/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Cykling vs. løb
Fra : Nik_
Vist : 671 gange
100 point
Dato : 22-05-09 10:50

Jeg vil gerne tabe mig og komme i bedre form.
Jeg har før benyttet mig af kondicykel hvor jeg gerne cykler et program på 32 min ved rimelig høj intensitet og forbrænder (iflg. den) ca. 1500kJ.
Nu kunne jeg godt tænke mig at begynde at løbe i stedet, men har på fornemmelsen at jeg ikke forbrænder lige så meget ved det? (Kan nemlig ikke løbe særlig stærkt hvis jeg skal holde i længden)
Er det derfor bedst at kombinere de to, med et par dage på cyklen og et par dages løb? Eller skal jeg satse helt på løb og blive bedre så jeg efterhånden (forhåbentlig) kan løbe hurtigere og komme til at forbrænde mere?

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 22-05-09 11:00

Og er det bedst med kortere ture hvor jeg kan løbe stærkere - eller længere ture hvor jeg ikke kan løbe så stærtk? (Det optimale er self. længere ture hvor man løber stærkt, men det kan jeg ikke klare pt. ;))

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-09 12:12

Motionen er vigtigere end hastigheden, og hastighed over længere strækninger kræver også optræning da der ellers kan komme skader lige fra fibersprængninger til kollaps.
Husk opvarmning før løb.

Er man ikke på dupperne kan luntetrav eller stavgang også være godt.

Accepteret svar
Fra : Sønder

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-09 16:16

Alt andet lige taber du mere ved ½ times løb end ved ½ times cykling.
Det er imidlertid nogle helt forskellige muskler, du bruger, så hvis din form tillader dig fx. at cykle 1 time, men kun at løbe i 10 minutter, taber du mest ved at cykle.
Du skal altså have trænet dine "løbemuskler" op til at kunne præstere noget mere før du begynder at tabe dig mere af løb. Så hvis vægttabet er vigtigst her og nu så kør. Skal du kunne holde vægten nede ved hjælp af løb på "den lange bane", så begynd at træne løb.
God tur
Sønder

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 22-05-09 21:53

Jeg husker ikke hvilket program det var, men de testede løb, styrketræning og cykling og deres effekt på at tabe sig. Testen viste klart, at man skulle kombinere alle tre.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 22-05-09 21:53

Undskyld - TVprogram..

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 26-05-09 20:57

Tak for svaret Sønder.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 27-05-09 16:08

Velbekomme. Og husk at motivationen holde bedre, når man træner sammen med en anden.