/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
DPI
Fra : Dieter
Vist : 513 gange
200 point
Dato : 22-05-09 18:16

Jeg tager mine billeder med et CANON G5 kamera.
Når jeg vil se dem, bruger jeg normalt programmet "Adobe Photodeluxe - Edition 1,0"

Men der kan jeg ikke aflæse, hvor mange DPI eller hvor mange MB billderne har.
Hvordan finder man ud af disse verdier ?

Et af mine billeder skal jeg bruge til et katalog.
Derfor spørgsmålet

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-05-09 18:26

Du skal zoome HELT ind på billedet og så tælle alle de små prikker, så kan de derudfra regne ud hvor mange dpi billedet er.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-05-09 18:29

Det burde du kunne se i dit program.
Det kan man da i photoshop og jeg tror også du kan i det omtalte program. Hvis ikke er det da intet værd til billedbehandling.
Har du ikke et vindu hvor der står noget med billedstørrelse eller noget ligende?

hawaii7

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 22-05-09 18:38

Find dit billede i stifinder
Hold musen på billedet og den viser lidt data om billedet.
H-klik på billedet og vælg egenskaber > og så fanen avanceret.
Nu skulle du kunne se det hele.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-05-09 20:24

Man kan ikke regne med de nemme løsninger! Hvis man vil være sikker må man selv tælle!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-09 20:34

Ja da - og hver farve tælles for sig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-09 21:14

Og husk så lige at dpi afhænger af skærmens størrelse. Det er et rigtigt drligt mål for billedkvalitet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-09 22:57

dpi er punkter pr tomme.

Det mål kan bruges til en printer, en scanner og en skærm.

Det siger intet om et billede.
et billede har et fast punkt tal, og jo mere su forstørrer det, des færre punkter bliver der pr tomme.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 23-05-09 09:39

Tak for svaret Eyvind.