/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Skærm til dagslys
Fra : semmer
Vist : 1299 gange
300 point
Dato : 25-05-09 16:13

Min japanske kone dansede Traditionel Japanese Dance i den japanske have i Århus i går
og jeg skulle kommentere og vise billeder

Først foregik 2 x te-ceremoni i en selvstændig bygning
ingen problemer med at se billeder fra min medbragte projector
men dansen skulle foregå på en opbygget scene i den store butik
hvor der "desværre" er masser af lys fra store vinduer i taget
og tilsvarende meget dårlig kvalitet på billederne
på trods af medbragt højkvalitetsskærm

Spørgsmålet er derfor ganske enkelt:
findes der i dag skærme der kan ses i dagslys
og stadig til en overkommelig pris?
kan en sådan skærm også vise tv?
kan en sådan skærm fås i måske 2 m bredde?

Eller findes der en anden mulighed for løsning på problemet?

Mvh - SEM

Med venlige hilsener fra
JAPANSKEDANMARK.DK

Tomiko & Svend-Erik Mortensgaard
Internet: www.japanskeDanmark.dk
samt www.japanskemoebler.dk
Mail: kontoret@japanskedanmark.dk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-09 16:39

Formedels 100-200.000 lader dit projekt sig lave....

Skærme i DEN størrelse kan du ikke få i Bilka

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 25-05-09 16:56

Hej Refi

Ja - jeg var nok bange for at vi talte den slags penge
og jeg havde håbet på 10% af dit nævnte beløb

Hvis jeg gå væsentligt ned i størrelse på skærmen
ligner det så noget?

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-09 17:01

Ja se en 50" skærm kan du nok finde i den størrelse pris (10-20.000 alt efter kvalitet)

Skal det generelt bruges som TV skal det selvfølgelig være med tuner....

Men eller kunne den som monitor blot tilsluttes et andet apparat der har tuner....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-09 17:05

http://www.avm.dk/nyhed/visnyhed.php?nyhedsnummer=669

Og kan så sammensættes efter behov

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-09 17:12
Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-09 20:47

Skal du have noget der duer i dagslys, så skal det være noget i stil med det som man bruger til bannerreklamer på fodbold stadion, blot i det rette format 4:3 eller 16:9.
De er lysstærke nok til det du skal bruge, men de koster din søsters feriepenge i flere år, og så bruger de ret meget strøm.

Men et par eller flere; af store fladskærme, som har tilstrækkeligt baglys; vil kunne bruges. Dog skal lyset fra rummet ikke være for stærkt, og skærmene skal være refleksfrie.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 25-05-09 21:43

Hej

Er lige kommet tilbage fra marken, vi har sat flere hundrede kana-løg
så nu er det bare at vente

Den der 50" plasma fra Panasonic, den lyder tiltalende
men hvor kan se hvor meget den kan, er det måske de 40.000:1 der siger noget om det?
og betyder det, at billeder kan ses i en lys butik?
betyder plasma i sig selv at det kan ses i (næsten) dagslys?

Severino, den der med fodboldbanerne,
den kan vist ikke vise billeder, men bogstaver, der evt. kan "løbe"?

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-09 22:11

Jo da det kan den da godt. Disse skærme består af små spotlignende lamper, der kan afgive de 3 grundfarver der skal til for at skabe de visuelle farver i alle nuancer.
Det er kun spørgsmålet om den opløsning der er i skærmen.

Angående plasma skærme, så er de blot en anden teknik, i forhold til LCD skærme.
Begge skærmtyper er belyst fra bagsiden med et lille lysstofrør lignende enhed, kaldet koldkatoderør.

Det kræver en hel del af et sådant rør, at belyse store skærmflader, så de er synlige i forhold til omgivelserne. Sådanne skærme skal belyses i en bestemt retning, p.g.a. de enkelte elementer, i skærmen, evne til at reflekter dette lys og med den rette farvemængde.

Måske skulle du overveje en videoprojektor af god kvalitet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-09 22:24

Med hensyn til projektorskærme; så findes de i flere kvaliteter og forskellig størrelse. De vil dog altid være afhængig af, hvor god en projektor der bruges. Billige stearinlysprojektorer egner sig ikke til dette formål.

Stortset alle projektorer kan vise et normalt TV billed. Det er den høje opløsning der kan komme på tale.
Alleskærme vil kunnebruges til at vise billed, uanset indholdet. Her er det så et spørgsmål om; hvor god er den reflekterende belægning til at give et godt og lysstærkt billed.

Jeg bruger selv en 80" skærm (180x180 cm), men har i andet regi været oppe på en 300x300 skærm, som dog var beregnet til normal gammeldaws filmprojektor. Her var der dog et større lystab, men med mørkelægning gik det godt. Tilskuerne var optaget af handlingen på billedet, og med en bajer i hånden, så var det fodboldkampen der optog dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-09 08:24

Som severino også skriver...

Plasmaskærme kan du uden problemer bruger i MEGET lys og stadig få et udmærket billede....

I øvrigt er Panasonic noget af det bedste på markedet (i plasma)

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 26-05-09 13:48

http://www.expert.dk/default.asp?state=product_list&pageid=2194&categoryID={7A6ECC6B-4458-4A15-ABEC-3B419D85260A}&nodeid=

Hos Expert har jeg fundet disse 2 tilbud
og overvejer faktisk at købe et af dem i ugens løb

Hvilket af de to første er det bedste?

- og hvorfor er det ene tilbud bedre end det andet?

skal jeg satse på _MPEG2 eller 4?

Kan begge bruges til både computeren og til TV?

Det er givetvis en bedre løsning end min nuværende projector-løsning

Mvh - SEM

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 26-05-09 14:24

Citat
og hvorfor er det ene tilbud bedre end det andet?
skal jeg satse på _MPEG2 eller 4?

Netop fordi det ene "kun" er med mpeg2

Fra 1-11 hedder det mpeg4 hvis du er på EGEN antenne - er du ikke det er det underordnet.

Det var forskellen på mpeg2 og mpeg4 set fra forbrugersynspunkt i grove træk....

Begge kan bruges som skærm såvel som TV

Den dyre har en lidt bedre opløsning samt lidt flere tilslutningsmuligheder (såsom USB)

Omvendt skal man passe på med at hænge sig i "småting" man alligevel ikke kan bruge til noget eller ens øjne ikke kan opfatte

Godkendelse af svar
Fra : semmer

Dato : 06-06-09 16:04

Tak for svaret refi, samt forklaring på forskel mellem mpeg2 og 4

Vi har besluttet os nu
så forhåbentlig bliver fremvisningen meget bedre næste gang

Mvh - SEM