/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp til udregning af formel
Fra : preda
Vist : 531 gange
20 point
Dato : 25-05-09 17:34

Hej alle sammen,

jeg er ved at prøve at lave en formel over nogle data jeg har. Det er data jeg har indsamlet fra mit drivhus, hvor jeg måler, hvor meget vand en given plante "drikker" om dagen i forhold til dens alder. Problemet er bare, at jeg desværre ikke har data fra hver dag, da jeg tit er ude at rejse.

Alder: L vand / dag / plante:
4 0,10
16 0,13
19 0,20
26 0,26
28 0,30

Er der nogen der kan hjælp mig med, hvordan jeg ud fra ovenstående tal, kan lave en formel (f.eks. f(x)=....) som jeg kan bruge til at udregne vandforbruget med.

Jeg er godt klar over, at formlen ikke vil blive særlig præcis, da jeg ikke har ret mange data. Men hen ad vejen kan jeg jo udbygge den, når jeg får flere data. Mangler bare at vide, hvordan man skal regne sådan noget ud og om?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 25-05-09 17:49

Du skal bruge data om luftfugtighed, temperatur og størrelse af planten, da alder nok ikke er alt afgørrende. Hvis du har en Bonsai skal den forhåbentlig ikke have samme mængde vand som et tilsvarende træ i fuld størrelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-09 18:17

Rent matematisk skal du bruge et kurve fittings program.

Har du ikke dette, afbild kurven og lav en tilnærmet funktion...

Eksempelvis y=a+b*x^c

Dine tal ligner y=0,1+ 0,001*x^2,28

prøv selv at sammenligne...

Kommentar
Fra : preda

Dato : 25-05-09 18:40

Hej Kim,

tak for din tilbagemelding. Den her opstilling er kun beregnet til en nogenlunde udregning, så elementerne du nævner så som luftfugtighed, vil gøre det alt for kompliceret.

Hej til dig også Svend,

Har aldrig hørt om et kurve fittings program. Har en gang haft en TI 83 plus der kunne en masse niftige ting, bl.a. kunne den finde en funktion, der passede til datainputs. Har den desværre ikke længere dog :(

Din formel f(x)=0,1+ 0,001*x^2,28 synes jeg ikke passer specielt godt. Hvis vi prøver med f(19)=0,1+ 0,001*19^2,28=0,92, dette skulle efter min tabel give 0,30.

Kan desværre ikke huske, hvordan det er man sætter en formel sammen længere :(

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 20 point
Dato : 25-05-09 20:12

Nu har jeg slettet det jeg lavede i Excel...

For det første passer dine data ikke særlig godt til en sandsynlig vækst kurve.

Og så skal konstanten for x=0 nok være lidt mindre end 0,1
(ekspotentiel vækst har man ikke længe, der vil indtræde mætning).

19 dage gammel skal vel kun give 0,2 ?

Kommentar
Fra : preda

Dato : 25-05-09 20:29

Hej igen svend,

Ja f(19) skal give 0,2, der har jeg sgu tastet forkert.

Jeg er hjemme i morgen og fredag i denne uge, så der har jeg mulighed for at tage flere målinger. Men ellers må jeg vel vente til jeg har en del flere målinger at arbejde ud fra.

Tak for forsøget. Accepterer dit svar og vender tilbage når jeg har flere data.

Godkendelse af svar
Fra : preda

Dato : 25-05-09 20:29

Tak for svaret svendgiversen.