/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Bygge min egen computer
Fra : Marc88
Vist : 644 gange
50 point
Dato : 25-05-09 23:16

Hej alle!

Jeg har i sinde, at prøve at bygge min egen pc - dette er dog ikke muligt uden jeres hjælp .

Mit sprøgsmål går på:

CPU, bundkort og RAM. Skal de allesammen "passe" sammen, eller kan jeg uden problemer bare gå ud og købe diverse hardware?

Jeg har kigget på disse ram:

2GB DDR3 PC12800 1600MHz Kingston HyperX

Dem vil jeg gerne have 4 af (altså 8 GB i alt).

Af bundkort har jeg kigget på:

ASUS P5Q3 Deluxe P45 WiFi **DDR3** S-775

64-bit: Ja
FSB Hastighed: 1600 MHz
Fabrikant: ASUSTeK COMPUTER
Lyd: 7.1 surroundkanal
Socket: Socket 775

Af CPU:

Intel Core 2Quad Q9550 2.8GHz 12MB S-775

64-bit: Ja
Bus: 1333 MHz
Cache: 12 MB
Core: Quad-Core
Fabrikant: Intel
Hastighed: 2,83 GHz
Model: Core 2 Quad
Multi-Core: Quad Core
Socket: Socket 775

Kan dette overhovedet lade sig gøre?

Mvh Marc :)

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 25-05-09 23:30

Du har da vist glemt et godt grafikkort, en harddisk og CD/DVD-drev, en god strømforsyning og cooler til CPU-en . Hvorfor så "langsom" en CPU? Nå, men hvis "tingene" passer i soklerne i bundkortet, så prøv det. Forøvrigt vil jeg anbefale, at du køber en skuffe + et par extra indsatser til harddisken og et par extra harddiske. Så kan du nemlig have flere forskellige styresystemer at skifte imellem .

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 25-05-09 23:33

Ja det hele skal passe sammen, det går ikke at købe et bundkort der understøtter en AMD cpu og så prøve at smide en Intel cpu i!

Det du har fundet ser ud til at passe sammen, men jeg ville købe en af de nye intel core i7 processorer istedet for den c2q du har fundet, da de yder mere og prisen på en 2.66ghz i7 er stort set den samme some en 2,66ghz c2q.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 25-05-09 23:40

Til heller12:

Jeg har såmænd også tænkt mig at købe de andre ting , men regnede ikke med at det skulle "passe" nogler steder? - Kan man ikke få det til at køre uanset hvilket bundkort man har?

Til bruuno17 og heller12:

Jeg vidste ikke det var en langsom CPU jeg havde valgt mig

Men i7 kører socket 1366 mener jeg ?

Er denne CPU bedre end den førstnævnte:

Intel Core 2 Duo E8600 3.33GHz 6MB S-775

Core 2 Duo 3.33 GHz / Socket 775 / 1333 MHz / 6 MB L2 / 72.4 °C / Intel Boxed

Mvh Marc og tak for svarene so far

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-09 23:40

Når du starter ud med at vide så lidt om emnet, så ville jeg forslå dig, at købe en færdig PC.
Det vil være langt det billigste for dig, og sparre dig for mange bekymringer og ergelser!

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 25-05-09 23:43

Severino: Du har nok fat i noget . Jeg er bare træt af at købe en computer, som jeg ikke er hundrede procent tilfreds med.

Og de færdigsamlede computere man ser i nyhedsaviserne er alt for dyre synes jeg.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 25-05-09 23:46

Hej Marc88. Soklerne i bundkort kan være enten ATI eller PCI. Derfor skal i hvert fald grafikkort passe. Jeg mener, at PCI er en lidt ældre type, så det er nok ATI, der er i de nye bundkort .
Citat
Intel Core 2 Duo E8600 3.33GHz 6MB S-775

Core 2 Duo 3.33 GHz / Socket 775 / 1333 MHz / 6 MB L2 / 72.4 °C / Intel Boxed
Den må Bruuno17 lige svare på

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 25-05-09 23:49

Okay nu bliver det for alvor teknisk

Det grafikkort jeg har tænkt mig at købe er:

1024MB POV GeF GTS250 DDR3 PCI-E

Så håber da, bundkortet er PCI - "gammelt" eller ej

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 25-05-09 23:56

Det må være sådan et her, du har set på:
https://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=379688&view=detailed
og af teksten fremgår det sandelig, at det er PCI

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-05-09 23:58

Du har mange muligheder for at få bygget en god PC. Men hvor i landet bor du?

Accepteret svar
Fra : bruuno117

Modtaget 60 point
Dato : 25-05-09 23:59

I dag er der 2 standarder der gælder når det kommer til grafikkort, det gamle AGP som er på vej ud, og PCI-E som er det nye, og som alle nye bundkort understøtter, og de fleste grafikkort der bliver lavet i dag er overvejedne PCI-E, så ingen bekymringer der.

En core 2 duo har sine fordele over en core 2 quad siges der, fx hvis man vil spille et spil som GTA4, så vil det spille bedre med en 3.33ghz c2d end det vil med en langsomere c2q, de 2 ekstra kerner c2q har batter simpelthen ikke i den sammenhæng.

Nu har jeg ikke prøvet en af de nye intel core i7, men ifølge rygterne skulle de sparke numse på stort set alt andet, også ved lavere ghz, det er ikke altid det der tæller mest.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-05-09 00:03

Det fremgår også, at det er kompatibelt med disse CPU-ere: Kompatible processorer Celeron, Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Core 2 Quad, Pentium Dual Core, Celeron Dual Core

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 26-05-09 00:03

Til heller12:

Wow.. Hvor smart. Der er alle detaljerne på. Ud fra det, kan jeg også se at de ram jeg har fundet frem til også passer :).

Tusind tak!

Til granner01:

Jeg bor i Birkerød, nordsjælland

Til bruuno117:

Da det primært skal være en gamer pc og en pc der kan redigere billede og video, lader det til at være core 2 duo der er mest optimalt?

Har faktisk heller ikke hørt noget godt om quad..

Har slet ikke hørt om i7, men socket passer ikke med bundkortet vel?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 26-05-09 00:22

i7 er fremtiden, tests viser at den yder meget mere end c2d og c2q i de fleste spil og især til billed og video redigering. Så hvis du har pengene til det ville jeg måske overveje at ivestere i en, selvom delene godt kan blive noget dyre end et system bygget på en core 2 duo. Men ok, hvis du vil have en gaming rig til så billige penge så muligt så vil en c2d 3.33ghz være et godt valg.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-05-09 00:46

Hej Marc88. Jeg lukker ned nu. God nat

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 01:11

Du har fukdstændig ret i at de grundlæggende komponenter, som du nævner skal kunne spille sammen, du har også ret i at når bundkort - RAM og CPU kører sammen, så kan du næsten frit vælge mellem harddiske, grafikkort med mere.
Nu er det så at jeg plejer at foreslå uerfarne computer byggere, at købe en pakke som der er garanti for virker sammen, Komplett har både Intel og AMD pakker, prøv og se om det måske kunne være en løsning til din første hjemmebyggede computer:
https://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10297

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 26-05-09 11:40

Til Bruuno:

Jaa, delene er ret meget dyere desværre, men vil stadig have det i mine overvejelser. Tak for hjælpen i hvert fald.

Til heller: Jeg var allerede krøbet til køjs . Håber i alle sov godt

Til o.v.n: Tusind tak for tippet. Det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på.

Til sidst.

Hvem skal have pointene??

Mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-05-09 12:42

Giv dem til den du syntes er kommet med de bedste oplysninger!
Vi er mange der er her for at yde en venlig hjælp; ikke for pointene, for det er en difus størrelse!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 12:44

Citat
Hvem skal have pointene?
du klikker på Accepter i det indlæg hvor du fik mest hjælp

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 26-05-09 13:30

Tusind tak til alle i hvert fald.

Jeg trækket lod om hvem der får pointene. Det er sgu det nemmeste

Godkendelse af svar
Fra : Marc88

Dato : 26-05-09 13:34

Tak for svaret bruuno117.