/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Startproblemer yamaha xj 600
Fra : jarl246
Vist : 4765 gange
100 point
Dato : 21-05-09 14:03

Nybegynder på mc - og nu er foråret jo kommet !

Mit problem er at så snart min mc har stået stille mere end en uge, har den utrolig svært ved at starte- jeg har lige tømt batteriet idag :)

Et par helt banale spørgsmål melder sig:
1. når den er kold giver jeg fuld choker, men rører ikke gassen af frygt for at drukne den- skal jeg give gas eller hvad ?
2. Har haft tændrørerne ude efter at ha tømt batteriet idag - de ser bestemt ikke våde ud.
noget kunne tyde på den ikke får benzin nok- men den starter jo fint når den er varm ?
der går 2 slanger fra benzinhanen - gætter på den tynde er vacum - den ser fin og tæt ud.
3. skal jeg lukke for benzinhanen når den ikke skal skal køre lidt tid ?

Håber på lidt hjælp - ellers må den på værksted.. gider ikke bruge de gode dage på
at kæmpe med den.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-05-09 16:01

har du haft den startet efter vinteren?

Kommentar
Fra : jarl246

Dato : 21-05-09 16:03

Ja - har kørt på den flere gange i april måned. men den var også helt umulig at starte efter vinteren.. Det kan man endda forstå.

Men den har bare stået 3 uger nu.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-05-09 16:17

Ps jeg og begge sønner kører Yamaha.

benzinhanen har 3 stillinger, den ene er pri. Den åbner helt (er ikkeafhængig af vacuumstyring)

Vi tager første start ved at sætte i stilling "pri" og lade stå et minuts tid, så fyldes svømmerhusene(hvis svømmerne ikke har sat sig).

Vi stiller i fuld choker og JUSTERER TOMGANG LIDT OP, f. eks ved at give gaskabeljusteringen et par omdrejninger ud.

du kan evt forbedre gnisdtmuligheden ved at rense/kontrollere gnistgabet med fint sandpapir/søgeblade

kan skrive mere, hvis du giver flere oplysninger.

skriv evt på hjkofoed@hotmail.com

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-05-09 16:27

så har jeg være næsten et kvarter om at skrive den smule

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-09 18:40

De 3 stillinger er Lukket - primær og Reservetank.... (Reserve er blot et et udtag i bunden af tanken...)...

Benzin hane lukkes for ikke at kaburatorhuset flyder over når den holder stille, hvis en nåleventil hænger...

At den ikke kan starte når den er varm, lyder til at den får for meget benzin...

Dette kan efterprøves ved at starte med gasåndtaget drejet godt op, uden choker og holde dette til den starter.

Choker medføre mere benzin end luft.... (fed blanding) dette er til kold motor..

vh Ben

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-05-09 21:00

den vil jo GODT STARTE når den er VARM. Jarl har jo netop KOLDSTARTPROBLEMER

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-09 00:08

Hvis du har vacumkarburatorer kan du slet ikke lukke for benzinen, så har du tre stillinger på benzinhanen: Åben, pri og reserve. ???

Den skal stå på åben hele tiden, medmindre altså den er på reservetank

Hvis den står på pri løber alt benzin lige igennem og ned i motoren....

Så bliver motorcyklen svær at starte, og alt efter hvor meget benzin der er rendt igennem, kan det ødelægge motoren (trykket bliver så stort, at den kan skyde pakningerne ud).

Pri må kun bruges et kort øjeblik for at fylde karburatoren, hvis motorcyklen evt., har været kørt tør

Nej, hvis maskinen er justeret korrekt, skal du ikke røre ved gassen før motoren slår igang.

Prøv evt. nogen få gange at starte uden hjælp af chokeren og gassen.

Hvis den så ikke starter, så aktiver chokeren.

Men når nu den er svær at starte, er der så slet ikke noget liv/forsøg på at slå igang , eller er det sådan noget med, at en gang imellem giver den lige lyd fra sig som om den er ved at hoste igang og så dør den igen eller hvordan.....

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-05-09 02:57

mit rå er kun givet af erfaring, vi har tre Yamahaer, og de opfører sig alle sådan i starten af sæsonen, og så hjælper den metode

Kommentar
Fra : jarl246

Dato : 22-05-09 09:17

Dova - du har ret mht . benzinhanen. Den har on, pri & res - så jeg går ud fra at den altid er åben. (da jeg havde tanken af igår og jeg da kunne lukke i den ene stilling går jeg ud fra har noget at gøre med at vacumslangen var væk ?)

Fik den igang idag efter batteriet var opladt. men den skal stadig starte nogle gange.

Når jeg kører med starteren giver den aldrig det mindste tegn på liv, - det kommer faktisk først i det øjeblik jeg giver slip på starteren ????. er det normalt ?
Nogle gange hoster den så lidt -og jeg må prøve igen, idag sprang den så igang.

Ved ikke om det er forkert -men jeg har frikendt tændingen - den starter jo fint når den er varm og har tændrør som beskrevet i manual (NGK-DK8es-2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-09 12:44

Citat
da jeg havde tanken af igår og jeg da kunne lukke i den ene stilling går jeg ud fra har noget at gøre med at vacumslangen var væk ?)

Næ, men det har nok noget at gøre med, at benzinhanen virker, for når den står på åben, så render der ikke benzin igennem, medmindre motoren drejer rundt og laver det vacum der "suger" benzinen ned i karburatoren....

Men jeg tænker nu mere på, om du har en lille utæthed i en af membranerne i karburatoren.

Så kan motorcyklen være "umulig" at få i gang sådan som du beskriver det....for så virker vacumeffekten ikke.
Men hvis først man får den igang, kan den godt køre

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 23-05-09 18:00

Der er skidt i karboratorer og rust i tanken. :) rens begge dele godt godt godt det burde mindst tage en time til 1 1/2 husk at rense karborator med nåle i ALLE dyser og tjek for defekte pessare. tjek rust i tanken

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-05-09 21:15

Citat
Hvis den står på pri løber alt benzin lige igennem og ned i motoren....

Så bliver motorcyklen svær at starte, og alt efter hvor meget benzin der er rendt igennem, kan det ødelægge motoren (trykket bliver så stort, at den kan skyde pakningerne ud).

for en gangs skyld er jeg ikke enig med dig dova, med mindre du forudsætter at svømmerhusoverløbene også er tilstoppede (jfr følgende).

Min Yamaha RD 350 har vacuumstyring, men også velfungerende svømmere, så der sker intet, ud over at den holder svømmerhusene fyldt, og så lukker svømmeren for yderligere tilførsel, dog havde jeg stillet den på sidefod (brugernormalt centralben), og det eneste sted benzinen løb hen var ud af svømmerhusoverløbene.
Junior fik henstillet sin XZ i stilling pri, han havde desværre lidt slam i systemet, så han fik vasket ovesiden af sin gearkasse af benzin der løb ud gennem svømmerhusoverløbene, så kun hvis disse overløb er tilstoppede, kan den fylde insugningen så motoren rammes af en "hydrostatisk lås", hvorfor jeg netop også skrev et minuts tid.

Dette skulle måske åbnes i en anden tråd, men jeg har ikke set noget om membrankarburatorer på yamaha mc, men jeg har heller ikke set så mange mcer som du, jeg kender kun den type fra kædesave og plæneklippere, men hvis den havde det, ville den vel ikke også have vacuumstyring på benzinhanen?

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 24-05-09 17:41

skorstensfejeren gik en tur, skorstensfejeren gik en tur, gik en tur gik en tur.skorstensfejeren gik en tur.
så kom han forbi et forum, så kom haan forbi et forum forbi et forum forbi et forum så kom han forbi et forum.
og der var masser af kloge folk,og der var masser af kloge folk kloge folk kloge folk, og der var masser af kloge folk,

Ps kom lige til at tænke på at denne sang gentager masser af de samme sætninger. :) :) :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-09 00:05

Citat
for en gangs skyld er jeg ikke enig med dig dova

Du behøver skam heller ikke være enig, men bare tro på, at sådan er det altså.

Og en motor er meeeeget ren indeni, når den bliver startet op og spulet indvendig med 4-5 liter benzin der henover vinteren er rendt igennem systemet og ned i bunden af motoren

Jeg har selv oplevet det, og kender flere der har haft samme oplevelse.
Hos en gik det så galt, at motoren blev ødelagt af det.

Det stod i øvrigt også i instruktionsbogen til min første motorcykel (Suzuki) , at det kunne ske hvis man uforvarende kom til at sætte benzinhanen på PRI.

Citat
Dette skulle måske åbnes i en anden tråd, men jeg har ikke set noget om membrankarburatorer på yamaha mc

Jo da...og de er særdeles følsomme over for de additiver, der tilsættes benzinen som blyerstatning.
Membranerne mørner væk af det...

Kommentar
Fra : jarl246

Dato : 26-05-09 17:48

Dova..

Det du skriver omkring startproblemer synes jeg virker som en ok forklaring..
undrer mig dog stadig at den godt kan starte uden de store problemer hvis den har stået bare et par dage. ??

Når du skriver utætte membraner, er det så de runde sorte gummi "dimser" der sidder i overgangen mellem kaburator og indsugningen i cylinder. ??. Har lige kigget på disse, de ser heller ikke helt nye ud og har nogle steder små (men så vidt jeg kan se ikke ) gennemgående revner.. Hvis det er disse du mener bør det ialt fald ikke være specielt dyrt at få lavet

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 26-05-09 19:40

det må være et bud. http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wtdqff#/page426/ dette er membraner "pessar" og ikke indsugnings gummi . Få nu bare renset de karboratore og kom ud og køre

Kommentar
Fra : SDL

Dato : 27-05-09 07:42

Jeg har selv haft besvær med at starte min XJ 600 fra ´88, men så fik den nyt batteri! og ingen problemer herefter.
Hvor gammelt er dit batteri? opladet - ja - men er det "Træt" kan det ikke holde strøm ret længe og slet ikke til en starter! ellers har jeg min til salg ;))

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-06-09 15:48

Lad os høre om du har fået lavet, eller fundet ud af hvad fejlen var.
Mange cykler har lettere startproblemer når de har stået et stykke tid, og et nyt batteri med lidt flere ampere, og så ikke bruge starteren mere end 3-4 sekunder, ad gangen, vil sikkert være en god idè.
Vent også ca. 6-8 sekunder mellem startforsøgene.
Og så ville det også være rart hvis fabrikanterne satte en kickstarter på, på deres MC'er, og ikke
nøjes med scooterne.
En anden ting ville også være rart, og som de fleste moderne MC'er mangler er en gearindikator.
På min sidste (FZ6) har jeg et display der viser alverdens ting, bl.a. temperaturen på indsugningsluften, og jeg har ikke helt fundet ud af hvad jeg skal med den oplysning.
Nu er der 6 gear + frigear, og rode rundt i, og i begyndelsen, skulle jeg virkelig køre pænt, for ikke at begynde at råbe højt, nu går det bedre. (hej Dova)
En moderne MC, (de fleste) har jo en overkvadradisk boring, ( plads til flere ventiler) og en
kort slaglængde, og drejningsmomentet er så ikke rigtigt noget at skrive om, derfor har de vel
nok proppet lidt flere gear i maskineriet, så der skal lidt mere benarbejde til.
Nå, jeg lod det løbe af med mig, men håber du er kommet godt op at køre.
Hilsen..............
..................Keldd