/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Størrelse på partitioner
Fra : sonjor
Vist : 550 gange
200 point
Dato : 22-05-09 19:59

Hej. Jeg har lige fået en ny PC med Vista. Der er en HD på 1 TB, som jeg meget gerne ville have opdelt i flere partioner. Jeg har også læst mig til, hvordan jeg skal gøre MEN, når jeg højreklikker på C-drevet kan jeg kun formindste med 125113 MB, altså ca. 125 GB. Altså vil C-drevet efter min mening blive alt for stort. Jeg kunne tænke mig, at Vista kunne køre på meget mindre og så frigøre mere plads til dokumenter, programmer, film/billeder osv på andre drev. Kan jeg partionere på anden måde i Vista ?

Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-05-09 20:02

Hvis du har 1 tetra så vil en max. 1 GB være passende til programmer. Testen kan du opdele i flere partitioner. 1 til film, en anden til musik og en til dokumenter. Eller på en anden måde.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 22-05-09 20:07

Ja tak for det, men SKAL C-drevet med bl.a. Vista være SÅ stort altså mere end 800 GB til hvad nytte så

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-09 20:16

Det er muligt at du kan formindske partitionen ad 2 omgange for at få reduceret til den ønskede størrelse.

Ellers er der det gratis program som arbejder i live tilstand og det hedder gparted.

http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Sidste nye er dog her:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=125754

Jeg genstarter altid i windows lige efter at have formindsket partitionen med C:

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 20:21

Gør som Eyvind skriver, du kan nemlig ikke flytte den stol du sidder på, eller sagt på en anden måde, Windows er aktiv på C drevet og så kan du ikke skubbe med den, jeg har en trin for trin billed guide til Gparted var det noget ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 20:22

Citat
SKAL C-drevet med bl.a. Vista være SÅ stort
nej da, du kan sagtens nøjes med cirka 40-50 GB

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 22-05-09 20:38

Ja tak o.v.n. Jeg vil gerne se den trin for trin billed guide, du har

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 20:58

Her vises hvordan en harddisk gøres klar til at lægge Windows ind på, der er en Ununtu, de viste billeder skal du ikke bruge til andet end at få et indtryk af værktøjet, du skal bruge funktionen Rezise (er det stavet rigtig?) og skubbe til partionen, det kan du gøre med musen og den bjælke som bliver vist når du har klikket Ændre størrelse, klik på Apply og på Apply i advarslen, og vær forberedt på at der går langt tid med så stor en harddisk (20 minutter cirka på min 80 GB disk)
http://peecee.dk/upload/view/151336

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 21:08

Billederne er fra Gparted på Ubuntu live cd, hvis du henter Gparted selvstændig, så starter du på billede 2

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 22-05-09 21:24

Hej o.v.n.

Meget flot guide MEN hvis jeg forstår den ret, skal min C.partition slettes. Det tør jeg da ikke. Min nye PC er jo installeret med Vista og flere tilhørende programmer på C. De slettes vel så- (undskyld hvis jeg er en kylling men bær over med mig, jeg er 71 år)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-05-09 21:28

Du skal og kan ikke slette dit C:, det SKAL være på din PC, men Vista behøver ikke være på C:

Vista kan ligge på alle andre partitioner og virke alligevel. Og det kan alle andre programmer også.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 22-05-09 21:33

OK men hvordan flytter jeg så Vista? - Uha jeg spørger - måske skulle jeg hellere afholde mig fra at eksperimentere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-05-09 21:41

Du kan bare indstallere Vista på en anden partition og derefter slette C: drevet. Du kan sagtens have flere installationer af Vista.

Men du skal have lavet nogle partitioner først.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 21:41

Nej nej nej du må endelig ikke slette C drevet, læs hvad jeg skrev ovenover, du kan ikke bruge de aktuelle billeder til andet end at få et indtryk af værktøjet, højreklik på bjælken som ses allerede på billede 2, C drev er sikkert ovre til venstre og du klikker på den og ændrer størrelse, bagefter opretter du en ny partion på den tomme plads, eller udvider partioen til højre, pas på hvad du gør, du kan gøre computeren ubrugelig, hurtigere end du kan blinke med øjnene
spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 21:45

der er nogle situationer hvor det er nødvendig at advare mod forslag fra profilen granner01, ovenstående er et af dem det kan lade sig gøre JA, men kan ikke anbefales

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 22:03

En kylling på 71 spørg og få en fuldstændig forklaring, hvis du stadig er i tvivl, hvis du vælger at bruge Gparted så hent programmet og brænd det som en ISO fil på en cd, start computeren og med Startmenu som du kan vælge inden for 10 sekunder efter start, vælger du at starte fra CD-ROM, du ruller Gparted ind i stedet for Windwos Vista og du får billeder som ligner dem du har set fra min guide, du kan højre klikke på den partion som skal formindskes og vælge Rezise, brug musen til at skubbe partionen til venstre indtil ønsket størrelse og klik på Apply (Anvend) måske skal du klikke på Apply 2 gange

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 22-05-09 22:07

Hvis det er din eneste computer, så kan du også vælge at hente Ubuntu live cd, Ubuntu live cd har Gparted indbygget og det er den jeg bruger i guiden, så kan du være her på kandu med Ubuntu live, samtidig med at du bruger Gparted, og få en forklaring med det samme, hvis du bliver usikker, du skal alligevel bruge en tom cd, så hvorfor ikke fylde den helt:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 22-05-09 22:10

Hej o.v.n.

Nej jeg har en netbook også, så den kører ved siden af.
Tak for forklaring. Jeg har lige hentet gparted ned som iso-fil og har lagt den på mit skrivebord. Vi så gå i seng og vende frisk tilbage i morgen tidlig og fortsætte efter dine fine forklaringer. Jeg skriver igen, hvis jeg er mere i tvivl. TAK IGEN

Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-05-09 22:38

Jeg mener slet ikke at C: drevet skal slettes, jeg mener at det der ligger på C: kan slettes. Bare så der ikke er nogle misforståelser.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 22:53

Hvorfor slette indholdet på C drevet granner01 ? Det er ikke nødvendig, Gparted skubber bare til partionen så den bliver mindre, så kan spørger oprette en ny partion på den tomme del af harddisken, eller udvide den sidste partion, som ligger til højre

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 23-05-09 09:06

Tak for svaret o.v.n... Jeg har sendt dig en mail, hvis du ikke svarer på den så mange tak for hjælpen alligevel- du får selvf. pointene

Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 10:35

Selv tak, du burde ikke lukke før problemet var løst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 21:31

Sonjor fik formindsket C drevet vi var i direkte Messenger kontakt og brugte Gparted, det var muligheden Rezise/move sonjor brugte med succes, der blev bag efter oprettet en ny ntfs partion på den tomme plads, som blev til overs da C drevet blev skrumpet