/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Massiv bøgeparket køkkenbord
Fra : CLAN
Vist : 2579 gange
100 point
Dato : 23-05-09 11:57

Hejsa
Vi har et oliebehandlet 21 mm massiv bøgeparket køkkenbord med integreret hulkel, som efterhånden har fået sig en mørk og klæbende overflade (klæbende når fugtig).

Jeg er godt klar over at flere timer knoklen med sandpapir vil fjerne overfladen, så man kan pålægge et nyt lag linolie, slibe igen, nyt lag olie osv. men sådan som bordpladen har det nu, ja så "pakker" sandpapiret op i løbet af 0,5.

Spørgsmålet er... hvorledes kan jeg kemisk fjerne den fedtede overflade, således slibningen er til at foretage, uden at skulle ha' 10.000 meter sandpapir i hånden??

Som et tillægsspørgsmål... kan man fjerne den gamle fugemasse imm. hulkel og væg (ca 5mm) kemisk, eller er det også kun mekanisk fjernelse med masser af knofedt, der her er gældende?

Hygge...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-05-09 12:55

hej Clan

Pkt1
hurtigt og nemt så sandpapiret igen virker efter hendsigten
tag en klud med Cellulose fortynder -- eller Renset Benzin -- eller Azetone
to minutters nydelse mange timers besparelse
Pkt2
Standli kniv eller en vindues skraber
Pkt3
Sandpapir efter behov
Pkt4
Nyt olie og så er den hjemme

mvh
vic2000

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-05-09 12:57

Clan
jeg glemte at skrive
hvis den er lidt skjoldet
så tag en opløning af Brint og ilte og lige tørre den over med, så bliver de så flotte så flotte

mvh
vic2000

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-05-09 13:41

du skal tænke dig godt m nden du bruer for mange kemikalier på bordpladen. der kan efterlades mange farlige stoffer i træet, som senere afgives til fødevarer som ligger på bordet. hvis jeg var dig ville jeg måske ofre en ny plade i stedet for.
tømreren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-09 14:13

De gentagne behandlinger med olie er ikke blevet gjort efter forskrifterne, derfor kommer disse tykke områder, og der er blevet brugt for meget olie.

Man skal tørre olien af nogen tid efter påførslen for at forhindre at nogle områder med ekstra lag tørrer langsommere og derved danner en tyk klæbrig overflade.

Ren linolie som vist er blevet brugt her er et rigtigt godt produkt, men det tørrer/hærder for langsomt, er det så ikke helt hærdet når der gnides en våd rengøringsklud m/u rengøringsmiddel henover sker der skader.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-05-09 14:15

Citat
du skal tænke dig godt m nden du bruer for mange kemikalier på bordpladen. der kan efterlades mange farlige stoffer i træet,

Uanset havd man gør så vil den kogte linolie altid igen og igen flyde ovenpå

En fast RETUAL ved hver fra flytning :

Bordplade afrenses -- Slibning -- Olieres

Maleren gennem 49½ år har snart 2x sølvbryllup

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 100 point
Dato : 23-05-09 14:21

mere end 49½ år gammelt ordsprog:

MALERENS KIT DÆKKER SNEDKERENS / TØMMERENS SKIDT

Kommentar
Fra : Chabo

Dato : 23-05-09 17:03

Hvis du ikke vil have for mange kemikalier der trænger ned i træet, så prøv med en ny skarp ziehklinge som kan trække oliend af overfladen, derefter gøres pladen led fugtig og males med koncentrerer klorin som affedter og afblejer træet.
tilsidst slibes med årene eller med rystepudser og pladen er klar til en ny behandling enten af linolie eller med brun sæpe / sæbespåner som godt nok skal have ofte hvis borden bruges meget, men man kan have en opløsning som er klar til at smørre på en gang imellem.
Til teak på lystbåden findes flere produkter som trænger ned i træet og beskytter mod vand og sol og holder træet smukt

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 23-05-09 17:05

Tak for svaret vic2000.
Ligefrem at skifte en 21 mm bordplade (som foreslået) er nu lidt drastisk. Bordpladen fejler intet, måske lidt mørkere end da den var ny (kun overfladen), så den får en omgang renset benzin - om ikke andet så kan jeg da vride pladen, og bruge det til bilen
Nej! 21 mm giver rigeligt at slibe på (husk den er massiv).
Kan I alle ha' en fortsat go' weekend

MALERENS KIT DÆKKER SNEDKERENS / TØMMERENS SKIDT

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-05-09 18:15

Hej clan
jeg har alt hvad der kan rage ud fra kroppen fremme, for hermed og sige TAK

mvh vic2000