/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
CPI som er langsom i optrækket
Fra : scootergrisen
Vist : 3382 gange
100 point
Dato : 23-05-09 13:00

Jeg kender en som har en CPI Oliver City som accelerer vildt langsomt.
Det er en 30km/t scooter.
Den starter skide godt men når man drejer håndtaget går der meget længe før den kommer op på de 30.

Rullerne er skiftet til nye standard ruller og tændrøret er renset, luftfilteret er renset og gjort vådt i motorolie.

Nogen som har en ide om hvad det kan være ?
Den har så vidt jeg ved kørt 4000km.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-05-09 13:13

Han har glemt at slippe håndbremsen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-05-09 13:26

Du faktisk ikke helt galt på den Flash77.
Forbremsen var så stram at den bremsede hele tiden sådan at den ikke kunne komme op på 30km/t. Det var tilsydenladne fordi der var kommer vejsalt (eller noget andet skidt) ind under gummiet ved bremsestemplet i caliperen, gummiet har så presset så hårdt på stemplet at det ikke kunne kommer tilbage når man gav slip på bremsegrebet.

Men det problem fik jeg løst og forhjulet kan nu dreje frit. Kan det tænkes at dette konstanten bremsen i længere tid har gjort at den nu accelerer dårligt ?

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 23-05-09 14:35

Hvis du i lang tid har kørt med "håndbremsen trukket", kan jeg forestille mig at problemet er koblingen der er noget galt med

Kommentar
Fra : edison

Dato : 23-05-09 16:51

Øhhhhh. Så vidt jeg husker er det et papir luftfilter der sider på sådan en. og det skal ikke sovses til i olie, så nyt filter på min ven. og så tager vi den derfra.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 23-05-09 17:04

Fejl. det er et skum filter. Vask det i opvaske midel. til det er helt rent. og lad vær med at fylde det med olie.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 23-05-09 17:09

og kik lige efter de ruller. om de er for tunge, det vilgi et dårligt op træk.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 23-05-09 17:11

standart ruller er til en scooter der ikke er begrænset. du skal bruge et par nummere mindre.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-05-09 16:37

Der er skumfilter i og det skal da have noget motorolie på skal det ikke ?

Tror i det er sansynligt at koblingen allerede er blevet meget slidt selvom den kun har kørt 4000 km ?

Jeg kunne prøve og slibe lidt på koblingsbakkerne og inden i koblingsklokken måske er de bliver helt glatte så de har svært ved at få kontakt.

Umiddelbart ville jeg ikke tro at det var rullerne men hvilken vægt ville være det bedste så hvis det skulle have bedre optræk ?
Det er helt fra starten af at den trækker dårligt så derfor ville jeg ikke tro at det var rullernes vægt der gjorde at den var langsom i starten.

Kommentar
Fra : Jacobztar

Dato : 11-06-09 16:32

Nok din kobling der er helt nedslidt. Da motoren har taget en masse omdr og ikke kommet nogen veje !

DET SLIDER EKSTREMT

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-06-09 15:46

Okay det lyder logisk at det slider på koblingen når man køre og bremser.
Det ik min scooter men jeg vil forslå om jeg skal lave det for hende.
Den kan da køre men den er bare lang tid om at komme op i fart.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-06-09 15:47

jeg venter lige med at lukke dette spørgsmål før jeg har skiftet koblingen og set forskellen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-06-09 17:44

Hvis koblingen var slidt, ville scooteren jo gå vildt op i omdr. uden at køre ret stærkt ?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-07-09 11:17

Ja okay palle men har du nogen ider til hvad det kan være så ?
Jeg tænkte på det måske er fordi der er godt med sod inden i topstykke sådan er der ik er så meget kraft i den.
Eller måske skal en CPI oliver bare køre sådan.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-09 13:44

Det er svært at vide, du kunne jo prøve en tur uden luftfilter.
Spørgsmålet er om den er villig til at komme op i omdr. feks. på støttefod.
Hvis den kommer hurtigt op i omdr. på støttefod, er der noget der tyder på for tunge ruller, måske er de i virkeligheden tungere end standard.
Jeg har en mistanke om den har for stor dyse, og ryger meget.
Jeg tror ikke på sodteorien, så skulle det da være fordi hun bruger en forkert 2-takts olie.
VH Palle Hansen