/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
,,igen, ige: Ubuntu og film ??
Fra : Line99
Vist : 1051 gange
70 point
Dato : 26-05-09 12:05

Jeg har installeret Ubuntu 9 på en usb, og det ser ud til at køre fint

Men hvordan er det nu at jeg får Ubuntu til at køre film?? Youtube skriver:

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Hello, you either have JavaScript turned off or an old version of Adobe's Flash Player. Get the latest Flash player.

Upgrade to Flash Player 10 for improved playback performance. Upgrade Now or More Info.

Download Adobe Flash Player
Adobe Flash Player version 10.0.22.87
Linux

… Select version to download
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Ubuntu vil jo ikke installere fra Adobe – Hvad er det nu jeg skal gøre ??

Håber at I kan hjælpe

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 26-05-09 12:18

Du skal installere Java-Sun + Flash Plug-in fra terminalen, se her:

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=7063

JR

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 12:27

Hej Jørn

Hvad betyder det at jeg skal installere fra terminalen?? Jeg har kigget lidt på linket, men kan ikke umiddelbart se hvad jeg skal downloade

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-05-09 12:29

Ja enten fra terminal hvor du kan søge efter pakker med kommandoen:
apt-cache search FILNAVN/PAKKENAVN

og derefter installere den med
apt-get install navn.

Eller under system/administration har du synaptic som er pakkemanager.
sTART DETTE - TRYK ctrl+f
og indtast flash - så viser den mulige pakker du nu kan installere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 12:38

Citat
Ubuntu vil jo ikke installere fra Adobe
og du har rullet ned og hentet pakken til Ubuntu? Firefox plejer selv at foreslå pakke håndteringen til den slags download, eller du kan finde pakke håndteringen i højre klik, hvis du har hentet filen hjem på computeren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 12:41

Peque anbefalede du ikke forleden denne kommado i Terminal
Kode
sudo apt-get install flashplugin-nonfree
til at hente og installere Adobe flash player plugin

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 12:46

Hej alle

Nu er jeg godt forvirret Jeg er jo ikke nogen ørn med hensyn til det tekniske ..

Terminalen hvad er det ??

Jeg har fundet: Synaptic Package Manager

,,,,, men det er da godt nok svært

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-05-09 12:51

Når nu du har fundet synaptic - trykker du CTRL+F
Så kommer der et søgefelt frem - indtast FLASH tryk enter

Så kommer der de pakker frem der giver flash på maskinen.
Den kan du nu klikke på og vælge at installere.

OVN: Tjo det lyder som den rigtige kommando.
Kører ikke selv Ubuntu - så det er ikke der jeg kan huske pakkernes navn!
Men det Flash/gnash kan det samme - omkring film/youtube osv!

Terminalen får du frem ved at trykke ALT+F2 og skrive gnome-terminal!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 12:54

Der er rigtig mange programmer og tilføjelser i synaptic, prøv at klikke på Søg og skriv adobe flash player, det begrænser valgmulighederne, eller kør den kommado jeg skrev i kode boksen oven over, du finder Terminal under Programmer og Tilbehør, når du bruger sudo i en kommado, skal du skrive dit kodeord, og du kan ikke se at du skriver kodeordet, tryk Enter efter at have skrevet kodeord

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 12:55

I Synaptic Package Manager er der en laaaaang stribe der kommer frem når søges på flash, herunder FLASH PLUGIN INSTALLER, mon jeg skulle prøve at hakke den af og se hvad der sker ???

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-05-09 12:56

f.eks kunne du prøve dette.

Dog kan der være andre plugins mm der klan drille - men det burde virke!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 12:57

Citat
Men det Flash/gnash kan det samme - omkring film/youtube osv!
nix det har du ikke ret i, Line99 bør vælge Adobe plugin, der er mange steder hvor ovenstående fjel kommer hvis det er det forkerte lugin.
Line99 du har vel ikke Flashblock aktiveret

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-05-09 13:01

jeg har aldrig haft problemer imellem Flash/Gnash - da de aflæser filmene fra samme engine. Og jeg sidder pt med virtuelle maskiner og har nu testet 6forkellige sider. Så nej der er ikke forskel imellem Gnash/Flash, nok mere Fllashblock!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 13:03

Jeg har lige installeret denne Ubuntu 9 så jeg har selt intet installeret endnu bortset fra det vi roder med nu - jeg har nu installeret den og prøver lige at tænde og slukke for at se om det virker - vender tilbage så snart jeg har prøvet

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 13:10

Hej igen Nu kan jeg se filmsssssssss, men desværre er der næsten ingen lyd
Lyden er ganske svag og næsten væk!!

mon det kan have noget med denne installation at gøre ??? Er der mon noget mere der skal installeres ???

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-05-09 13:12

Nope - Har du tjeklket dine indstillinger og skruet op for alle kilder

Ellers højreklik på ikonet ved uret og vælg åbn lydstyrkekontrol!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 13:26

Prøv med Terminal disse to kommadoer, først den ene og tryk Enter
Kode
sudo apt-get install alsa-oss
og så den anden og tryk Enter
Kode
gksudo gedit /etc/firefox/firefoxrc
Firefox skal være lukket imens, prøv så igen om der skulle være lyd på

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 13:41

Nu har jeg rodet med lydinstillingerne og det hjælper ikke meget

OVN plz, hvad er terminal ????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 13:47

Termimal er det nogenlunde det samme som hvis du klikker på Kør i en Windows
du finder Terminal under Programmer, ned til Tilbehør - ud og ned og klik på Terminal, efter: line99 computer@line99 skiver (kopierer og sætter ind) koden ovenfor, skriver dit kodeord og trykker Enter, husk du kan ikke se at du skriver koden

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-05-09 13:48

En terminal er som skrevet tidligere noget du hiver frem ved at trykke ALT+F2 og skrive gnome-terminal.

Derefter får du et vindue frem der minder mest af alt lidt ala et DOS vindue!
Derinde kan man trykke kommandoer af direkte ! så som
alsamixer
apt-get
osv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 13:49

Faldt du i søvn under operationen Line99

Accepteret svar
Fra : JørnRudolph

Modtaget 70 point
Dato : 26-05-09 14:11

Her er lidt forklaring om terminalen:

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=50:den-ultimative-terminal-guide-&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=58

Men du kan også bruge:
1: System
2: Administration
3: Synaptic - pakkehåndtering
4: Søg

Og installere de samme ting den vej.

Har prøvet begge metoder.

De virker vist lige godt.

Jeg kan i hvert fald ikke mærke forskel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 14:22

Citat
Termimal er det nogenlunde det samme som hvis du klikker på Kør i en Windows
det slap jeg for nemt om ved efter Kør skal der skrves cmd for at åbne Kommadopromt som kan sammenlignes med Terminal i Linux.
Line99 jeg ved godt at jeg lyder dum nu men du ved da godt at du kan stille på lyden i Youtube playeren? hold musen over højtaleren og der kommer en skyder hvor du kan stille op og ned.
Systemets generelle lydstyrke kan du stille ved et enkelt klik på højtaleren oppe ved dit brugernavn, så kommer en skyder du kan stille op og ned

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 14:38

Grin I bare lidt og nej jeg er ikke faldet i søvn jeg pukler på livet løs, er foreløbig kommet her til:

http://peecee.dk/upload/view/172157

men OVN din 2. komando:'' gksudo gedit /etc/firefox/firefoxrc''
ser vist ikke rigtigt ud til at ville noget - eller hvad ???

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 14:40

Jeg bliver nødt al ''løbe'' lidt, men kommer tilbage en gang i aften

Foreløbig tak for al hjælpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 14:41

Jeg bliver også nødt til at forlade tråden, kigger ind efter arbejdstid, for at se om du har løst problemet

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-05-09 23:15

Hej igen

Nu har jeg været ude at købe kabler, så vil se om det skulle være muligt at køre pc lyden ind/ud igennem mit stereoanlæg. Når ikke mere i dag, men forhåbentlig i morgen.

Mon jeg fik installeret rigtigt ??
ser dette rigtigt ud ??

http://peecee.dk/upload/view/172157

Det undrer mig lidt at den nederste box er tom, den øverste skrev jo en hel masse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-05-09 01:52

Jeg er vist på vej længere ud end jeg kan bunde men jeg vil foreslå dig at afinstallere Gnash og kun bruge Adobe flash player.
Åben Synaptic og klik på Søg, skriv gnash og tryk på Enter, hvis der er noget installeret, så marker det til fjernelse, klik så igen på Søg, skriv flashplugin-nonfree og tryk på Enter, der kommer 2 resultater, den første er Adobe flash player plugin, den anden er en support plugin til lyd, prøv at installere dem begge.
Billedet med Firefoxrc var bare for at checke at filen var der det er den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-05-09 01:57

Java er god til mange ting og næsten uundværlig, prøv at læse allerførste indlæg fra JørnRudolph

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 27-05-09 09:49

Jeg vil lige starte med at sige: at NU KØRER DET . Der er fine billeder på youtube og lyd! Og min harddisk er jo bare en udb-fidus på 8GB fra aldi til 99 kroner (Jeg har også lige købt et par rigtige hd, lille og stor så skal til at rode mere computer, håber at I gidder at lege med igen, igen )

Men jeg skal have købt nye højtalere til pc'en, måske er der problemer med dem jeg har, det var nok årsagen til at lyden ikke rigtigt kunne skrues ordentligt op. Jeg installerede et phono kabel mellem pc og steroanlæget. Ind i aux og ud fra pc'ens grønne stik: højtalere.

System > administration > synaptic, ser det NU således ud:

http://peecee.dk/upload/view/172307
Som man kan se på den grønne firkant er der installeret: ''flashplugin-installer'' de to øverste: ''nonfree'' er ikke installeret - og det kører som sagt fint

I skal ALLE have tusinde tak for hjælpen, jeg har været meget glad for alle inputs, for jeg er nu også blevet MEGET klogere på selve Ubuntus arkitektur. Den viste jeg ikke meget om før Jeg kan egentlig ikke foretrække den ene for den anden, men tråden går til Jørn, der kom først og I andre vil jeg også lige belønne - lader den stå til i morgen.

Hvem sover ????

http://www.youtube.com/watch?v=cQwwqajZXD8

http://www.youtube.com/watch?v=59NNupminV8

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-05-09 12:56

Godt du kom igang med Ubuntu du behøver ikke oprette takketråd til mig

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 08:00

Tak for svaret JørnRudolph. Du kom med nogle fine oversigter - herligt

Tak til andre også

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 28-05-09 08:10

Godt det virker nu !

JR