/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
love og regler
Fra : hamdengule
Vist : 502 gange
10 point
Dato : 21-05-09 17:36

hej jeg er en dreng på 15, og overvejer at købe en scooter.
men hvad kan der ske hvis jeg bliver snuppet i at køre på den. og hvad sker der hvis knallerten er tunet (ca 70-80 km/t) (når man er 16) og man bliver taget af politiet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-09 17:41

Hvis du har gjort knallerten ulovlig
Første gang: 1000 kroner i bøde og konfiskation af de ulovlige dele.
Anden gang: 1000 kroner i bøde og hele knallerten bliver konfiskeret, og du får den aldrig tilbage.

Hvis du kører spritkørsel på knallert
Første gang: 2000 kroner i bøde.
Anden gang: 4000 kroner i bøde.
Tredje gang: 10 dages ubetinget fængsel.

Hvis du piller nummerpladen af eller undlader at indregistrere en ny knallert
Bøde: 500 kroner.

Hvis du kører uden hjelm
Bøde: 500 kroner.

Hvis I kører mere end en person på knallert
Bøde til hver person: 500 kroner.

Hvis du kører for stærkt på knallert
Bøde: 500 kroner.

Hvis du kører uden knallertbevis
Bøde: 500 kroner.

Unge mellem 15 og 18 år skal betale halv bødetakst, dog minimum 300 kroner.

http://www.sikkertrafik.dk/b91d0029

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-09 17:45

Og så kan jeg se at du er ny her på kandu... velkommen til

Ude til venstre er der en ----kom godt igang ---- den skulle du læse, der står en del om brugen af kandu, bl.a. dette

Luk dine spørgsmål

Hvis du skriver et spørgsmål og ikke har lukket det efter 3 måneder, vil Kandu.dk automatisk annullere dit spørgsmål og du vil blive fratrukket 5 ledige point.

Du skal sørge for at lukke dit spørgsmål, enten i form af at acceptere et svar, eller annullere dit spørgsmål. Hvis du lukker dit spørgsmål indenfor 3 måneder vil du automatisk modtage 5 ledige point.

Kommentar
Fra : hamdengule

Dato : 21-05-09 17:45

tak

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-05-09 09:12

hamdengule prøv at forstå, hvorfor der er en aldersgrænse!

Ovenfor nævner Nordsted1 de forskellige bødegrænder, men en ting nævner han ikke tal på - det kan han nemmelig ikke, det er hvis du forvolder en skade!

Når du ikke er fyldt 16 år, dækker din knallert-ansvarsforsikring ikke.

Kører du på en ulovlig knallert (tunet), dækker din knallert-ansvarsforsikring ikke.

Det betyder, at hvis du fx bliver involveret i et trafikuheld og der skar tingskader for fx 500.000 kr. og personskader for fx 3 mil. kr., så dækker din knallertforsikring umiddelbart for skaderne, MEN forsikringsselskabet kan gøre regres over for dig. Det betyder, at de kan forlange, at du skal betale for skaderne, dermed kan du se frem til, at du i mange år fremover kommer til at afdrage de 3,5 mil. kr. Dit liv vil komme til at ligge i økonomiske ruiner i resten af dit liv - hvis du da selv ville overleve ulykken!!!

TÆNK PÅ DET hamdengule!!!