/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
HJÆLP SØGES OMGÅENDE
Fra : kipumi
Vist : 1295 gange
400 point
Dato : 24-05-09 10:10

I går havde mit barnebarn det sjovt på facebook. Blanndt andet skulle hun tage en IQ test. Hun havde glemt sin egen mobil, og lånte min til at sende sit nummer, og modtage sin IQ . Pludselig fik vi nogle meddelerser om, at jeg var tilmeldt et eller andet, og i dag kan jeg se på min mobilkonto at de har trukket 2x 4o kr. Det er simpelthen bare skrækkeligt. Jeg kan se at det er fra denne hjemmeside: http://www.mobil-ringetoner-spil.dk/tandc.do - og jeg har læst punkt 18 - for at vide, hvordan jeg får alt det slettet. Jeg er faktisk rigtig forskrækket, for jeg aner ikke, hvad der foregår. Der er 2 mailadresser, som jeg bhar skrevet til ,men de kommer retur med "fejl". telefonnummeret : 69918673 er hele tiden optaget. Hvad gør jeg. Jeg er virkelig, virkelig ked af det. Er altså selv så forsigtig med Internet og telefon - jeg håber vireklig der sidder et klogt hoved på kandu.. der kan redde min søndag - og telefonregning.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-05-09 10:21

Ja det er jo rent bondefangeri. Måske der er noget info du kan bruge her http://www.facebook.com/topic.php?uid=64444163568&topic=9233

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 24-05-09 10:25

Jeg er ked af at skrive det, men jeg tror ikke, du kan gøre så meget andet end at betale, for dit barnebarn har jo på én eller anden måde accepteret, at der skulle betales for at få hendes IQ tilsendt på mobilen.

Man skal altid være forsigtig med, hvad man acceptere på nettet, medmindre man ved, hvad man har med at gøre...

Mon ikke hendes forældrene vil betale de 80 kroner til dig?

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 24-05-09 10:25

Når du er kommet ud af det hvilken jeg ikke lige kan hjælpe med, kan du få dit teleselskab til at lukke så du ikke kan modtage sms eller andet der skal betales ekstra for.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 24-05-09 10:27

snerose - De bliver ved med at sende smsér hvis man ikke får det stoppet så man kommer til at betale en ca. 200 kr pr månde.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-05-09 10:29

det er en meget hæftig reklamekampagne på facebook så jeg kunne lige fange dette. Hun har accepteret at være over 18 fx - så du må kunne kontakte din mobiludbyder. Jeg kopiere lige teksten ind hun har accepteret - og skriver det sidste af i hånden (de har simpeltehen været så smarte at ejerens navn og kontakt ikke kan copy/pastes)

Tilbuddet om en ekstra ringetone er kun for kompatible håndsæt på TDC, Sonofon, Telia og Tre. Joke SMS-meddelelser bliver tilbudt til brugere. Jeg vedkender, at jeg tegner abonnement på Mobil-Ringetoner-Spil's IQ Tips abonnementservice ved at indtaste mit mobiltelefonnummer og den PIN-kode, der blev sendt til den mobiltelefon, I leverede, på denne hjemmeside og klikke på "Tilmeld"-knappen, hvorefter jeg vil modtage en IQ Tips tre gange om ugen. Jeg bekræfter også, at jeg har læst og forstået Servicebetingelserne, og jeg indvilger i, at være juridisk bundet af Servicebetingelserne. Jeg erklærer, at (1) jeg er mindst atten (18) år gammel, OG at (2) jeg har den lovlige alder til at acceptere Servicebetingelserne, eller at jeg har mine forældres tilladelse til at bruge og tilmelde mig denne hjemmeside. Bemærk venligst, at du skal være 18 eller ældre i staten Florida for at benytte dette tilbud. Jeg forstår, at jeg vil blive opkrævet et gebyr for ydelsen af 40.00 kr. + trafiktakst/uge hvis min karriere er TDC, SONOFON, TELIA OG TRE. Dette gebyr vil blive tilskrevet, eller fratrukket, mobilkontoen eller den forudbetalte saldo, indtil jeg sender "stop IQ" til 1988 for at opsige abonnementet; og jeg bekræfter, at jeg har den konto, der svarer til det mobiltelefonnummer, jeg har indtastet, eller at jeg har kontoejerens tilladelse til at benytte denne tjeneste og pådrage mig dette gebyr. Andre gebyrer kan komme til. Ubrugt kredit overføres ikke til næste måned. Standardgebyrer for beskeder er gældende. For at opsige dit abonnement skal du smse ordet "stop IQ" til 1988 når som helst. For kundesupport skal du sende en e-mail til care@mobil-ringetoner-spil.dk eller ringe til 69918573. Udbyder: World Base Limited, 29/F,

one kowloon, no 1, wang yuen street, kowloon bay, kowloon, hong kong,

og så dette link http://www.enobra.com/

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 24-05-09 10:30

Ja, så ved jeg ikke hvad man gør. Man kan vel få spærret nummeret hos sit teleselskab. Ellers kan man jo blive nødt til helt at skifte sit nummer og opsige det gamle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-09 10:31

Citat
og lånte min til at sende sit nummer, og modtage sin IQ

Bondefangeri eller ej...

DU har accepteret det (og kvajet dig)....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-05-09 10:50

det er ret sørgeligt at folk i alle aldre ikke tager advarslet alvorligt

hertil sagt - det er din pc så du er ansvarlig

læs evt dette

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-20844139.html

og få så sat en stopper for at andre end dig selv bruger din pc - og kig rundt omkring (også tv - og radio) når der er noget at tage hensyn til.

ang sikring af din pc så kig og spørg og få råd her (gratis):

http://www.malwarecheck.dk/forum/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-09 10:52

Det er jo ikke en trøst, at du ikke er alene om det

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2009/04/20093839.htm

Kontakt din teleudbyder, som måske kan spærre for de sms'er du får. På nuværende tidspunkt har du accepteret et abonnement, som du vil komme til at betale for.

Citat
Der er 2 mailadresser, som jeg bhar skrevet til ,men de kommer retur med "fejl". telefonnummeret : 69918673 er hele tiden optaget.

Drop dog med at skrive/ringe til nogen, du ikke kender. Det er jo et svindelfirma.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-05-09 11:06

Jammen i det jeg har skrevet, står jo hvordan man afmelder igen - det er da til at overkomme at sende en sms til et nummer...

Citat
indtil jeg sender "stop IQ" til 1988 for at opsige abonnementet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-09 11:09

Få øjeblikkelig fat i din teleudbyder og få det stoppet

Godt nok har dit barnebarn accepteret, men jeg syntes nu alligevel det også hører under spam

Her kan du læse om hvordan du bærer dig ad med spam

http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/spam/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-09 11:23

Citat
hertil sagt - det er din pc så du er ansvarlig

Det har da INTET at gøre med PC-sikkerhed....

Det er DIT simkort der er blevet brugt - og derfor DIT ansvar....

Det viser sig jo også at det er DIG der får lov at betale....

Citat
Hun havde glemt sin egen mobil, og lånte min til at sende sit nummer,

Det er såmænd ligegyldigt om hun har opgivet sit eget nummer - det er AFSENDERnummeret der må betale.. - og dermed DIG

Så der er desværre IKKE nogen undskyldning for det skete...

Noget andet er så at få det stoppet hurtigts muligt....

Ellers kunne man jo oplyse alle sine naboers numre og lade dem få regninger

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 24-05-09 11:32

Der står: Du har tilmeldt dig IQ Tips Club
Opsig: stop IQ til 1988 - og så telefonnummeret til Kundesupport.
Jeg har sendt en sms til 1988 med stop IQ . Der kom en sms tilbage: Vi bekager, du er ikke et Mobil-ringetoner-spil IQ tips Club medlem: Kundesupport og så igen telefon 69918557. Hvoad gør jeg så??? Åh, hvor er jeg dum og ked af det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-09 11:51

Citat
du er ikke et Mobil-ringetoner-spil IQ tips Club medlem

Det er jo klart....

Barnebarnet er medlem med DIT tlfnummer....

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 24-05-09 11:53

Problemet er jo ikke de 80 kr - selv om jeg sýnes, at det er ærgerligt, problemet er, at det jo ikke er til at stoppe, og så bliver det jo meget mere end de 80 kr. Jeg er simpelthen så utrolig sur og ked af det. Der var jo fotos af hendes venner, der havde taget testen og det var dem, der udfordrede hende - og jeg sad jo med ved computeren, og kunne ikke se, at det var bondefangeri.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-05-09 12:11

Nej, det er også noget svineri - det ser tilforladeligt ud, men er reklame af værste art, fordi det misbruger at facebook har tilgængelige oplysninger.

Men du skal sørge for at få dit telefonselskab til at blokere for indholdstakserede smsér. Dette kan du måske gøre online?

Lige nu og her må du se på din mobiltelefon. Da hun tilmeldte sig kom der en sms med en kode som skulle indskrives på hjemmesiden for at få IQén. Hvad står der evt mere i den sms?
Jeg tror du har misforstået at hun sendte dem sit telefonnummer via din mobil - det er dit mobilnummer der er blevet tilmeldt.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 24-05-09 12:22

Citat
og kunne ikke se, at det var bondefangeri

derfor var det måske lige noget for strømerne og tage sig , for i sådanne sager behøver de ikke engang at lette ballerne og blive trætte af at gå på gaden og spille fransk klovn,
her kunne de endda blive på deres pind og fange forbryderne.

uforstående kan også blive harm i skralden. hvad med og sende dem en mail og fortælle hvad man mener om dem

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 24-05-09 12:56

Fuldstændigt forløb. Barnet er blevet udfordret af 3 af sine venner, og spørger om hun må tage testen, jeg kigger med og synes, det ser tilforladeligt ud. Hun tager testen , nogle spørgsmål finder vi svaret på på google. Så da testen er færdig står der, at hun skal indtaste sit mobilnummer. Det er så MIT hun bruger. Der kommer en sms : Pinkode 9184 _ længere nede ser jeg nu, at der står følgende: ved svar fraskrives din 14 dagesfortrydelsesret, 4o kr + trafiktast pr uge (Havde jeg abre set det først) . - Pinkonden indtaster hun på facebooksiden. og så vil få svaret på sin. Det gør hun, og så kommer en ny sms: Du har tilmeldt dig mobil-reingetoner-spil :IQ tips club med 4 kredits kundesupport, og så telf. nr. og så sig : stop IQ til 1988 Her aner jeg jo uråd, og blvier urolig. Straks der efter nu sms: Tak for bestilling 14 dages fortrydelsesret bortfalder ved bestilling Jeg skynder mig at sende en STOP og får beskeden: Vi beklager, men du er ikke et mobil-ringetoner-spil IQ tips Club medlem : Og så telf. til KundesupportStraks derefter kom den en fra mit mobilselskab: at de ahvde trukket 2x 40 kr. Og så blev jeg ærligtalt både rystet og bleg, men tænkte, at det måtte kunne afmeldes. Jeg kan logge ind med mit mobil og pinkode på deres side, men der kan jeg heller ikke finde en afmelding. Kan nogen hjælpe??

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 24-05-09 13:03

Til Jomfruane:
Desværre kan jeg ikke på Tellmores side finde et sted, hvor jeg kan blokerer indholdsmæssige smser. De har lukket for support i dag, men ringer i morgen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-09 13:16

Den hurtigeste løsning....

LUK din tlf via dit selskab...

Det betyder ganske vist at du skal have nummer (det vil nok koste lidt) - men så er du sikker på ALT er stoppet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-09 13:17

have nummer

Have NYT nummer, selvfølgelig....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-09 13:20

Ofte vil du sågar kunne "tjene" lidt på at skifte (gratis taletid osv.) - dermed får du lidt af udlæget hjem igen

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 400 point
Dato : 24-05-09 13:28

dether er fra dine abonnementsvilkår

9.F. Indholdstakserede tjenester

Kunden har mulighed for at købe indholdstakserede tjenester - i form af tjenesteydelser og varer - via sms, mms eller WAP. Indholdstakserede tjenester kan f.eks. være busbilletter, biografbilletter, magasiner, automatkøb, internetkøb, ringetoner, musik, spil, chat, nyheder, vejrudsigter, mobil TV, abon-nementsbaserede tjenester eller adgange til indhold på elektroniske medier. Tjenesterne koster et beløb udover det, som kunden normalt betaler i forbrugstakst for at sende sms/mms og benytte WAP. Priserne på tjenesterne oplyses i forbindelse med markedsføringen af disse.

Indholdstakserede tjenester udbydes både af TELMORE selv og af andre indholds-udbydere. I begge tilfælde opkræves betalingen for tjenesterne af TELMORE på kundens mobilregning, jf. pkt. 12 i vilkårene.

Kunden hæfter for betalingen ved køb af de indholdstakserede tjenester, jf. pkt. 2 i vilkårene. Det gælder også, hvis kunden overlader mobiltelefonen til andre personer, herunder også til børn.

For indholdstakserede tjenester, der leveres direkte på mobiltelefonen, f.eks. ringetoner, vejrudsigter mv., gælder pkt. 10 om kundens hæftelse ved andres uberettigede anvendelse af SIM-kortet som betalingsmiddel.

For indholdstakserede tjenester, der ikke leveres direkte på mobiltelefonen, f.eks. busbilletter, biografbilletter, magasiner, automatkøb, internetkøb mv., gælder punkt 10 kun, hvis der anvendes en for kunden personlig kode i forbindelse med købet. Kunden hæfter således ikke for andres uberettigede anvendelse af SIM-kortet som betalingsmiddel, hvis købet kan gennemføres uden anvendelse af en sådan personlig kode. Undtaget er dog kundens groft uagtsomme eller forsætlige adfærd i forbindelse med misbruget.

TELMORE tilbyder kunden en række muligheder for at sikre kunden kontrol med udgifterne til køb af indholdstakserede tjenester, jf. pkt. 9.A

Ved spørgsmål til eller problemer med de indholdstakserede tjenester, kan kunden henvende sig til TELMORE. TELMORE kan henvise kundens spørgsmål og klager vedrørende tjenesternes indhold til indholdsudbyderne. Spørgsmål eller klager vedrørende takseringen af tjenesterne kan indgives til TELMORE, jf. pkt. 20.

Men de skriver desværre ikke hvordan.
Telmore er ikke på listen i den dårligt autooversatte serviceaftale fra IQ udbyderen.

Du har desværre selv opført dig uagtsomt ved ikke at læse betingelserne før I trykkede ja tak.
Jeg er engang blevet opkrævet indholdstakserede smsér uden selv at have tilmeldt mig noget (det var nogle sportsresultater) og da fik jeg pengene retur.
Men mon ikke telmore har erfaring med netop den "tjeneste"?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-05-09 13:31

Citat
Jeg kan logge ind med mit mobil og pinkode på deres side, men der kan jeg heller ikke finde en afmelding. Kan nogen hjælpe??

Der står her nederst på siden at du kan deaktivere ved "Min kampagne" når du er logget ind http://www.mobil-ringetoner-spil.dk/help.do

Ellers prøv alt det der. Send STOP til det hele f,eks.

Men ellers ser det lidt håbløst ud. Domænet er registret i Hong Kong

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 24-05-09 15:09

Jeg har lige snakket med en og fortalt vedkommende omkring problemet her, vedkommende bad mig tage kopi af alles kommentarer og sende,
vedkommende ringer så og fortæller jamen-jamen jeg har også været udsat for det, jeg ringede til min udbyder og bad dem om at stoppe betaling omgående, så kom der jo ellers retur fra udbyder jamen det kan vi jo ikke, og ellers i den tone lag. indtil vedkommende fortalte udbyder, ok hvis i ikke stopper med at betale til sådan et svindelfirma, så gør min konto op pr, omgående, og så finder jeg mig en ny udbyder, hov-- hov så kom der ellers meddevuns en anden tone på de boller, så kunne udbyder pludselig godt stoppe med at betale

Så et godt RÅD til dig MORMOR -- FARMOR der skal trusler til for at komme til en fredelig Søndag,
Men det er i morgen du skal tage fat om den varme grød, og ikke bare vente, til næste dag, dit

barnebarn kræver af dig her og nu, første parket, er det OK

Så skal der ellers lægges op til at få de profithajer skudt ned, -- helt ned

mvh
vic2000

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 24-05-09 17:05

Jeg har sendt stop til flere numre. Får en sms tilbage: Du er ikke medlem. Jeg har været inde på "min profil", der står ikke noget som helst hverken om afmelding eller "min kampagne" - så det hele er løgn. Jeg er også bange for, at når jeg sender en sms, med STOP, at det s¨å er til en uhyrlig pris. Så det er jeg stoppet med, jeg kan nemlig ikke se min saldo hos Tellmore før i morgen. Da der går lidt tid med opdatering. Jeg vender tilbage. Tak foreløbig for alle svar. Men jeg kan altså sletikke fatte, at man kan tilmelde sig noget, hvor der står en mailadresse og et telefonnummer - og så kan man ikke komme ud af det. jeg er stadigvæk meget ked af det. Øv. Fordi jeg ikke aner, hvornår de næste gang trækker nogle penge.
Men jeg vil gå i Banken og spærre der, hvis det kan lade sig gøre .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-09 17:10

Citat
Men jeg vil gå i Banken og spærre der

Banken har da INTET med din mobil at gøre

Det er din TELEUDBYDER du skal få til at spærre - eller LUKKE nummeret - og få et nyt....

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-05-09 17:27

Chancen for at du kommer igennem til det firma, er nok lig nul. Der sidder en nede i Hong Kong og scorer kassen, og om et par uger er siden væk, og en ny med andet navn er opstået.

Din teleudbyder er nok den eneste mulighed. De bør gå ind og tage et ansvar der.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-05-09 19:39

Trøst dig med at du ikke er den eneste for den IQ test står overalt på Facebook. Alle den jeg kender der har taget den IQ test bliver bedt om at opgive et mobilnummer, så de kan få resultatet. Det er helt klart bondefangeri, men det er tilsyneladende lovligt.

Få dig en ny udbyder og et nyt nummer, det er eneste måde at slippe for resultatet af IQ testen.

Kommentar
Fra : LundgrenHjorth

Dato : 24-05-09 19:52

seriøst ?? at folk ikke kan gennemskue at det at give sit mobil nummer ud i en test er lig med dyre regninger fatter jeg ikke.. sorry to say

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-05-09 20:05

Når du bliver bedt om at opgive dit tlf. nummer så bliver du også bedt om at læse betingelserne for at få resultatet.
Jeg har selv taget den test og var da nysgerrig efter at få resultatet. Men jeg læste hvad der stod og afstod fra at få det resultat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-09 21:55

Dette link løser ikke dit spørgsmål, men lad dit barnebarn læse denne side

http://www.forbrugerraadet.dk/tema/facebook/facebook-15-gode-raad/

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-05-09 09:16

Tja - Sad to say.

You'll get - what you aimed for.

Kære kipumi.
Det er i9kke for at nedgøre dig eller lign, men det at du har accepteret betingelserne er desværre nok enhvers nybegynders fejl - og det er lærepenge som du må betale for. Men forhåbentligt husker det til næste gang.
UANSET HVAD H......... DET ER _ DER BEDER DIG OM PERSONLIGE OPLYSNINGER - TLF,Adresse osv på internettet af Applikationer,hjemmesider osv - er fakesider(mm du er 150%sikker på andet) - som der har stået på nettet de seneste 15år - la nu for helvede være med at acceptere sådanne ting uden at have læst betingelserne????
Selvom du syntes det er fejt og bondefangeri og snyd osv - så har du SELV accepteret betingelserne - for at få et skide resultat.
Og det mest sjove i denne sammenhæng er - jeg vil næsten vædde på at dit barnebarns venner der har taget udfordringen ???? har i set deres resultat ?? ?slog hun dem???
I så slet ikke deres resultater da de aldrig nogen sinde har fundet sted - det er bare marketingrøvrending når det er bedst

Men det er dit mobilselvskab der skal blokere for disse transaktioner - ikke bank eller lign. Da det er en SMS tjeneste - der er ingen andre end dit TLF selvskab der ?an stoppe dette

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 25-05-09 17:39

Tak for svaret jomfruane. Tak for al hjælp både til dig og alle I andre, tak for opsang og I kan tro, at jeg har læst af det. Der er aldrig nogen af mine børnebørn, der får lov til at sidde ved computeren mere, eller surfe rundt. Jeg kan fortælle jer, at jeg i dag kom i forbindelse med telefonnummeret, og at der var en dame, der sagde, at de ville slette mig, : kort tid efter modtog jeg er sms, hvor der stod: Al service på 1988 er afbestilt. Det håber jeg så er rigtigt. Jeg holder øje med min telefonreging, og HÅBER at det er slut. Tusind tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-05-09 17:43

Velbekomme - husk at gemme den sms rigtig længe!

Prøv at læse lidt om at surfe sikkert, det burde være muligt for børnebørnene at hygge sig lidt hos bedste

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-05-09 17:45

Godt det lykkedes for dig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-05-09 18:12

Jeg tror også jeg skal til at overvåge mine børnebørns færden på nettet når de bruger min PC. Man ved jo aldrig.