/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Adobe Programmer
Fra : ingelein
Vist : 623 gange
88 point
Dato : 21-05-09 20:32

Hej
Jeg har nogle ADOBE programmer på min arvede PC, som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal bruge til.

Adobe Photoshop = ok
Adobe Illustrator = ok
Adobe Bridge = ??
Adobe Indesign CS2= ??
Adobe ImageReady CS2 = ??

Er der mon nogen, som kort kan forklare, hvad de med ?? mærkede programmer kan - og hvad de skal bruges til ?

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-05-09 21:07

bridge er et kategoriserings program til billeder/grafikfiler. Indesign er til at lave grafisk layout, tryksager osv. imageready er en grafisk editor ligesom photoshop, men ikke så advanceret og mere rettet ind på at lave grafik til hjemmesider, den kan lave animere gifs og skære billeder op osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-09 21:27

Citat
Jeg har nogle ADOBE programmer på min arvede PC

Du har vel også Cderne hvor det står på

Hvis ikke - så skynd dig at slette det hele - lovbryder vil du vel ikke være

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 88 point
Dato : 22-05-09 08:09

Behold dem, hvis du har fået den originale CD med.
Den sidste nye udgave af de programmer koster ca. 20.000 kr. incl. moms (dansk udgave).

Illustrator er et tegne program, hvor du f.eks. kan rentegne et logo du har indscannet. Du kan lave alverdene effekter, sjove ting m.m.

Photoshop er verdens bedst billedbehandlingsprogram.

InDesign bruger du så til slut fasen, hvor du skriver tekst, importerer tegninger, billeder m.m. og laver en plakat, katalog, hæfter færdig inden du printer det.'Som en har nævnt er det professionelle programmer, men du kan godt lære at bruge dem.

Jeg troro også du har fået Adobe Acrobat med, så du kan lave pdf filer med Destiller m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 22-05-09 09:23

CS2 er versionens nummer - nu er det CS4 der er det sidst nye.

Hvis du vil vide mere om hvordan du bruger programmerne kan du søge på Adobes' hjemmeside eller låne bøger med eller uden tilhørende CD på biblioteket - de skulle være til at låne ret hurtigt da det jo er en ældre version du har. Der er b.la.en serie der hedder Classroom in a book.

Jeg vil mene CS2 er ca. 5 /6 år gammel.

Jeg mener osse at du i selve programmet kan klikke på hjælp og så bliver du gelejdet hen på den rette hjemmeside hvis du har startet dit internet.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 22-05-09 11:14

Classroom in a book ligger da også på nettet, ikke?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 11:15

Hej Mette_Dyhr

Tak for tipset om biblioteksbøgerne. Dem vil jeg fluks bestille.
Selvom jeg ikke har CD'erne er programmerne installerede med registreringsnumrene
fra dengang det var min søns pc. Fordi jeg ved at disse programmer er dyre og CD'erne lå i et "hedengangent" firma kan jeg vel fortsat benytte dem uden skrupler. (Til beroligelse for en vis Herre ).

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-09 12:04

Jeg vil mene Adobe kender ALLE undskyldninger for bortkomne CDer

Men er det din søns navn og licensnummer der står i programmet er problemet jo ikke så stort....

Det er straks værre hvis det er et firma

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-09 20:08

Hvis du har fået/købt/overtaget en comp. med lovligt installerede programmer - så kan du roligt bruge dem.......... Det er først når du flytter programmerne væk fra den comp. hvor de oprindelig lå,
at der er problemer med licensen.

Men jeg vil anbefale at du lige laver en backup af partitionen hvor programmet ligger.
Ligger programmet på eks. D: skal der laves backup af både C: og D:

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 20:14

Hej Eyvind
Det troede jeg ikke man kunne - altså lave en back-up af programmer, således at man kan sikre dem, hvis andet i computeren svigter. Har Du lyst til at fortælle mig hvordan jeg gør det? Der er kun CD-drev på denne maskine, ingen DVD. Men jeg har da et 4 GB USB Stick, hvis det kan bruges.

Måske skulle vi ordne det privat?
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 20:18

Til alles beroligelse:
Der står både min søns navn sammen med registreringsnumrene og desværre også som ejer af Pc'en, hvilket jeg gerne ville have lavet om på uden at kunne, da det ligger fast i Win-opsætningen.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-09 20:53

Jeg vil gerne give forklaringen her.

Først - hvad fylder det der er på C: drevet
wintast + e = stifinder > h-klik på C: og vælg egenskaber
Hvad er den anvendte plads.

Den bedste måde (syntes jeg) er at lave det sådan.
Formindske C: så der bliver plads til et D: drev
Genstart i windows
Oprette en partition på den tomme plads

Lave backup af C: og lægge det på D:

Der skal bruges disse to CD som hentes og brændes som eks. billedefil i Nero brænderprogram

Til at ændre partitionerne
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=125754
vælg denne ................. gparted-0.4.5

Til at lave backup
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Brugen af disse 2 CD taler vi om når de er hentet og brændt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-09 20:57

En backup kan lægges direkte over på en pendrive/ USB harddisk - men det tager meget lang tid.

En eks. Acronis bacup fylder lidt over halvdelen af den anvendte plads på C:

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 21:27

Hej Eyvind

Mit C drev er partitioneret og har 14 GB ledig
Mit D drev har 115 GB ledig ialt 121 GB
Min Harddisk nr. 2 med ialt 40 GB er også partitioneret med
et H og et G drev - der er 15 GB ledig.

På D drevet har jeg kun 6 GB billeder, som jeg eventuelt kunne flytte.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : mikmeier48

Dato : 28-05-09 22:06

Jeg har nu været på jagt i næste hele Kandu, for at finde et brugbar link til hvordan man bruger Adobe Distiller, uden det er lykkedes mig at finde et.
Jeg beklager, at jeg bruger en kommentar ved dette spørgsmål, for at tilfredsstille mit eget behov.
Håber I kan tilgive mig, men det er utrolig vigtig at jeg - forhåbentlig - kan få hjælp.
Jeg har fået programmet foræret, men kun cd`n og ikke noget andet, dog smmen med Acrobat 9Pro.
Jeg er villig til "betale" 500 point for et brugbart svar.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-05-09 04:58

Programmet destiller bruger du til at lave en prof. pdf fil.
Det er et program der har været brugt i mange år. Du kan lave pdf filer i forskellige kvaliteter, skærm, print, tryk m.m. Du kan definerer en del andre ting. Jeg har selv lavet pdf filer med destiller i mnage år og uden problemer.
Lavet pdf filer fra word samt mange andre programmer.

hawaii7

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 29-05-09 09:54

Hej mikmeyer48
Hvis du endnu ikke har installeret Acrobat 9.0 pro og Distiller på din maskine, - så se at få det gjort.
Så kan du gå i hjælp i Distiller, - og læse alt om, hvordan du håndterer programmet, som du rigtignok bruger til at lave PDF filer med.
Har du flere spørgsmål om dette, så opret dit eget spørgsmål her på Kandu, så du ikke blander spørgsmål og svar med Ingelein's oprindelige spørgsmål.
Ammitz

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-08-09 21:32

Tak for svaret hawaii7.

Jeg ønsker mig masser af tid - selvom om jeg er på statens pensionistsats og burde have det, men her i den sidste ende går tingene altså stærkt. Jeg vil gerne lære meget mere om Adobe Programmerne, som desværre ikke ofte bliver udbudt på kursus.

Mange hilsner
Ingelein