/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tyske officerer.
Fra : Mosebaek
Vist : 1755 gange
200 point
Dato : 21-05-09 11:33

Jeg bruger en del tid på at læse om WW2.Det interesserer mig især,at gå lidt "bag om",de personer der var involveret.Især officerer,på "begge sider".Altså,hvilken skæbne,de havde og fik.
Nu er jeg igang med denne:http://balsi.de/Homepage-Generale/Heer/Heer-Startseite.htm
Det er jo almindelig kendt,at ikke sånær alle tyske militærfolk,var nazister.Derfor mit spørgsmål:De officerer,der havde hagekorset på højre brystlomme,var de nazister.Og dem uden,ikke nazister.Håber i kan "tyde" mit spørgsmål.
Medsender lige et "kunstig" foto,som jeg har forstørret,for at illustrere hvad jeg mener.
http://peecee.dk/upload/view/171349

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-05-09 12:08

Moseback
jeg kender en som forsker, og læser og læser, om samme emne som dig,
han tog en lille ferie. og rejste ned til de nu åbne akiver i det gl, DDR
han kom hjem med så mange nye oplevelser og information, på de få dage han var der, som han sagde, ville tage ham mange år ellers at finde ud af,
så det var måske vær at prøve,
mvh
vic2000
go tur

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 12:24

Citat
Derfor mit spørgsmål:De officerer,der havde hagekorset på højre brystlomme,var de nazister.Og dem uden,ikke nazister.Håber i kan "tyde" mit spørgsmål.

Så ligetil er det nu ikke, det ville være det samme som at be om en kugle i panden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 12:25
Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 210 point
Dato : 21-05-09 12:31

Det du påpeger på billedet er en tysk medalje (så vidt jeg kan se) der hed det tyske kors http://www.thirdreich.ca/museumcopies.php?section=germancross Med hensyn til hvilke tyskere der var nazister kan du roligt regne med at det var alle der tilhørte SS, mens den almindelige værnemagt bestod af en mere broget flok! Men mange her var osse nazister.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-09 13:09

Må være en tilfældighed eller pladshensyn idet "dresscode" i nyere tid er at udmærkelser m.v. anbringes på venstre side.

SS bestod ganske rigtigt af nazister med en officers æresbegreber fra starten af, men deres æreskodeks blev senere udraderet både af andre tyske soldater samt fjenden da de blev brugt til at rense ud for jøder o.a. når Værnemagten drog videre efter at have erobret et område. Det betød at man gjorde kort proces med SS-folk når de blev fanget, hurtigere end almindelige nazister.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 13:11

http://www.luftark.net/download/lw44/

Her finder du luftfotos som tyskerne tog over det danske land,
klik på de små felter og luftfoto kommer frem

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 13:30

Og så var der krigsforbrydere som blev henrettet helt frem til 1950.

http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/danskere_henrettet_efter_befri.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 13:36

Læg mærke til, de blev henrettet om natten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 13:40

Men det var et sidespring, undskyld.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-05-09 14:38

Om de var nazister eller ej, er jo svært at svare på, men det er helt sikkert, at ingen belv udnævnt til nogen som helst officersgrad uden at være medlem af partiet

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 21-05-09 14:44

Husk at se "Wehrmacht - Hitlers hær" på DR2 kl. 18.30 i dag.

4. del.

De 3 forrige var spændende, og afslørende.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-05-09 16:54

Takker indtil videre,for alle indlæg.
Citat
han tog en lille ferie. og rejste ned til de nu åbne akiver i det gl, DDR

Et godt forslag,men så meget går jeg heller ikke op i det.Det er mere alm.nysgerrighed.

Jeg har ikke set på Teil`s links endnu.Kommer senere,synes lige jeg skylder at besvare.....
Citat
mens den almindelige værnemagt bestod af en mere broget flok! Men mange her var osse nazister.
Det tror jeg er helt rigtig.Men jeg tror også at,for manges vedkommende,var det deres ære/stolthed/karriere,der var drivkraften.Mange var jo ud af officersslægter.

Citat
Om de var nazister eller ej, er jo svært at svare på, men det er helt sikkert, at ingen belv udnævnt til nogen som helst officersgrad uden at være medlem af partiet
Det er jo en konklusion,jeg tvivler lidt på.Allerede fra 1943,var der en ret stor opposition mod Hitler.
Men okay:Det var jo nok ikke klog,at melde sig ud af partiet.

Citat
Husk at se "Wehrmacht - Hitlers hær" på DR2 kl. 18.30 i dag.

Det ville jeg også gerne.Jeg ved også serien kører.Men her i huset er det konen der bestemmer,og hun skal se nyheder.Jeg kan dog se tv på "herreværelset",men netop ikke DR.2.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 17:11

Interessant at navn og foto er tilgængeligt på de 46 henrettede fra krigen.
Den slags plejer at gemmes i mindst 75 år om ikke længere tid.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-05-09 17:19

Citat
Det du påpeger på billedet er en tysk medalje (så vidt jeg kan se) der hed det tyske kors
Jeg kan godt se,ud fra dit link,at det ikke har noget med at være nazi-medlem at gøre.
Men er en form for militær udmærkelse.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 17:27

Mine svigerforældre blev gode venner med en tysk soldat under krigen.
Han desserterede og gemte sig i en del år.
Deres venskab holdt livet ud, med feriebesøg hver sommer.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-05-09 17:42

Tak for svaret tedd.Og til iandre for fine svar/links.Og ikke mindst Teil,for fine links.Som skal "nærlæses".
Men det MÅ blive tedd,som kom med en konkret link/besvarelse,af mit spørgsmål.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-09 18:13

God fornøjelse Mosebaek