/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Montering af afbryder?
Fra : Hovgesen
Vist : 8400 gange
35 point
Dato : 24-05-09 21:00

Hejsa..

Jeg mangler lidt vejledning og håber der er nogen der vil hjælpe mig.
Jeg har købt og skal have installeret 2 afbrydere fra Seko, med 3x1,5 mm2 kabel.
Jeg har 2 billeder af dem, man man kan desværre ikke uploade billeder her, så det er lidt svært at forklare det. Hvis nogen har en mail adresse jeg måtte sende dem til, ville det være en stor hjælp.

Men jeg oplyse at de hedder:
Afbryder 1: Afbryder 1-pol med underlag IP44
Afbryder 2: Stikkontakt afbryder kombination med underlag IP44

Jeg er ikke helt uforståelig med at installere kontakter og andet el. Men jeg kan ikke se mig ud af hvordan ledningerne skal sidde. Jeg håber nogen vil bruge lidt tid på at forklare mig det.

Med venlig hilsen
Lasse

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-09 21:02

http://peecee.dk/

Her kan du uploade billeder

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 24-05-09 21:11

Tak

Her skulle gerne være billeder af:

Afbryder 1: http://peecee.dk/upload/view/171897

Afbryder 2: http://peecee.dk/upload/view/171896

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-05-09 21:28

Stikkontakten er med jord, så den må du ikke selv installere.

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-09 21:32

Går ud fra du skal bruge korrespondance kobling.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php

Og som viskinge siger, nyinstallation må du ikke udføre.
Især farligt med den ringe viden du har, du vil vel gerne overleve.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-05-09 21:36

Ja, man må ikke selv lave sine installationer, men det sker jo alligevel..

Jord forbindes til jordklemmen i stikket, nul/0 forbindes til en af de andre klemmer, fase forbindes til kontakten, en ledning fra kontakten forbindes til den sidste af klemmerne. Hvad du bruger af ind og ud på selve kontakten betyder ikke noget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-09 21:38

Og du kan prøve det af på svigermor.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 24-05-09 21:52

Ja jeg ved godt det nok er noget man ikke må gøre selv, men det sker jo alligevel
Men det er "bare" et kabel fra en gammel afbryder jeg skifter med ny afbryder og nyt kabel til det gamle.

Taunusanden: Jord ved jeg godt hvor skal være, det er den klemme ud af afbryderen (hvorfor er der ikke en jordklemme hvor kablet går ind i afbryderen?). Men skal brun og blå forbindes i samme skrue? da der kun en en skrue på hver side af afbryderen. Kan ikke få det til at hænge sammen, hvis de skal i samme skrue.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-05-09 22:04

Nej nej! Nul skal ikke afbrydes, kun fasen!

Lavede hurtigt lidt med dit billede i Paint, undskyld hvis det virker lidt amatøragtigt..
http://peecee.dk/upload/view/171908/full

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-09 22:11

Flot anvisning fra taunusanden.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 26-05-09 17:20

Hej igen.

Taunusanden: Den anvisning kan jeg godt bruge. Jeg har samlet afbryder 1 og den virker
Så mangler bare lige den anden.

Tak for alle jeres svar og kommentar

Mvh. Lasse

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-05-09 19:25

Glad for at kunne hjælpe
Selvom det var lidt af en "tegn & gæt" forklaring