/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Allergi - Hund
Fra : Niki88
Vist : 3113 gange
20 point
Dato : 23-05-09 21:55

Jeg har altid vil have hun men har asta og allergi som bliver værre. f.eks er jeg begyndt ikke at kunne tåle æbler og forskellige frugter om sommeren.

da jeg var yngre havde jeg en nabo som havde en kat. Den tilbragte jeg meget tid sammen med, passede den osv. Jeg fik slemme næseblod, kløe i næse og andre ting men jeg satte det sjovt nok aldrig sammen med katten for jeg havde de jo ok når jeg var sammen med katten. Efter et år fik jeg slem allergi for katte og jeg har virkelig ikke kunne tåle dem siden. Nu kan jeg slet ikke komme i nærheden af en kat uden at få det virkelig skidt. Så mit spørgsmål er egentlig hvordan man kan undgå at dette også sker med en hund jeg måske ender med at få og ikke vil af med et år senere.

Der er forskellige ting ved en hund man kan være allergisk overfor. Hvordan finder man ud af hvad ved hunden det er så man evt kan vælge hunden ud fra det.

jeg har før fået tilbudt at få vaccination for husstøvmidler bl.a. fordi det er så slemt, så er der nogen der ved om man kan betale sig til en vaccination for den hund man vil have? For der er virkelig ikke meget jeg ikke ville gøre for at få den hund jeg vil have

- Niki88

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-05-09 22:16

http://www.astma-allergi.dk/home

Det burde du spørge om her.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-09 23:40

Jeg har aldrig hørt at man kunne blive vaccineret for allergi overfor hund, men snak med din læge, du skal bare lige forinden vide at det er et vaccinationsprogram der strækker sig over 3-5 år, hvor du starter med at at få vacc om ugen, mængden af vaccine bliver trappet og og der bliver længere intervaller mellem vaccinationerne.

Dernæst er der nogle hunderacer som allergikere tåler bedre end andre f.eks yorkshireterrerier, bomuldshunde og pudler

Men jeg syntes ud fra det du skriver, at det er en meget dårlig ide for dig at anskaffe dig en hund.

Det er skidt at skulle tage medicin for noget du kunne have undgået, og som måske kan blive så slemt at du ikke kan holde anfaldene nede, og du så alligevel bliver nødt til at bortskaffe hunden igen, det vil være synd for jer begge.

Kan du ikke finde dig et dyr uden pels??

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 24-05-09 07:58

Nordsted1 har ret.

Pudler plejer at være gode overfor allergikere fordi de ikke fælder ret meget, men du kan jo også købe en Chinese Crested (Kinesisk Hårløs). De har ingen pels, men kun nogle lange tottet på hovedet og på halen.
Til gengæld tåler de ikke at være for meget i solen, og skal have frakke på, når de luftes om vinteren.
Her er lidt om racen:
http://www.caprioso.private.dk/racen.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-05-09 12:05

Aller- allerførst skal du til en allergi-specialist.

Det kan du få din læge til at henvise dig til.

Og specialisten kan svare dig på alle dine spørgsmål.

Man KAN blive "vaccineret" imod hundeallergi også. Men det virker ikke altid. Og hvis man har mange allergier så er der større risiko for at det IKKE virker. Sådan var det i hvert fald engang. Det kan være, at specialisterne er blevet dygtigere i dag.

Hvis du er blevet tilbudt behandling imod støvmideallergi, så kan de indsprøjtninger du skal have, laves så de også virker mod hund.
En specialist skal allerførst finde ud af hvor mange ting, du er allergisk overfor.
Og så bliver der lavet en blanding, som kan virke imod alle de ting, du ikke kan tåle.
--Så sig ja til vaccinationen imod støvmideallergi, men bed om at blive undersøgt for alle dine andre allergier først.

--Min ex-mand fik indsprøjtninger imod støvmider, bynke- og græspollen og hund og fjer. Indsprøjtningerne var lavet specielt til,ham. Og det hele var blandet i samme sprøjte, så han kun skulle have ét stik af gangen.
Men der var tale om stik ugentligt i lang tid..... Og han hævede op og havde ondt på stikstedet... Så det var ikke bar sjov.

Om du skal have hund, må du vente med at beslutte til du har gennemført behandlingen. Før ved du ikke, hvor god virkning der er. Og så skal du snakke med specialisten om det til den tid.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-05-09 12:17

Der findes grundlæggende to typer af behandling - kortsigtet symtomlinding (steoride og antihistamin) eller den mere vedvarende immunoterapi. Symtombehandlingen kan ved vedvarende påvirkning af hund, sandsynligvis medføre forværret allergi og astma.

Derfor er det fordelagtigt en gang for alle at få reduceret sygdommen vha. immunoterapi. Se følgende link på netdoktor.

http://www.netdoktor.dk/tema/hoefeber/immunterapi.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-09 13:54

P.S. Det vaccinationsprogram er heller ikke et der holder livet ud for alle, for min søn virkede det kun noglelunde effektivt i 3 år

Dvs. du skal behandles i 3-5 år, for så at starte forfra efter et par år, hvis du er en af de uheldige..

Så overvej meget nøje, om ikke du kan finde et andet kæledyr

Kommentar
Fra : Tunip

Dato : 24-05-09 14:27

Racen "Coton De Tulear" er allergi venlige. Coton De Tulear er en bomulds hund.
Du kan læse mere om den her:

http://www.gipote.dk/racehunde/Coton+de+tul%E9ar

http://www.canis-minor.dk/coton_de_tulear.htm

Citat
jeg ved at en coton de tulear er allergi-venlig, men man bør passe på for man kan sagtens bliver alergisk over for den senere.
Andre allergi-venlige hunde er for det meste ruhåret eller ligende

Citat
Coton De Tulear er en meget intelligent, vaks og lærenem hund. De elsker sin familie og vil også hurtigt blive gode venner med eventuelle andre husdyr. Det er en sund og stærk race, hvormed man kan gå timelange ture.syntes utrættelige og ofte er det første, de gør efter hjemkomsten at tage en bold for lige at lege lidt endnu. Alligevel er det ikke en irriterende livlig hund. Den leger helst med et af de elskede familiemedlemmer men alene morer den sig også udmærket.

Uden at bjæffe overdrevent er Coton’en en god vagthund, der kun reagerer, når det er nødvendigt.

Pelsen, som kun består af dækhår, er let at holde, eventuelle knuder løses dagligt med fingrene, en lille omgang med børsten og så er det klaret. Een grundig omgang om ugen er tilstrækkelig. Coton’en har ingen fældeperioder.

Pelsen er overvejende hvid, men champagne eller grå pletter er tilladt.

Det mærkværdige er, at de fleste hvalpe bliver født delvis mørkebrune ja endog sorte. Senere blegner disse farver og den fuldvoksne hund viser højst champagne eller grå tegninger.

Størrelsen varierer fra 22 til 28 cm. Vægt 3,5 - 6 kg. Forholdet mellem højde og længde er 2:3.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-05-09 14:34

--Jeg vil bestemt fraråde dig at anskaffe en hund før du har fået styr på allergien. Uanset race.

Der er altså også hensynet til hunden. Det er ikke særlig sjovt for en lille hund at skulle miste sin familie på grund af ejerens ubetænksomhed. Det er jo det, du også selv er inde på, Niki88. Og det er jo nok grunden til at du opretter spørgsmålet her.

Du vil ikke have en hund, som du måske skal af med igen efter et år...

Kommentar
Fra : Niki88

Dato : 24-05-09 15:20

Hvor er det dejligt med alle de svar. Tusind tak. Jeg har forresten slet ikke tænkt mig skaffe mig en hund i den nærmeste fremtid. Det her er noget jeg har gået med i mange år og fordi jeg gerne vil have en hund (en dag), og ved at de ting jeg skal igennem først tager flere år, synes jeg at jeg måske skulle begynde at undersøge tingene nærmere og evt begynde med behandlingerne.

Jeg har før fået tage blodprøve hvor de fandt ud af hvad jeg præcis ikke kunne tåle og det var græs, pollen, kat, hest, støvmide og andre ting, men så vidt jeg husker var hund ikke en af dem. Men det der bekymrer mig mest er nok at jeg KAN udvikle allergi, som med katten, og skulle af med hunden en dag og undrer mig over om der er noget man kan gøre for at forhindre/undgå det.

Grunden til at jeg dengang sagde nej til tilbudet om at blive vaccineret var nemlig fordi det tog flere år og jeg skulle så meget frem og tilage hos lægen, men hvis jeg kunne få det for hunde samtidig med det andet vil jeg med glæde gøre det.

Og til dem der spørger om jeg ikke kan anskaffe mig et andet kæledyr spørger jeg hvad?? For hvis jeg kan udvikle allergi for hund selvom jeg måske ikke har det nu, kan jeg vel udvikle allergi for alle dyr?

Er der nogen der kan forklare mig det med at acceptere svar ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-09 16:16

Citat
Og til dem der spørger om jeg ikke kan anskaffe mig et andet kæledyr spørger jeg hvad?? For hvis jeg kan udvikle allergi for hund selvom jeg måske ikke har det nu, kan jeg vel udvikle allergi for alle dyr?

Det er skellene i dyrenes pels du og andre er allergiske overfor.

Min søn købe nogle skægagamaer, de blev faktisk meget tamme, og kælne.

Jeg ville kunne falde for disse her

http://www.bt.dk/apps/pbcs.dll/gallery?Avis=BT&Dato=20090316&Kategori=KAELEDYR&Lopenr=316008&Ref=PH&Profile=9000&Params=Itemnr=1&profile=9000

Det sigers at grise er kløgtigere end hunde, og kan opføre sig nøjagtig som en hund

Kommentar
Fra : Niki88

Dato : 24-05-09 17:01

Tak for forslagene, men skægagamaerne ser uhyggelige ud og jeg kan ikke lide grise :( Jeg kunne slet ikke forstille mig at have en gris som kæledyr - hehe Kun hvis man bor på landet elle noget og jeg bor i en lejlighed :D

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-09 17:10

Det var nu også bare for at komme med et par forslag

Jeg kan ikke fordrage krybdyr, men når man har en skægagama fra helt lille bitte, så vænner man sig til den, og så er den både sjov og kælen

Tror da godt man må have sådan en lille minigris i en lejlighed, der hvor hunde er tilladt

Kommentar
Fra : Niki88

Dato : 24-05-09 17:13

Det kunne jeg godt forstille mig. Er de kloge og sådan.. Altså ikke grisen, det gider jeg ikke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-05-09 17:21

Det..... er ikke så nemt...
For det, du siger er at du vil vaccineres mod hundeallergi INDEN du har allergien.............
Det tror jeg ikke, man kan....

Men det er altså et spørgsmål for en allergi-specialist, som du alligevel skal i kontakt med for at blive vaccineret mod de andre ting..

Jeg TROR NOK det er sådan, at når man har nogle allergier, så kommer der lettere flere allergier til.
Og det vil sige, at du måske allerede er ved at udvikle hundeallergi, --som så kan behandles samtidig med de andre allergier.
Men hvis du stadig ikke har hundeallergi, så kan det tænkes, at du slipper for den, hvis du får kureret de andre allergier.

---Så du skal i gang med at have behandlet de allergier du har nu. Det er (såvidt jeg forstår) ikke særlig godt at gå og være allergisk hvis man godt vil undgå hundeallergi.

Og når tiden kommer hvor du har styr på allergierne, så skal du kikke efter en allergivenlig hund. Den race med det bedste ry er "bomuldshunden" = coton de toulear. Men der er efterhånden en hel del racer, der er blevet "afprøvet" af allergikere. Du gør bare klogt i, at holde dig til en mindre hund. OG!!! Det SKAL være en hund med stamtavle fra Dansk Kennelklub. Så har du størst sikkerhed for at hunden har de gener, der gør den god for allergikere. At den ikke bare "ligner en bomuldshund".

"Accepter svar" er bare, at du vælger et af svarene og klikker på knappen "accepter svar" under indlægget. Så får du mulighed for at vælge et antal stjerner efter hvor brugbart svaret var. Hvis du uddeler mindre end halvdelen af stjernerne, så får brugeren kun halvdelen af pointsene.

Lad være med at tænke for meget over det. De fleste seriøse kandubrugere går ikke særlig meget op i points. Men mange går op i, at spørgsmålet bliver lukket. Og det bliver det, når du vælger et svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-09 17:35

Vi kunne da kalde skægagamerne til os, men hvor meget omløb de har i hovedet, det ved jeg nu ikke

Birgitta er du helt sikker på at man kan blande vaccinen nu om stunder?? Min søn er meget allergisk, overfor græs og birk, hans vaccine kunne ikke blandes, så han skulle vælge hvad han helst ville vaccineres for

Og nej man kan ikke vaccineres forebyggende

Og desværre er det rigtigt, at hvis man først har allergi overfor en ting, får man det nemmere overfor andre

Det er ikke bomuldshunden der er mest kendt for at være "brugbar" for allergikere, det er bare den der er mest "moderne" pt, pudler og yoirkshireterrier er lige så velegnede, da de ikke fælder

Kommentar
Fra : Niki88

Dato : 24-05-09 17:38

ok, tak for svar. Du skriver at det er bedst med en mindre hund. Jeg vil egentlig helst have en pomeranian. Tror du at det er en dårlig ide? For hvis jeg skal kigge efter en allergivenlig hund så er den jo ikke så smart...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-05-09 15:15

Dengang min exmand havde alle sine allergier, blev der lavet ampuller med opløsninger af alle de ting, han ikke kunne tåle. Og opløsningerne blev fremstillet specielt til ham.
Derfor kunne han blive vaccineret mod det hele på én gang.

Det er så over 20 år siden.

Men dengang Ramses blev vaccineret gjorde man det samme: Først fandt man ud af, hvad han ikke kunne tåle, --ved en priktest, --og derefter blev der fremstillet ampuller med nøjagtig de ting, der passede til ham.
---Og DET er kun 8-9 år siden.
Men Ramses var jo en hund.
Og lige netop DEN dyrlæge er specialist i allergier og hudsygdomme hos mindre husdyr.

--Det er muligt, at man i dag laver præfabrikerede ampuller med de forskellige antigener i.
--Jeg kan bare ikke se, hvordan det skulle kunne hjælpe multiallergikere. Hvis man kurerer én allergi hos multiallergikeren, så dukker der da bare en ny op.
--"Bomuldshunden" er den hund, der i længst tid har haft ry for at være allergivenlig. Så det aspekt er der blevet avlet på i flest generationer i lige netop den race.

--Det vigtigste er ikke, at hunden ikke fælder, men at den ikke har underuld. For det, som de fleste allergikere ikke kan tåle, det er hudskæl fra hunden. Men der er også allergikere, der reagerer på f.eks. spyt og urin fra hunde. Så gør det ingen forskel hvordan pelsen er...

At hunden ikke fælder har en vis betydning, hvis man også er støvmideallergiker. For støvmider hygger sig med hundehår.

Hmmmm... Nu har jeg lige googlet på allergi.
Astma-Allergiforbundet har denneher hjemmeside med en masse fakta.
Men de siger "nul hund" til mennesker med pelsdyrallergi. Fordi der er øget risiko for at der også opstår hundeallergi.

http://allergi.astma-allergi.dk/behandling/allergivaccination?doAsUserId=gPHHAwt0+ko%253D

Så vejen frem må være at få kureret de allergier, du har mod pelsdyr, altså hest og kat og evt. hund hvis du skulle have fået den allergi også.
--Og når du ikke mere er allergisk overfor pelsdyr, så kan du prøve at låne en hund.

En pomeranier er IKKE allergivenlig. Den har en masse pels og underuld. Og den fælder i perioder ligesom de fleste andre hunde.

suk.......det er synd for dig...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-09 15:34

Jeg tror desværre der er ændret på de vaccinationer

Et eksempel, min datters græsallergi er meget svær at få vist i en priktest, hun har så prøvet forskellige test, og da der endelig var et svensk mærke, som kunne afsløre allergien, kunne hun alligevel ikke få vaccinationerne ---- man skal have vaccinationerne fra det firma der har påvist allergien, --- og det svenske firma havde ikke lavet en sådan vaccine, derfor ingen vaccination til datteren... fuldstændig tåbeligt, vor alle ved hun har græsallergi - også lægerne

Multiallergikere, skal så finde ud af hvilken allergi de helst vil prøve at få dæmpet, som min søn der skulle vælge mellem birk og græs

Citat
Og når du ikke mere er allergisk overfor pelsdyr, så kan du prøve at låne en hund.

Allergien kan komme retur allerede efter et par år, ligeledes kan man udvikle allergi overfor hunden igennem længere eller kortere tid, så at låne en hund er ikke optimal, selv om det lyder rigtigt.. Der kan måske gå 2 år uden allergi, men hva så hvis den blusser op?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-09 15:35

ps.. Du skal også selv betale vaccinationsprogrammet, med mindre du får behandlingen på et hospital

Jeg kan også blive meget i tvivl om du overhovedet vil få en læge til at vaccinerer dig forebyggende

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-05-09 16:15

--Ifølge astma og allergiforbundets hjemmeside kan man blive vaccineret mod TRE forskellige ting på samme gang.. Men med tre indsprøjtninger.....

---Klumpet..
Og vi er vist enige om, at man IKKE kan vaccinere forebyggende.. øu..

Hvis det var MIG, der var i den situation, så ville jeg nok passe og omgås alle de hunde, jeg kunne komme i nærkeden af. Så vil der enten opstå en hundeallergi eller også vil jeg fortsat kunne tåle hunde.
Opstår en hundeallergi så kunne jeg lade mig vaccinere og slippe af med den inden jeg anskaffer en hund for alvor..
Men man må være indstillet på, at vaccinationen kun virker nogle år, åbenbart..... Så det skal være en lavallergi-hund. Og man må være indstillet på at få gentaget vaccinationen med års mellemrum..

Hvis der IKKE opstår en hundeallergi i løbet af et par år med rigelig omgang med passe-hunde, så ville jeg nok tage chancen og anskaffe en lavallergi-hund.
Ikke fordi det er det fornuftigste at gøre, men fordi jeg ikke ville kunne lade være.

Det fornuftigste vil være at glemme alt om at holde hund...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-09 16:57

Citat
Hvis det var MIG, der var i den situation, så ville jeg nok passe og omgås alle de hunde, jeg kunne komme i nærkeden af. Så vil der enten opstå en hundeallergi eller også vil jeg fortsat kunne tåle hunde.
Opstår en hundeallergi så kunne jeg lade mig vaccinere og slippe af med den inden jeg anskaffer en hund for alvor..

Du må lave en hundekennel i privaten, så du kan få den optimale gang hundeskæl i hjemme

Ej, det er nok ikke nogen super ide, men det vil være en god ide at have hundene i dit eget hjem, så når du er sammen med den firbenede, så har du også "fornøjelsen" efter de er taget afsted igen

Du får jo ikke prøvet det optimalt af, ved "kun" at besøge nogle hunde ind i mellem

Og så vil jeg lige gentage

Citat
Men jeg syntes ud fra det du skriver, at det er en meget dårlig ide for dig at anskaffe dig en hund.

Man spøger ikke med sit helbred, og desværre kan man ikke altid få opfyldt de største ønsker

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 23-06-09 23:39

Hej

Jeg har en allergi venlig hund, En Bichon Havanais, jeg ved at der er flere allergiker der kan tåle dem samt flere andre inden for den gruppe hunde. ( Bichon familien )

Bichon Havanais ( fælder ikke skal bare børstes hver uge 1-2 gange )
Bichon Frisé
Bolognese
Coton de Tulear
Malteser

Tag på en udstilling og kik på de forskellige hunde, der er en i grenå i uge 30 fra d. 24, 25 og 26 juli.

http://www.canis-minor.dk