/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Heste-trailer.
Fra : Mosebaek
Vist : 1939 gange
200 point
Dato : 22-05-09 14:20

Vil gerne høre jeres mening om et forholdsvis,enkelt spørgsmål.
(For dem som kender svaret).
Min bil må køre med en (heste) trailer,m/bremser på totalvægt 1300 kg.

Må jeg så køre med en hestetrailer på 2000 Kg totalvægt (m/bremser) men som i tom tilstand kun vejer 800 Kg. Den skal nemlig køres uden læs.

Spørgsmålet i forenklet udgave: Må man køre med en trailer,der i totalvægt,overskrider bilens formåen,men som i tom tilstand er under bilens formåen. (Den skal flyttes i tom tilstand (800 Kg)).

Og endelig:Skal der monteres ekstra spejle på bilen. Kender ikke bredden på traileren,men den er beregnet til to heste.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-05-09 14:24

Så længe du ikke overskrider det der står på din bil som total, må du godt køre med den

Er traileren breddere end bilen, skal du have spejle på

Her er et link, hvor man beregner vægt til campingvogn, måske du også kan bruge det?Der står man selv kan indtaste vægt mm

http://www.towcar.eu/dk/

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 22-05-09 14:31

Jeg mener du skal have vogntoget nedvejet og have en attest på det og så du skal have have tailerkort for at køre med en trailer som har en højere totalvægt end din bils laste evne.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-05-09 14:41

Nejnej Det der afgøre om du må køre med det er dit kørekort... Har du B/e må du ikke overskride tilladt totaltvægten på traileren i forhold til det bilen må køre med! Men har du C/e så må du gerne køre med en større tilladt totalvægt end bilen må, MEN den FAKTISKE totalvægt må ikke overskride det bilen må trække!

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 22-05-09 14:46

Beklager, fejl i mine facts....
Jeg fik kørekort delen oplyst af den venlige betjent i den anden ende af telefoen, da jeg ikke kendte svaret på spørgsmålet, den gang jeg skulle bruge det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-05-09 15:24

Jeg har B,C,D kørekort.

Problemet er at jeg ikke har set hestetraileren endnu.Skal fragte den i morgen 170 km.Delvis på motorvej. Efter hvad jeg kan google mig til,er en "to personers" hestetrailer 223 cm. bred.

Bilen: Vectra B: 171 cm bred. Højeste trailervægt m/bremser 1300 kg.

Hestetrailer: 223 cm bred. Totalvægt 2000 kg. (Tomvægt 800 kg).

Kan dette køres lovligt,når traileren er tom. (Altså 800 Kg).

Skal der monteres spejle på bilen. (Breddeforskel 52 cm).
-------------------------------------------------------
Jeg mener jo selv at det er trailerens total vægt,der er afgørende.Politiet vil jo tro,at jeg er på
efter to heste.

--------------------------------------------------------
Godtnok nogle indviklede regler. Jeg er helt svedt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 22-05-09 15:32
Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-05-09 15:37

Nej det ka du ikke gøre lovligt.... Beklager....

Men der er to sæt regler der er i spil... Dem om hvad din bil må trække og den må gerne køre med den trailer.... Og dem om hvad DU må køre med, og da du ikke har hænger (C/e) må du IKKE... OG med B/E må du heller ikke... så det er et sats at køre for det ka i værste fald koste kortet.... så jeg ville nok ikke gøre det...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 16:23

Mange forslag men kun et rigtigt svar, og den er Nordsted1 kommet med, din bil er sikkert registreret med synsfri sammenkobling, og så er det den aktuelle vægt som tæller, altså i dit tilfælde må du godt køre med tom heste trailer, du kan se i bilens registrerings papirer hvad en efterhængt trailer må veje, med og uden bremser, at du så ikke må læsse ret meget på, det er en hel anden sag

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 16:27

Citat
Politiet vil jo tro,at jeg er på
efter to heste
politiet kan tro hvad de vil, det er et spørgsmål om dit kørekort er ok, bilen må godt trække en tom hestetrailer, udfyld skemaet fra nenner1 og se om du er lovlig kørende med det kørekort du har

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-05-09 17:42

Sikke dog en masse forklaringer om kørekort.
Glem alt det om kørekort.
Bilen må trække max 1300 kg m/bræmser, så selvfølgelig må du trække en tom trailer der kun vejer 800 kg, da en hestetrailer normalt har påløbsbremser.'
Bilen og hestetrailer (tom) vejer ikke over 3500 kg. Da traileren er bredere end bilen sklal du have ekstra sidespejle monteret på din bil.
HUSK kør kun 80 km på motorvejen. Du skal ikke ret meget over 100 km før der klippes i kortet.
Alt kan gøres fuldt lovlig med almindelig kørekort til kategori B.

hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-05-09 17:45

Hej mosebeak igen.

Jeg glemte at skrive at bilen og hestetrailer selvfølgelig skal være registreret til synsfri sammenkobling.

Det er ikke traileren totalvægt der tæller, men den faktiske vægt.

hawaii7

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-05-09 17:51

Der er da noget galt med beregningen i sikkertrafik linket ?
Eller tager den ikke hensyn til at man kan køre med mindre læs end totalvægten ?

Jeg finder det godt nok meget kompliceret at finde ud af hvornår det er lovligt eller ej med de forskellige vægte.
Skal man da i påkommende tilfælde indtaste den vægt man havde tænkt sig at fylde på en trailer, eller sætte den til 0, hvis man som i dette tilfælde blot skal flytte en tom trailer ?

Langt de fleste af os har jo standard kørekort B og ikke andet.

Der er da totalt gået ged i de hér regler.
Ikke en gang politifolk kan svare éntydigt.
Jeg har læst ganske mange bil fora med samme spørgsmål, og diverse citater fra politifolks svar. De lyder i og for sig fornuftige nok set enkeltvis. Men de er langfra enige ...

Det kan da ikke passe at man skal have en viden som en statslig bil inspektør, for at bedømme om man kører lovligt eller ej ?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-05-09 18:29

Og iflg. min kørelærer så gælder den faktiske totalvægt i realiteten først, når man har trailerkortet.
Indtil da er det den størst tilladte totalvægt, - altså over 750 kg og derfor skal der trailerkort som minimum. De regler ER snørklede og end ikke politiet er helt sikre på dem, så hvordan fa..... skulle vi andre så være det ?! Jeg tog trailerkortet fordi min bil måtte trække 1200 kg med bremser og dermed også en 1000 kg trailer, men den samlede totalvægt landede på den forkerte side af 3500 kg.
En af de gråzoner, hvor nogle siger ja, og andre nej til lovligheden.

Traileren må max. være 35 cm bredere i hver side, end den trækkende bil. Spejlene skal give et klart oversigtsbillede bagud, så det kunne tyde i retning af campingspejlene.
Lys og bremser skal selvfølgelig være ok, ligesom dækkene skal have nok mønster og ikke være mørnede af vejr og alderdom.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-05-09 18:40

Lad os nu antage et tilfælde :

1) bil og trailers samlede totalvægt i henhold til reg attester tydeligvis er under 3500kg, f.eks 3300kg.
2) trailer har totalvægt indenfor bilens tilladte trailervægt, og traileren i øvrigt opfylder alle bestemmelser med bremser, lygter osv.

Må man så køre med dette vogntog med kat B kort ?

Jeg vil gerne have et entydigt svar som gælder alle tilfælde der opfylder dette krav ...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-05-09 20:21

JA

hawaii7

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-05-09 20:25

NEJ NEJ NEJ OG ATTER NEJ

DER ER TO (2) SÆT REGLER I DETTE!!!!

Et til bilen og et til føren!!

Bilen må gerne køre med en trailer med en større tilladt totalvægt end den må trække, men den FAKTISKE totalvægt må ikke overskride det bilen må køre med!!!!

Føren må IKKE køre med en tilladt totalvægt over det bilen faktisk må trække, med mindre han har E! Har man ikke E så må trailerens TILLADTE totalvægt IKKE overskride det bilen må trække... Har man E så må tilladt totalvægt godt overskride det bilen må trække MEN den FAKTISKE totalvægt må ikke overskrides....

Man skal skelne mellem hvad bilen må og hvad føren må...

Og når bilen må trække mere en bilens egenvægt + 50kg skal man he E....

Men ja det er svært for Mange roder i begge regler på en gang! (ingen nævnt og ingen glemt )

Og da Mosebaek Ikke har et E, så må han under ingen omstændigheder køre med denne trailer... Basta! Beklager mosebaek, men jeg sladre ikke

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-05-09 20:27

--------------------------------------------------------------------------------
Lad os nu antage et tilfælde :

1) bil og trailers samlede totalvægt i henhold til reg attester tydeligvis er under 3500kg, f.eks 3300kg.
2) trailer har totalvægt indenfor bilens tilladte trailervægt, og traileren i øvrigt opfylder alle bestemmelser med bremser, lygter osv.

Må man så køre med dette vogntog med kat B kort ?

Jeg vil gerne have et entydigt svar som gælder alle tilfælde der opfylder dette krav ...

Det kan man ikke svare på uden at kende bilens egenvægt, og trailerens tilladte totalvægt!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-05-09 20:48

Guuuuuud hvor er det dog nemt ...

Hold da kæft de regler er lavet for bødeblokkens skyld - intet som helst andet.
Endnu et skide åndssvagt eksempel på skrivebords general løsninger.
Jow - jeg ved godt det er en harmoni regel indført fra EU lovgivningen.

Men det er altså helt uden logik for den lille almindelige lovlydige danske bilist.

Det er til at forstå at kørekortet gælder for 3500kg total maksimalt.
Fordi over denne totalvægt gælder andre køre teknikker, når der skal bremses og drejes, når det samlede vogntog er tungere.
Det er logisk nok.

Det er også logisk nok, at bilfabrikanten har beregnet og bestemt hvor meget bilen kan holde til at trække og bremse ned bagpå.
Det er også logisk og til at forstå. Bliver det tungere, river man bilens karosse i stykker. De tynde plader i karosseriet kan holde til en vis maksimal belastning og dermed slut. Det kan en sindig borger også godt forstå.

Men når vi så til punkt og prikke overholder disse 2 meget logiske grundregler, og så alligevel kan ramme en ulovlig kombination, så knækker filmen altså for den almindelige sunde fornuft.
Og så mister man tilliden til og repekten for systemet.

Det sidste er det værste.
For hvis systemet er sådan indrettet, at almindelig sund fornuft ikke rækker, og respekten derfor forsvinder, så ender vi i det modsatte af den oprindelige intention : anarki (lovløshed).
Ikke bevidst lovløshed, men den slags lovløshed der opstår, når man ganske enkelt ikke forstår tingenes sammenhæng, og lader stå til.
For vi skal jo videre ...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-05-09 20:58

Beestone

Hehe ka godt følge dig men ud fra mit synspunkt skal man nok den anden vej, så at ALLE trailer kræver trailer kørekort (E)

Jeg ser rigtigt mange 500kg trailere med mellem 1000 og 1500kg PÅ!! Så sent som i aftes kom der en galaxy med en 1000/1200kg boggietrailer med muldjord og der kunne IKKE være en håndskovlfuld mere på den.... Ville skyde på ca. 2.5m3= ca 3000-4500kg efter hvor tørt det var...

Men stod det til mig skulle alle trailere kræve E, evt bygget ind i B så man tog b/e i stedet...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-05-09 21:01

Takker på forhånd alle,for udvist interesse.Jeg er stadig meget i tvivl.Men nu på et noget højere plan.

Men jeg kan meddele,at "aktionen" er aflyst.Han henter selv sin hestetrailer.

Jeg lader tråden stå åben,et døgns tid endnu.Så i er meget velkomne,med flere indlæg.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-05-09 21:09

Klogt For så beholder du da dit kort lidt endnu...

Men er sikker i min sag, du må ikke køre med den (lovligt) uanset hvordan det vendes og drejes... Din bil må gerne Men du må ikke....

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-05-09 21:36

Jow -

Jeg vil da godt medgive at det var smart man fik noget køreteknik med noget på krogen, når man nu alligevel skal starte i kravlegård.
For selv om der er bremser på den lovlige trailer, så er 1T bagude på krogen altså ikke lige det samme som et fyldt bagagerum.

Det er lidt ligsom når den første frostmorgen indtræffer :
Nogen lister afsted så langsomt og frygtsomt, at de meget hellere skulle have taget en taxi, mens andre kører sådan, at de halvvejs bliver nødt til at fortsætte i en taxi ...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-05-09 21:38

Citat
Det er lidt ligsom når den første frostmorgen indtræffer :
Nogen lister afsted så langsomt og frygtsomt, at de meget hellere skulle have taget en taxi, mens andre kører sådan, at de halvvejs bliver nødt til at fortsætte i en taxi ...
Godt formuleret

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-05-09 21:39

Citat
Men du må ikke....

Jeg "hælder" også lidt til den side,og vil derfor lade tvivlen råde.
170 km.,er jo også et stykke vej.... var det 2-3 km.,var sagen lidt anderledes.
Jeg har set,en lidt "for lille" bil blive tvunget til at sætte en auto-trailer i vejkanten,og så køre "solo".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-05-09 21:42

Citat
Godt formuleret

Enig.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-05-09 02:12

Send side Print

Forside / Spørgsmål & Svar / Anhænger / B eller B/E Kørekort? / Reglerne for trailerkørekort

Reglerne for trailerkørekort

Bestemmelserne om trailerkørekort vedrører person- og varebiler med en tilladt totalvægt indtil 3.500 kg, sammen med påhængskøretøjer med en tilladt totalvægt på mere end 750 kg.

Når du har almindeligt kørekort, må du køre med et påhængskøretøj med en totalvægt over 750 kg. Men der er to betingelser, som skal være opfyldt.

Reglen om bilens egenvægt + 50 kg**
Reglen om egenvægt + 50 kg** angår primært små og mellemstore biler. Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med:

Den maksimale påhængsvognsvægt med bremser i følge bilens registreringsattest
Eller

Påhængskøretøjets totalvægt i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
Reglen om en samlet totalvægt på max 3.500 kg
Reglen om, at køretøj og påhængskøretøjs samlede totalvægt ikke må overstige 3.500 kg, angår primært biler med en totalvægt på over 2.000 kg. Altså store varebiler og mange firehjulstrækkere. Den samlede totalvægt for bil og påhængskøretøj må max være 3.500 kg. Den samlede totalvægt er bilen og påhængskøretøjets totalvægte lagt sammen.

Bilens totalvægt står i bilens registreringsattest
Påhængskøretøjets totalvægt står som den maksimale påhængsvognsvægt med bremser i bilens registreringsattest og som totalvægt i påhængskøretøjets registreringsattest. Tallet varierer, men du tager som hovedregel det største.
Kørekort B eller B/E
Det handler om papirarbejde, når du skal finde ud af, om et almindeligt kørekort kategori B er nok.

Glem alt om last på påhængskøretøjet, før du har regnet på det ved at se på vægtangivelserne på hhv. bilens og påhængskøretøjets registreringsattest.

Eksempel
Hvis bilens registreringsattest fortæller at påhængskøretøjets maksimale totalvægt er 1.200 kg, og bilens egenvægt + 50 kg** er 1.250 kg, ja så kan du køre med et almindeligt kørekort Kategori B.

Når reglen er opfyldt, betyder det også, at du kan køre med et påhængskøretøj, som har en totalvægt på f.eks. 1.500 kg. For det fremgår af bilens registreringsattest, at bilen maksimalt må trække 1.200 kg. Men det betyder så samtidigt, at påhængskøretøjets egenvægt + last ikke må overstige 1.200 kg

http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80

Alle dem der svarer Nej,læs lige det sidste afsnit og prøv så igen at forklare hvorfor Mosebaek IKKE må køre med den tomme Trailer.

muldvarp1

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-05-09 05:38

Ja muldvarp, det er jo hvad jeg har forsøgt at skrive flere gange.
Det er en god tekst du har fundet der.
Der er stadig stor forskel på den tilladte totalvægt og den faktiske vægt.

I gamle dage var det den tilladte totalvægt der var gældende og ikke den faktiske vægt. Når der på en vbej står et skilt med tilladt for køretøjer max 10 ton, må jeg godt køre med en bil der har en totalvægt på 22 tons, bare den er tom og ikke vejer over 10 tons.

HUSK meget på den faktiske vægt er vægten her og nu og ikke hvad den max må veje.

Som skrevet tidligere Mosebeak kører du fuldt lovligt.

hawaii7

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-05-09 09:49

Citat
Reglen om bilens egenvægt + 50 kg**
Reglen om egenvægt + 50 kg** angår primært små og mellemstore biler. Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med:

Den maksimale påhængsvognsvægt med bremser i følge bilens registreringsattest
Eller

Påhængskøretøjets totalvægt i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
Klippet fra den side du henviser til Muldvarp1

Fortæl mig så lige hvordan han ka det, mår traileren har en tilladt totalvægt på 2000kg....

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-05-09 10:48

Kørekort B eller B/E
Det handler om papirarbejde, når du skal finde ud af, om et almindeligt kørekort kategori B er nok.

Glem alt om last på påhængskøretøjet, før du har regnet på det ved at se på vægtangivelserne på hhv. bilens og påhængskøretøjets registreringsattest.
Også sakset.

Prøv Beregneren

http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80/base/b1553e80

Mosebaek´s oplysninger : Må trække 1300 kg-Trailer Egenvægt 800kg Totalvægt 2000kg.

Da er Bilen´s Egenvægt sikkert også 1300kg og Totalvægt ca 1950kg

Indtast tallene og se resultat.

Ekspress105

Sommetider skal man læse videre end til man finder et Udsagn der passer med sin egen ide.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 200 point
Dato : 23-05-09 12:38

Ha !

og 2 gange ha !

Det er da så ligetil ...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-05-09 14:26

Kode
http://www.politi.dk/da/borgerservice/fardsel/paahaengskoeretøj/

En gang til for prins muldvarp !

Citat
Eksisterende regler
Reglerne for at køre med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil på grundlag af et kørekort til kategori B er følgende:

Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg
Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:
1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger ikke 3.500 kg.
2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt med mere end 50 kg.
Kom så og fortæl mig han må endnu?????

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-05-09 15:20

Ekspress105

Vi to og mange andre bliver jo nok ikke enige.

Du læser og henviser stadig til tekster som lige passer med dit synspunkt.

Mener du så at Beregneren http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80/base/b1553e80

Som er fra Rådet for Større Færdselssikkerhed , ikke har nogen værdi ??

Men bortset fra det er det jo dejligt vejr.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-05-09 15:26

Mener at politiet og færdselsstyrrelsen må være de rigtige at gå ud fra da det også er dem du skal overbevise hvis du bliver stoppet... Så hvad du ellers finder på nettet tror jeg ikke lige de godkender.... Så hvad diverse trafik sider skriver er jo lige fedt, for det er jo dem som håndhæver loven som har det sidst ord....

Så med mindre du ka finde det på fstyr.dk eller politi.dk så giver jeg mig ikke (med mindre du ka finde en dom der har lavet præcedens.... )

Men ja det er da et herligt vejr i dag...

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-05-09 20:20

Tak for svaret Beestone.Så fik vi det afklaret,let og utvetydigt:
Citat
Må jeg så køre med en hestetrailer på 2000 Kg totalvægt (m/bremser) men som i tom tilstand kun vejer 800 Kg. Den skal nemlig køres uden læs.

Citat
Hold da kæft de regler er lavet for bødeblokkens skyld - intet som helst andet. Endnu et skide åndssvagt eksempel på skrivebords general løsninger.
Jow - jeg ved godt det er en harmoni regel indført fra EU lovgivningen. Men det er altså helt uden logik for den lille almindelige lovlydige danske bilist.

Citat
Alt kan gøres fuldt lovlig med almindelig kørekort til kategori B. Det er ikke traileren totalvægt der tæller, men den faktiske vægt. Det kan da ikke passe at man skal have en viden som en statslig bil inspektør, for at bedømme om man kører lovligt eller ej ?

Citat
Og iflg. min kørelærer så gælder den faktiske totalvægt i realiteten først, når man har trailerkortet. Indtil da er det den størst tilladte totalvægt, - altså over 750 kg og derfor skal der trailerkort som minimum.

Citat
Må man så køre med dette vogntog med kat B kort ?
JA
NEJ NEJ NEJ OG ATTER NEJ DER ER TO (2) SÆT REGLER I DETTE!!!! Et til bilen og et til føren!!

Citat
Men er sikker i min sag, du må ikke køre med den (lovligt) uanset hvordan det vendes og drejes...

Citat
Som skrevet tidligere Mosebeak kører du fuldt lovligt.

Citat
Nej det ka du ikke gøre lovligt.... Beklager....

Jeg kan konstatere at reglerne er mere kompliceret for en personbil + trailer under 3500,end en lastvognstog på 45 tons. (Ved godt der er masse regler for farligt gods m.m.) .... Kørselsmæssig.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-05-09 20:24

Mosebaek..... Ja det ka man roligt sige Og der for er hængerkortet guld værd, så må man nemlig "alt"....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-05-09 20:37

Ja, så kan man sætte en bil på 3500 kg og en trailer på 3500 kg sammen med nogenlunde god samvittighed, så længe man overholder de udstedte regler.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-05-09 21:28

Så er vi tilbage

http://www.fstyr.dk/sw23181.asp

Nyheder Publikationer Blanketter Love Om Færdselsstyrelsen Kontakt

Forside » Køretøjer » Hvad må min bil trække? Printervenlig side

--------------------------------------------------------------------------------

Hvad må min bil trække?

På din bils registreringsattest kan der f.eks. stå ”Maks. påhængskøretøj med bremser 1200 kg”. Det er så den maksimale faktiske vægt, som du må koble efter bilen. Du må altså godt tilkoble en påhængsvogn, hvor den tilladte totalvægt er 1500 kg, hvis du blot nøjes med at læsse den, så den faktiske vægt bliver højst 1200 kg.

Reglerne findes i bekendtgørelse nr. 136 af 22. marts 1993 om synsfri sammenkobling og du kan læse mere i Vejledning om syn af køretøjer afsnit 12, under punkt 12.310.

Er mit kørekort tilstrækkeligt?
Hos Rådet for Større Færdselssikkerhed kan du finde en ”regnemodel”, der kan fortælle, om kørekortet er tilstrækkeligt, efter at du har indtastet de konkrete tal fra bilens og påhængskøretøjets registreringsattest.

Dette er fra Færdselsstyrelsen´s side,som det ses henvises der til "Beregneren" også på denne side , og taster man Mosebaek´s tal ind står der dette.

Ja, det må du gerne.

Vær opmærksom på, at påhængskøretøjet aldrig må lastes til en totalvægt der er større end det der er angivet på bilens registreringsattest. Det betyder i dit tilfælde at du ikke må læsse påhængskøretøjet med mere end: 500 kg.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-05-09 21:33

Citat
1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger ikke 3.500 kg.

Og vi er enige om at mosebaeks bil har en tilladt totalvægt på 1950kg og traileren en tilladt totalvægt på 2000kg= 3950kg,D.v.s. 450kg OVER 3500kg, så man må stadig ikke....

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-05-09 21:57

Citat
Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:
1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger ikke 3.500 kg.
2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt med mere end 50 kg.

Beregning
Når du beregner punkt 1) og 2), kan du anvende en af følgende vægtangivelser:

Påhængskøretøjets registrerede totalvægt, som fremgår af påhængskøretøjets registreringsattest.
Den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet (koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.

Det er lige netop det sidste afsnit jeg mener er det vigtige punkt.
Jeg læser det som man kan bruge den faktiske vægt af Traileren i beregningen

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-05-09 22:10

Øh... nu er koblingsvægte noget man bruger ved lastbiler... og hvis man skal bruge en koblingsvægt mellem bil og trailer må de to jo skal være synet sammen og der af ha en koblingsattest

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-05-09 22:11

Fortsat:

Hvilket jeg derfor mener er årsagen til at "Beregneren" siger du må kun læsse Traileren med XXXantal Kg.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-05-09 22:53

Ja men så skal bil og trailer jo synes sammen for at du får koblings attesten som giver den lavere vægt

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-05-09 23:46

Jeg vil fastholde at regleren er overholdt såfremt man spørger beregneren og får et ja.
I et efterfølgende tilfælde af en bøde og derfor påbud om at skulle efterlade påhængskøretøjet for at køre videre, ville jeg ufortrødent efterfølgende indanke bøden med påstand om frifindelse.

Reglerne er så uklare, at det må kunne køres op.

Jeg synes ikke at Ekspress105 på nogen måde bidragertil klarhed om reglerne i denne diskussion.
Tværtimod er der en udpræget tendens til at vride enhver tekst og argument over i en tolkning af "det må du ikke, du får en bøde".
Det er en mærkværdig pegefinger løftende måde at diskutere på, som jeg finder ganske ubehagelig, og meget lidt fremmende for forståelsen af de her indviklede regler.

Når færdselsstyrelsen som offentligt organ selv henviser til sikkertrafiks beregnings maskine, så har vi som almindelige borgere ikke andet at holde os til, for det er os ikke givet som slaver af loven selv at fortolke på den.
Jeg vil til enhver tid henholde mig til denne beregning - samt almindelig sund fornuft udfra de almindelige givne bestemmelser på området.
Det har altid været, og vil altid være prevalent i dansk retspleje.

Og så kan kværulanter og bødeskrivere sidde og surmule og hævntænke så meget de vil over det.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-05-09 20:28

Kode
http://www.koerekortogfaerdselsloven.dk/Trailerkort.html

Citat
Trailerkort og trailer/påhængskøretøj:

Kørekort til kategori B (almindelig bil) dvs. at du må føre personbil og varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

Du kan føre almindelig personbil samt trailer, hvis du har kørekort til kat. B, og du behøver her altså ikke at have et trailerkort.

Reglerne kan være svære at forstå.

Almindelig bil og trailer benævnes som vogntog.

Kørekort til kat. B + Trailer med tilladt totalvægt over 750 kg:

Som udgangspunkt må vogntoget samlede tilladte totalvægt ikke overstige 3.500 kg, hvis trailerens samlede tilladte totalvægt overstiger 750 kg. Samtidig må trailerens tilladte totalvægt ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg.

Eks 1: Dvs. at du kan føre en trailer med en samlede tilladt totalvægt på 1.750 kg, men dette kræver så at bilens egenvægt skal maximum 1.700 kg, traileren skal være 50 kg tungere end bilen. Det samlede vogntog totalvægt bliver herved: 1.700 kg + 1.750 kg = 3.450 kg.

Husk:

· At vogntoget ikke må overstige 3.500 kg.

· At traileren max må være 50 kg tungere.

Kørekort til kat. B + Trailer med tilladt totalvægt på ikke over 750kg:

I modsætning til ovennævnte eksempel må vogntoget samlede tilladte totalvægt overstige 3.500 kg. Bilen må have en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. Samtidig kan du føre en trailer med tilladt totalvægt på ikke over 750 kg. Dvs. at du kan fører et vogntog med en samlede totalvægt på 3.500 kg + 750 kg = 4.250 kg.

Kørekort til kat. C (Lastbil ) og D (Bus) + Trailer:
Med kørekort til kat. C og D kan du føre trailer med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

Kørekort til kat. E (stort påhængskøretøj/trailerkort):

Med kategori B/E kan du føre bil og stort påhængskøretøj, der ikke henhører under kat. B. Med kategori C/E og D/E kan du fører stort påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg.

Direkte kopieret fra ovenstående hjemmeside....

Hvad pokker det i ikke forstår????? Muligt jeg fortæller jer at det i gerne vil/tror er forkert men det bliver det ikke rigtigt af at nægte......

Citat
Jeg synes ikke at Ekspress105 på nogen måde bidragertil klarhed om reglerne i denne diskussion.
Tværtimod er der en udpræget tendens til at vride enhver tekst og argument over i en tolkning af "det må du ikke, du får en bøde".
Det er en mærkværdig pegefinger løftende måde at diskutere på, som jeg finder ganske ubehagelig, og meget lidt fremmende for forståelsen af de her indviklede regler.

Beestone> Ka du få det mere klart??

At reglerne er svære at forstå er jeg ikke uenig i og at de burde være strammere/ændres er jeg heller ikke i mod.... Det som jeg bliver harm over er at nogen udtaler sig om noget de ikke ved nok om, og der ved ka (i dette tilfælde) bidrage til at mosebaek mister han kørekort! Det er altså ikke for sjov....

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 24-05-09 21:47

Vi nægter intet Ekspress105

Men du opnår ingenting ved bare at citere og svinge pegefinger for næsen af os.
Du skal forklare. Være pædagogisk. Udlægge teksten - ikek gentage den.

For at sige det på helt jævnt dansk :
Træk politistaven ud af ørerne og lad være at tænke som et etat individ.

Prøv i stedet at sætte dig ind i ganske almindelige menneskers situation og anskue problematikken derfra, og så prøv at forklare derudfra.
Vi skal have det her på plads så menigmand kan forstå det. Og det forstår menigmand ikke ved at blive mindet om bøder og få citeret en uforståelig tekst gang på gang.

Hvis du kan ...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-05-09 10:45

Beestone....... Undskyld mig men er du dummere end gennemsinttet???? Hvad er det du ikke forstår længere???? Trailere OVER 750kg TILLADT totalvægt Kræver E hvis TRAILERENS TOTALVÆGT er MERE end 50kg HØJERE end det bilen MAX må TRÆKKE! Det kræver ligeledes HVIS VOGNTOGETS SAMLEDE TILLADTE TOTALVÆGTE OVERSTIGER 3500kg!

Malet på udskåret pap og bøjet i neonrør vil det i MOSEBAEK's tilfælde sige:

Bilens egenvægt ca 1300kg<>Trailerens tilladte totalvægt 2000kg= ca 700 kg! Så Allerede der går den ikke! Da den forskel jo MAX må være 50kg!

Bilens tilladte totalvægt ca 1950kg + trailerens tilladte totalvægt 2000kg = 3950kg! Så der går den Heller ikke!

Konklusion: Mosebaek kan IKKE LOVLIGT køre med pågældende bil og trailer!

Hvis ikke du kan forstå det så må du jo prøve dig frem når du bliver stoppet og se om du ka få en mere pædagogisk forklaring af den flinke betjent som vil tage dig kort og minst klippe i det....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-05-09 10:47

Rettelse Det bilen max må trække= bilens EGENVÆGT + 50kg!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-05-09 17:08

det er da lysende klart for enhver ...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-05-09 19:33

Hvad hulen brokker du dig så over....

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-06-09 02:09
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-07-09 22:51

@ Ekspress105: det er lidt interessant at du lige henviser til http://www.koerekortogfaerdselsloven.dk/Trailerkort.html, dem har jeg mailet en del med pga fejl på deres side men har nu opgivet at få dem til at rette det så teksten er rigtig

De har dog rettet det meste, så nu er det kun eksemplet der er problemer med.
Citat
Eks 1: Dvs. at du kan føre en trailer med en samlede tilladt totalvægt på 1.750 kg, men dette kræver så at bilens egenvægt skal maximum 1.700 kg, traileren skal være 50 kg tungere end bilen. Det samlede vogntog totalvægt bliver herved: 1.700 kg + 1.750 kg = 3.450 kg.

de tager bilens egenvægt 1700 osv.... men det er jo ikke køreklar vægt så deres eksempel holder ikke vand, de havner over 3500 totalvægt på det vogntog. (køreklar vægt defineres i loven som egenvægt +125 kilo).
derudover er det jo bilens TOTALVÆGT der skal bruges ved udregningen af de 3500

Mit eget eksempel som er godkendt af færdselsstyrelsen:
min bils egenvægt 1225 kg
tilladt påhængsvægt med bremser 1300 kg
min trailers totalvægt 1300 kg
min trailers egenvægt 300 kg

jeg skrev så til fstyr da jeg ikke kunne få et klart svar på om jeg måtte køre med ovennævnte på mit B kørekort
svaret var: Ja det må du godt, men du må ikke læsse mere end 975 kg på traileren