/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Neutralitetspolitik
Fra : PeterTheisen
Vist : 442 gange
20 point
Dato : 25-05-09 17:38

Hvad er jeres holdning til neutralitet i udenrigs- og sikkerhedspolitikken, som er blevet praktiseret i Sverige og Schweiz gennem mange år?

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 25-05-09 17:46

I princippet en god idé.

Dog var Sverige vist ikke helt så neutrale alligevel, med tilladelse af tyske troppetransporter og våben gennem landet op til Norge.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 25-05-09 17:48

Men Sverige hjalp jo Danske i nød under besættelsen, så jeg vil ikke "klandre" Sverige.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 25-05-09 18:00

Danmark var, ligesom Sverige, neutrale op mod 2. verdenskrig, men når vi blev besat var det nok mere pga. den strategiske interesse tyskerne havde i Dk, mens Sverige ikke var så interessant, end fordi Dk havde mindre militærstyrke end Sverige.

I dag bruger Dk og S ca. lige meget på militær i forhold til BNP, omkring 1,5%, mens Schweiz ligger under 1% http://www.globalis.dk/Statistik/Militaerudgifter/(show)/map/(country)/197/

Uden at have checket nærmere er jeg ret sikker på, Sverige brugte betydelig mere på militær end Dk under den kolde krig, til gengæld har de kunnet snakke fred globalt og samtidig være storleverandør af våben til andre lande

Med det aktuelle trusselsbillede er forskellen på at være neutral eller i en alliance måske ikke så stor, men på trods af de problemer der er med NATO, ikke mindst deres valg af generalsekretær, tror jeg nu vi er lidt tryggere på langt sigt end Sverige

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-05-09 18:04

Ups, linket jeg sendte viser for 1988 (første år i tabellen og sidste år inden murens fald, men en vis afspænding var dog i gang) S ca 2,5%, Dk knap 2% af BNP til militær

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 25-05-09 18:17

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-05-09 18:18

Selv tak, PT