/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Kompozer,..
Fra : EA_HS
Vist : 746 gange
400 point
Dato : 26-05-09 02:04

Jeg forsøger på at lave en hjemmeside i programmet ’Kompozer’,
der er.. (selvfølgelig) flere ting der driller,

jeg har valgt en ’færdig skabelon’,.. 1 – 3 – 1

problemet er at teksten i den lilla boks, står meget tæt på boksens v/side
der måtte gerne være en lille margen,.. måske 1 mm.

kan teksten (i lilla boks) flyttes lidt TH,.. så det ser ud som i den midterste boks,. (gul),. ?
jeg har lavet et screen print, af skabelonen i programmet,. og ’vist i browser’

http://peecee.dk/upload/view/172104
http://peecee.dk/upload/view/172105

på ’Kim Ludvigsen’ ser det jo fint ud.
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php
…………………………………………………………………………

i den øverste ’blå browserlinie’ hedder siden,.. 1-3-1 file:/.. osv.
hvornår,. eller hvordan, kommer den til at hedde ’minside.dk’ ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-05-09 10:53

hvis du vil ændre navnet/teksten der skal du ændre din <title> tag
fx. sådan her <title>minside</title>, den ska være i den header tag.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-05-09 10:54

har du ikke et link til siden, eller ligger den kun lokalt?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-05-09 16:53

hmm. smart nok, det virker fint med 'titlen' (minside)

det hele ligger stadig på min PC,
jeg synes ikke jeg vil 'overføre' / 'uploade' sitet før det hele er ok,
(ved ikke hvor meget der kan ændres når det førster overført)

jeg er interesseret i at vide om teksten i den lilla boks kan flyttes lidt TH, ?
måske skal jeg bruge en anden skabelon, ?

eller et helt andet program (fx dreamweaver)
hvilket et er lettest at få hjælp / support til,.. på Dansk,. ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-05-09 18:06

jeg har mange gange læst om webdesign,.. HTML koder, mm.
(sider som den du henviser til)

det virker,. for mig,. nærmest uoverkommeligt,
derfor har jeg valgt programmet,.. 'Kompozer' (evt. et andet lign.)
fordi der er / medfølger skabeloner, så arbejdet begrænses til at skrive teksten,
indsætte billeder,.. rette lidt her og der,. osv.

såvidt jeg ved, er den opbygget eller styret af CSS,

koden er let nok at vise :

Citat
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="content-type">
<title>1-3-1</title>
<link rel="stylesheet" href="1-3-1.css"
type="text/css">
</head>
<body style="direction: ltr;">
<div class="side">
<div class="logo">Overskrift eller logo</div>
<div class="menu">
<p class="menupunkt"><a href="index.html">Forside</a></p>
<p class="menupunkt"><a href="side2.html">Side
2</a></p>
<p class="menupunkt"><a href="side3.html">Side
3</a></p>
<p class="menupunkt"><a href="side4.html">Side
4</a></p>
<p class="menupunkt"><a href="side5.html">Side
5</a></p>
</div>
<div class="indhold">
<p><big><span style="font-weight: bold;">HER
STÅR TEKSTEN MED EN PASSENDE AFSTAND (MARGEN) BÅDE I HØJRE OG VENSTRE
SIDE....</span></big>.</p>
<p>Layout med overskrift, venstrestillet menu,
indhold, højrestillet boks og nederst en sidefod med plads til adresse,
kontaktoplysninger
eller lignende.&nbsp;Det hele er pakket ind i en
boks med en fast bredde på 770 pixel, der er midterstillet
på siden.</p>
Baggrundsfarverne
på boksene er udelukkende valgt for at
gøre det nemmere for dig at adskille de enkelte bokse. Du kan
bruge CSS-editoren til at ændre farverne. Du kan
selvfølgelig også nemt ændre bredden på
boksene, hvis du fx vil have at midterboksen og den højre boks
skal være lige brede.
<p>Du kan slette et
menupunkt ved at placere markøren efter det uønskede
link. Brug slet tilbage-tasten til teksten er slettet, tryk én
gang til, og menupunktet slettes.&nbsp;</p>
<p>Du tilføjer
et menupunkt ved at klikke i et menupunkt, så markøren er
placeret efter linkteksten. Tryk på <span style="font-weight: bold;">Enter</span>.
En nyt menupunkt
oprettes, skriv din linktekst. Du ændrer linkadressen ved at
højreklikke på et link og vælge <span style="font-weight: bold;">Linkegenskaber</span>.<br>
</p>
</div>
<div class="kolonne3">
<p style="font-weight: bold;">TEKSTEN STÅR FOR TÆT PÅ
KANTEN AF RAMMEN................</p>
<p><span style="font-weight: bold;"><big><big><big>&lt;&lt;&lt;&lt;&lt;</big></big></big>.
&nbsp; &nbsp;</span> dolor sit amet, consectetur
adipisicing elit, sed do eiusmod
tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim
veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea
commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate
velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.&nbsp;</p>
</div>
<div style="text-align: center;" class="sidefod">Navn,
adresse og kontaktinformationer</div>
</div>
</body>
</html>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-05-09 19:00

du skal ind i koden for at rette padding for den box og det gøres i denne css fil 1-3-1.css så du undgår ikke at skulle gøre det manuelt - så læs de links der er lagt tidligere af andre.

Ellers må lægge css koden herind så den kan rettes.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-05-09 06:17

Hvis jeg åbner CSS-stilark/.indhold
(den midterste gule boks) står der :

padding: 5px;
position: relative;
margin-top: 5px;
float: left;
background-color: #ffff99;
margin-left: 5px;
margin-right: 5px;
width: 450px;

http://peecee.dk/upload/view/172298
……………………………………….
Hvis jeg åbner CSS-stilark/.kolonne3
(den H/lilla boks) står der :

position: relative;
margin-top: 5px;
float: left;
width: 150px;
font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;
text-align: left;
background-color: #ff99ff;

http://peecee.dk/upload/view/172299
…………………………………………
Hvis jeg tilføjer,… padding: 5px; i kolonne3
(den H/lilla boks)

padding: 5px;
position: relative;
margin-top: 5px;
float: left;
width: 150px;
font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;
text-align: left;
background-color: #ff99ff;

http://peecee.dk/upload/view/172300

så kommer teksten til at stå pænt,. med en lille margen,..helt perfekt,
desværre har det også en temmelig uheldig påvirkning af boksens placering,
(nederst TV) ……… hvorfor, ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-05-09 10:38

synes det er lidt svært og se ud fra dine screen shuts, hvis du uploader dit site så kan du stadig rette i filerne og uploade dem igen, de gamle bliver overskrevet.

hvis du ikk ehar et domæne endnu, så vil jeg da gerne give dig et sub til min hjemmeside du kan prøve på.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-05-09 11:06

Det ser ud til at den lilla boks. Prøv lige i css-filen for kolonne3 (den H/lilla boks) at ændre width: 150px; til width: 140px;

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 400 point
Dato : 27-05-09 11:12

Der mangler lige et ord i indledningen, så jeg gentager lige:

Det ser ud til at den lilla boks forrykkes. Prøv lige i css-filen for kolonne3 (den H/lilla boks) at ændre
width: 150px; til width: 140px; og lad desuden padding på 5px stå.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-05-09 11:49

Citat
Det ser ud til at den lilla boks forrykkes. Prøv lige i css-filen for kolonne3 (den H/lilla boks) at ændre
width: 150px; til width: 140px; og lad desuden padding på 5px stå.

jeps,...
det var lige præcis det der var galt,... (nu ser det ihvertfald rigtig ud)
http://peecee.dk/upload/view/172344

vil det sige, at det skyldes at den samlede bredde var overskredet,. (på skabelonen 1-3-1)
at den flyttede den lilla boks 'ned',.... ?

nu har jeg "bøvlet" med det, de sidste par uger,

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-05-09 11:57

når du sætter en paddig i en div så udvider div sig med den padding du sætter i dit tilfælde udvider den sig med 5px og ryggger div tilforhold til di andre div midten og venstre,større padding f.eks. 150px div pluds 5px padding.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-05-09 11:58

ryggen div til/i forhold til de andre div

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-05-09 23:00

Citat
vil det sige, at det skyldes at den samlede bredde var overskredet,. (på skabelonen 1-3-1)
at den flyttede den lilla boks 'ned',.... ?
ja

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 27-05-09 23:11

Tak for en forståeligt forklaring bentjuul.