/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forskel på Surdej og Natron.
Fra : ejgild01
Vist : 3130 gange
100 point
Dato : 22-05-09 08:59

Jeg har fundet en rigtig god og nem opskrift på rugbrød. Der skal en del Natron i. 10 Teskeer til 2 store brød. Men jeg er ikke klar over om Natron er sund for kroppen, og hvad forskellen er, på det og surdej. Er der nogen der kan hjælpe mig ?
MVH. Hanne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-05-09 09:07

Det eneste jeg kan sige er, at natron tidligere blev meget brugt mod lette maveproblemer, efter f.eks. for meget fed mad, drikke o.l. - så nogen risiko for sundheden skulle der ikke være.
MVH Akle

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-09 09:22

Jeg bager selv masser af "irish sodabread" hvor der netop bruges natron, ingen problemer her.

Grunden til at natron blev brugt til maveproblemer er at det reagerer med mavesyren og skaber luft. Hælder man natron i eddikesyre ser man denne reaktion.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 22-05-09 09:51

må vi ikke få opskriften??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-05-09 13:36

Natron er vel et salt, regner jeg med - og for meget salt er jo ikke sundt...

For meget salt sætter blodtrykket op...

Surdej er gær - mel og kerner og f.eks. kærnemælk, der har gæret i et stykke tid.

Hanne

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 22-05-09 13:40

Jeg vil gerne give opskriften videre men jeg skal til fødselsdag så den kommer i morgen
mvh. hanne
tak for de svar jeg har fået.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-09 13:57

Natron = Bikarbornat = Natriumhydrogenkarbonat = E500

NaHCO3, også kaldet natron, fungere som et hævemiddel, fordi stoffet afgiver gasser ved ophedning. Det kaldes også natriumhydrogenkarbonat. Det er en salt og består af Na+ og HCO3- ioner.

Smager man på natron er det lidt salt, men ikke som ren salt (natriumklorid)

Også interessant:
http://da.wikipedia.org/wiki/Bagepulver
Som beskrevet er der også natron i bagepulver, dette smager ved tilberedning dog ikke som soda, hvad der nok ville ødelægge en god sandkage, men i mit irske brød er det en fordel sammen med kærnemælken.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-09 14:04

På min dåse natron står også dosering.

"1 tsk natron til 3 dl mel, afhængig af opskriften"

Så 10 tsk til to store brød er ikke helt ved siden af.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-05-09 21:03

Joooh, men mon ikke det er sundere med gær?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-09 23:23

Såså, Camilla, sundhedsmoster.........

Bare fordi at et meget brugt tilsætningsstof har en kemisk betegnelse eller et E-nummer farer Du i tastaturet.

Altså......til daglig indånder Du masser af H og drikker og rengør Dig i en del H2O

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-05-09 00:46

Og der er brint i vandet... LuffeA

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 23-05-09 09:05

Her er opskriften som jeg lovede.
Mit gode rugbrød.
Bland i en skål 2dl. Grahamsmel
3 dl Sigtemel
1 dl havregryn
1½ dl.hvedeklid
2 dl rugmel
1½dl. knækkede rugkerner
1½ dl hørfrø
5 dl. hvedemel
2 teske salt
5 teske natron
1 dl. sirup.
Bland1 l. kærnemælk i og rør dejen sammen.
Fordel dejen i 2 aflange forme( ca. 1½ l.)Bag brødene på nederste rille v 175 grader i ca. 1½ time
brødene er fryse egnede.
Jeg tager ikke helt det sirup i, der står. da jeg synes brødet bliver for sød.
Jeg tager også dobbelt portion til mine forme der nok indeholder 2 l. ellers bliver brødene meget små.
For nemheds skyld vejer jeg af til 2 portioner da det største arbejde er at måle alle de forskellige slags mel.
jeg har også prøvet med at komme kogte kartofler i . og solsikkekerner, så reduserer jeg selvfølgelig i det andet mel.
God førnøjelse. MVH.Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-05-09 11:45

Takker for opskrift.

Forskellen på natron og surdej er, at natron er kemisk og surdej er organisk (gær).

God weekend!

Hanne

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-05-09 22:11

Natron hedder også natriumhydrogencarbonat og virker som hævemiddel ved bagning, fordi det afgiver gasser ved opvarmning i fugtigt miljø. Gasserne danner "lufthullerne" i kagen eller brødet.

Natron reagerer ganske rigtigt med en brusende effekt sammen med eddike og andre syrer. Det er bedst at bruge natron i bagværk hvor dejen indeholder syre, f.eks. citronsaft, ellers vil det udvikle soda (opvaskemiddel), som giver bagværket en kedelig smag . Natron udvikler ikke i sig selv nogen smag, men det at natron ikke udvikler nogen smag, når den er i surt miljø, er netop hvad man vil have i kager.

Bagepulver er en "fortyndet" udgave af natron, arh, snarere en forbedret udgave. For at forhindre at "kemien" klumper sammen, hvis det står et fugtigt sted, har man simpelthen tilsat lidt stivelse (raffineret mel). Og man har også tilsat lidt syre-krystaller, for at sikre den gode smag . Stivelsen sikrer tørheden og først i ovnen, når der er mere fugt og kraftig varme, reagerer stofferne med hinanden.

Men der er jo andre hævemidler.

Gærdej og surdej er derimod biologiske hævemidler.

Gær er ligesom bakterier en selvstændig livsform, som imidlertid også udvikler gasser, ligesom mennesker . Det har altså samme virkemåde på brødets konsistens som natron. Kager har alt for meget sukker til at gær- og surdej kan udvikle sig. Sukkeret "suger" simpelthen vandet ud af gærcellerne.

Men gær og surdej udvikler en masse smagsstoffer, som ikke kommer med natron, medmindre altså at det bliver den dårlige (med sodaen).

Surdej er i princippet mel, vand og bakterier, som sammen med varme udvikler gasser og syre (deraf navnet SURdej). Det kan man nemt lave med lidt mel, og lidt A38 , som netop indeholder mælkesyrebakterier. Navnet kommer af at bakterien, Acidophilus, som gør mælken sur (acid), blev opdaget i 1938.

Så det er altså forskellen på hævemidlerne.
Natron er kemisk.
Surdej er levende eller biologisk.

God appetit

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-05-09 23:43

Hi hi, så meget bare for at understrege, hvad jeg skrev lige før

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 24-05-09 07:55

Tak for opskriften.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-05-09 08:14

Camilla, prøv at spis 5 pakker gær i rap, så skal Du se løjer

Nå, jeg skal bage et brød i formiddag, MED natron

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 24-05-09 09:23

Hvis jeg bruger surdej i (min) opskrift skal det så hæve i flere dage? Er der nogen der har erfaring med det? MVH. Hanne.
TAK for de fine og gode oplysninger.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-05-09 11:36

Ja, hvis du starter helt forfra, og ikke har fået en klump dej fra en anden, som har taget det fra sin bagning.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 06-07-09 22:50

Hej
Som Gammel bagersvend, lærte vi dengang i 1968, at Natron bruges kun i lette kager, for eks. småkager, fordi at hvis man bruger det i de tunge kompagte dejmasser, så kan der afgives i brødet en amoniak lugt/smag, og det er jo ikke lige sagen.
Surdej, vil jeg ganske givet foretrække, surdejen, er en ( klat dej ) fra det man lavede sidst, alså hvis du laver en gang rugbrød, så tager man en klat dej fra til næste gang.

Jeg faldt lige over dette her.
Gær er ligesom bakterier en selvstændig livsform, som imidlertid også udvikler gasser, ligesom mennesker . Det har altså samme virkemåde på brødets konsistens som natron. Kager har alt for meget sukker til at gær- og surdej kan udvikle sig. Sukkeret "suger" simpelthen vandet ud af gærcellerne.

En gærselle er en rendyrket bakterie, og for at den kan leve, og arbejde, må den ha' sukker, det er det eneste den kan spise SUKKER.
Det der kommer ud i den anden ende af gærsellen, er alkohol, bare rolig, efter at du har spist et helt franskbrød, kan du godt køre bil, uden at blive taget for spritkørsel.
Den der med sukker indholdet i kagerne tror jeg ikke på, for når man kommer gær i en brød, så spiser gærsellen noget af sukkeret, og når brødet kommer i ovnen, så dør gærsellen ved 60 grader, resten af det sukker der er tilbage i brødet, er med til at give det farve, salt bruges udelukkende til at fremhæve smagen.
Når du bruger Gær som hævemiddel, så pas på med det der ( håndvarmt mælk ) det kan nemt gå galt da' gærsellerne er mest aktive ved 27 grader, det er den temp. man skal stile efter, når man lægger sin dej, går man højere op i temp, er man allerede her igang med at aflive gæren.

Hej

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 12-08-09 23:20

gær er ikke bakterier,men svampe. Svampe lever som bekendt i surt miljø, eksempelvis en skovbund. Der af navnet surdej.
Et surt miljø er karekteristisk ved at der ikke er mange frie brintioner. I brødet formere svampene sig fordi vi stiller det varmt og fugtigt, derved frigives der co2 som bliver indfanget i brødet.= lufthuller

Natron derimod er en base. Baser optager brintioner. derfor reagerer det bedst når der er moget surt tilstede der kan afgive disse ioner eksempelvis kærnemælk eller itronsaft. Og igen skabes der lufthuller.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-08-09 11:13

Hej guddaRap
Du har ret i at gærceller er svampe - altså en anden form for liv. Men gær kan leve i andre miljøer end de sure. Når man laver vin o.l. er udgangspunktet i princippet vand, sukker og gær. Gæren anvender ikke syren i druesaften. Syren har en anden funktion, såsom smagen.

Surdej har navn efter den mælkesyre, som (mælkesyre-)bakterierne i dejen udvikler. Surdej kan godt have gær i sig, men dejens grundlag er altså bakterier.

Jeg er ikke helt sikker på at du har ret m.h.t. din beskivelse af natron, selvom din konklusion er god nok.

Venlig hilsen
krestenklit