/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kvittering ved køb
Fra : tadeo
Vist : 1665 gange
50 point
Dato : 23-05-09 16:06

Et aktuelt spørgsmål.
Man køber en vare fysisk i butik, men får ingen kvittering, skal man selv forlange den?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-09 16:08

Jeg har aldrig bedt om en kvittering, den følger da med automatisk.

Den bliver gerne lagt ned i indkøbsposen

Men er det en kvittering der kan bruges som garantibevis, sørger jeg for at få den, hvis jeg ikke automatisk har fået den

Det er ikke normalt at man selv skal spørge efter kvitteringen

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 23-05-09 16:08

Det burde ikke være nødvendig, men der er mange penge sparet ved at bede om bon'en. Så ja.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-05-09 16:09

Ja, det må vist være en forglemmelse fra ekspedientens side.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-05-09 16:19

Jeg tror ikke det drejer sig om forglemmelse.

Jeg har handlet to gange i en cykelforretning, først købte jeg en cykelhjelm, ingen kvittering,
i dag købte jeg en cykellås, ej heller en kvittering.

De købte ting er helt OK, men jeg har bemærket mig, at forretningsindehaveren kører i en meget dyr bil, kan han have fordel i ikke at give en kvittering?

Det første køb var på Dankort, det sidste var kontant.

Jeg har en fornemmelse af, at der muligvis er tale om fusk?,
eller er det normalt?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-05-09 16:30

Citat
Det første køb var på Dankort, det sidste var kontant.

Når du køber på Dankort, får du formodentlig automatisk en kvittering, så du kan se hvad du har trukket på Dankortet. Og så er jeg ret sikker på, at beløbet også indgår i hans omsætning.

Citat
forretningsindehaveren kører i en meget dyr bil

jeg tror du ser syner.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-05-09 16:34

Det er muligt jeg ser syner, men det sidste køb kontant, er det også syner?

Lad mig understrege, det handler ikke om, at jeg vil hænge nogen ud,
men i den tid vi lever i, med alt hvad det indebærer, skattesnyd med mere.!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-05-09 16:39

Ja, en cykelhandler kører da ikke i bil

Jeg forstår slet ikke hvorfor du stillet spørgsmålet her, i stedet for at bede om en kvittering.
Du ved sikkert godt at du skal have både garantibevis, bevis på at låsen er godkendt osv.

Om han kan have fordel af ikke at give en kvittering... tjo hvis varerne ikke er anskaffet på lovlig vis.. men helt ærligt, så lyder det noge speget at det skulle foregå hos en cykelhandler.

Har han ikke et kasseapparat?
Og se så lige at få besøgt ham igen og fortæl at du ingen kvittering fik

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-05-09 16:44

Citat
Jeg har en fornemmelse af, at der muligvis er tale om fusk?,
eller er det normalt?
ganske normal ja også i den grad

loven siger i dag at der skal være minimum en kasse strimmel i alle kasseapperater

gutten der sælger kan kun have en fordel og det er salg kontant, alle mulige andre betaling måder bliver registreret,

så hjælp sælgeren vel at bemærke at det er indehaveren selv til at få en ferie på skattefar,s regning, OG BETAL KONTANT et godt tip for vedkommende

jeg mener det kom her for 2 år tilbage en lov der sagde at kassen skal tilbyde kvittering

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-05-09 16:45

jomfruane, jeg ved alt om handel i forretninger, og jo, cykelhandlere kører i dyre biler, hvorfor ikk?

Jeg vil gå hen til cykelhandeleren og forlange kvitteringer for mine køb, til din orientering!

Om varen er anskaffet på lovlig vis, hvem kan udtale sig om de`?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-05-09 16:56

Citat
Har han ikke et kasseapparat?
Og se så lige at få besøgt ham igen og fortæl at du ingen kvittering fik

Alle handlende skal have en kasse apperat så snart de har med kontanter at gøre, ingen fejl på det om det så er kun fem kroner vi snakker om, "" har prøvet og få denne besked, og her snakker vi kun om ganske lille gård salg ,

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-05-09 17:02

Det er kun små beløb i mit tilfælde, men netop i den tid vi lever i,
er det beskæmmende, at se hvor kreative forretninger/firmaer er med deres oplysninger til "skattefar" er

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-09 17:03

Citat
Men er det en kvittering der kan bruges som garantibevis, sørger jeg for at få den, hvis jeg ikke automatisk har fået den

Ja, du må lige smutte ned i bixen igen så du kan få kvittering/garantibeviset

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 23-05-09 17:09

Det gør jeg Norsted1, jeg slutter nu, men vender tilbage.

Ha´ en god lørdag aften,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-05-09 17:15

Tak i lige måde

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-05-09 17:30

Der er da mange af de fremmede der kører i store og flotte biler.

Har du nogen sinde fået en kassebon eller kvittering hvis du køber en pizza?

Der er flere steder hvor penge går uden om kasseapparatet. Du skal bare bede om en bon eller kvittering.

hawaii7

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 23-05-09 17:37

Hold da op! - hvor smållig og mistænksom kan man være... Kunne man måske forestille sig, at han vitterligt har brugt halvdelen af sit liv på at opbygge en forretning der endelig giver pote og så begynder folk at snakke i krogene...

Citat
Det er kun små beløb i mit tilfælde, men netop i den tid vi lever i,
er det beskæmmende, at se hvor kreative forretninger/firmaer er med deres oplysninger til "skattefar" er
- hvor plat! - så handel dog et andet sted!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-05-09 18:30

Mange forretninger har videoovervågning - især benzinstationer.
Så for ikke at blive hængt ud, som en der er smuttet fra regningen..........................få altid en kvittering.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-05-09 19:23

Har lagt mærke til at bl.a. ved "FAKTA",spørger kassedamen/manden om jeg vil ha`bonen med? (Mens de sidder med den i hånden).Det synes jeg er lidt besynderligt.Tror dog ikke det har noget med snyd at gøre.Nok mere for at undgå,folk bare smider den udenfor døren.
Handler der nu ikke mere,gider ikke deres Harboe øl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-09 19:27

Meget pænt af kassedamen at spørge, men det er for at hindre at boner hober sig op ved enden af rullebåndet hvor ignorante typer blot efterlader dem.

Accepteret svar
Fra : jepser30

Modtaget 50 point
Dato : 23-05-09 20:38

Jeg må sige at det er DIT ansvar at få en kvittering på den købte vare. Ekspedienten SKAL give dig kvitteringen, men sker det ikke så er det bare ærgeligt.

Så nemt er det.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 23-05-09 21:23

Det da klart du skal have en bon
Men har du ikke andet at lave end at tænke om han laver fusk, jeg tror han har tjent til sin dyre bil på ærlig vis.
Er det fordi du ikke selv har bil eller har råd

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 24-05-09 06:24

Tak for svaret jepser30.

Din besvarelse var det spørgsmålet handlede om.

Tak for de andre råd/kommentarer, sure som søde.

Mvh
tadeo