/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan en computer spores
Fra : Markmuss
Vist : 1223 gange
100 point
Dato : 25-05-09 20:22

Hej derude, Jeg påtænker at købe en brugt bærbar computer via DBA. Hvis den er meldt stjålet i et tidligere forløb kan man så spore den via computerens MAC adresse . - med andre ord - kan man søge efter den på nettet hvis tidliger ejere kendte MAC adressen på PC´en..?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 25-05-09 20:33

Hvis politiet - på nettet - har offentliggjort stjålne computeres Mac adresser, og de tidligere ejere har meldt deres computer med MAC adresse stjålet, må den kunne findes der . Ellers ved jeg skutte om den kan spores, uden der skal detektiv på . Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-05-09 20:36

Du burde kunne klare dig ved at få udleveret original kvittering og et købsbevis fra sælger.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 25-05-09 20:40

Det findes nok ikke. Måske derfor Markmuss vil spore på nettet. Men hvis jeg var i Markmusses situation, nemlig i tvivl om lovligheden at den omtalte pc, ville jeg holde mig langt væk fra den. Det er jo ik ski godt at blive hæler

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-05-09 20:51

nogen modeller har et sporingssystem indbygget, jeg ved at man kan tilkøbe sådan et system til dell computere. MAC adresse hjælper ikke noget, man kan sætte et nyt netværkskort i computeren.

Accepteret svar
Fra : heller22

Modtaget 110 point
Dato : 25-05-09 20:54

På denne side står der noget om beskyttelse mm.
http://www.eksperten.dk/spm/850297

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-09 20:58

Prisen på en ny bærebar, som kan det samme, som den gamle der er til salg; er så forsvindende lille, at det ikke kan betale sig, at købe en brugt; især når man ikke ved hvor "brugt" den er.
Så hellere give et par plovmænd mere, og få dig en med garanti!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 25-05-09 21:08

For at følge Severinos tråd op: Hvor gammel er den pc, hvad hedder den, hvor "stor" (ram + harddisk + processor + grafikkort) og hvad skal du eventuelt gi for den? For er det en forholdsvis ny og kraftig pc, og den så måske er billig - uha .

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 25-05-09 22:25

Det er jo ikke kun det at den måske kan spores, hvis sælgeren bliver taget og ikke kan holde mund eller bliver skygget, er den også gal, du får frataget den bærbare får ingen penge tilbage, men en dom for hælerri. Så det er billiger at købe en ny hvis du ikke kan finde en der medlevere kvitering fra den var ny.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-09 00:01

Du har jo også den mulighed at sige til sælger, at du kun vil købe hvis i kan besøge politiet og finde ud af om den er lovlig.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-05-09 07:52

Nej - edu vil kunne gå ind og patche din macadresse om til noget andet ( reelt sagt du kan klone macadresser, mm dermed fake dig ud af dette)

Men det kan simpelthen ikke betale sig for at få en maskine.
Hvad hvis disken står af og 2uger - så har du ingen garanti for noget - og for et par oplovmænd mere - får du alting smidt i nakken - det er ganske enkelt det dummeste sted at spare penge!

Godkendelse af svar
Fra : Markmuss

Dato : 26-05-09 22:59

Tak for svaret heller22 - og til alle jer andre - disse forskellige indlæg fra dig - var brugbart egentlig skulle alle have point men det blev altså heller 22

Ha en god aften til jer alle

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-05-09 23:04

Hej Markmuss. Tak skal du sørme da have . Og rigtig god nat til dig .
Mvh heller22