/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Migatronic 183 svejsning
Fra : jens-lyn
Vist : 2977 gange
100 point
Dato : 24-05-09 20:40

- skal svejse i 4mm pladejern, men jeg kan ikke svejse andet end 'mågeklatter'. Det ser ud som om at tråden ikke smelter rigtig ned, - kan du hjælpe ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-09 20:45

Strømstyrke for svag.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 24-05-09 20:49

Kan denne model ikke svejse denne plade ? den kan gå til 180 amp -

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-09 20:53
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-09 20:54

den burde gå til 250 A

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-05-09 20:56

Er tråden rusten? Så kan det blive noget værre klat-værk..

Min Migatronic 260 compact kan fint svejse 10mm plade sammen, så din burde også kunne klare, hvis trådhastighed og strømstyrke er indstillet korrekt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-09 20:58

Undskyld, det er 180 A med 183-eren

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-09 20:59

Rene flader er a og o ved svejsning.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-05-09 21:11

Bare giv den noget strøm, så skal den nok gøre den lille plade til smør for dig!

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 24-05-09 22:12

Du skal nok prøve at få undersøgt om svejseren (transformeren ) leverer spænding nok.

Jeg købte i 80erne en ny Migatronic 180 (jeg har den endnu) der var også problemet med at den kun kunne svejse "flueklatter",det viste sig at det var transformeren der var defekt og jeg fik skiftet den på garantien.

Reparatøren havde "desværre" kun en 240amp med i vognen,det var jeg så ikke utilfreds med.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-05-09 00:53

Den kan,.. og skal sagtens kunne svejse i 4 mm. plade,
men der kan være flere ting i vejen,…. (for det meste,. trådhastighed / strømstyrke)

det kan også være, :
dårlig stelforbindelse,
trådhastigheden kan være for høj / hurtig,..
strømstyrken kan være for lav,
kontaktdysen kan være slidt
trådfremføringsrullerne kan være for ’slap’
trådlederen kan være stoppet (snavset til) har især betydning når du bøjer slangen ’for’ meget,

trådlederen, er en lang plastslange (ca.3 mm.Ø )som svejsetråden glider i,
(ligger midt i slangebundet)
den skal skiftes af og til,.. alt efter forbrug (ca. 1 gang årligt)
det samme skal kontaktdysen,

prøv at løfte svejsehåndtaget op,.. tryk på ”start” knappen,
svejsetråden skal glide pænt og jævnt ud af dysen, (må ikke ’køre’ / glide ujævnt,.. i ryk)

når du svejser,.. skal det,.. som man siger,.. (lyde som en bi :)
hvis strømstyrken fx står på,. 6
passer det ca, hvis trådhastigheden også står på,.. 6

svejser den ok i mindre pladetykkelser,.. eller når / hvis andre svejser med den, ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-05-09 08:23

Tilføres der beskyttelsesgas? nok?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-05-09 16:05

Du skulle lige prøve og dreje en f.eks lille skruetrækker rundt ned ved tråd dyssen,
der kan sidde en lille klat som så giver dig de problemer, har du ikke en dunk CO,2 spreed så også lige give den et lille pust, så køre MIGi bare der ud af, med en 180 kan du få godkendt en svejsning op i 8mm tyk plade, så dine 4mm det er halv styrke

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 26-05-09 11:09

tak for alle de gode svar, jeg tror jeg har prøvet det meste af, der kan iøvrigt sagtens svejses i 1-2 mm plade. Jeg er lidt i tvivl om gassen, måske der ikke er tryk nok på flasken, hvilken slags bør jeg skifte til ?

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 26-05-09 20:43

CO2 er udmærket til MIG svejs. Du kan høre et pust og derefter at gassen siver, når du aktiverer håndtaget. Skal stå ca 6-8l/min

Lad være at stikke den ind i øret da der også kommer tråd.

Du kan ikke svejse udenfor, da gassen blæser væk og smeltebadet dermed koger op( bliver brunt og med små huller)

Kører du 220 eller 380V, 180eren svejser fint helt op til 10 mm på 3 faser.

Tråd-fremføringsrullerne skal sommetider justeres.

Øvelse gør mester, da de fleste fejl sidder i klør 5

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-05-09 20:49

Det minder mig om... Migatronic bruger den blå ledning i kablet til fase!!