/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Filsystem Fat-Skift til NTFS
Fra : Keldd
Vist : 874 gange
500 point
Dato : 20-05-09 16:24

Jeg satte den nye 640Gb eksterne (Western Digital) harddisk til, det gik fint.
Lige indtil filerne begyndte at fylde over 4GB.
Et vindue dukkede op, og fortalte at FAT systemet ikke tillod filer over 4 GB.

Hvordan ændrer jeg den nye harddisk, så den bruger NTFS???

Jeg har fire andre harddiske, og jeg kan ikke mindes der skulle skiftes fra FAT til NTFS på dem.

Computeren kører med Vista 64bit.

Jeg har rodet og regeret, så hvis jeg ikke får at vide HVORDAN, ryger den i havnen, til alt det andet,
der heller ikke duede
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-09 16:27

Du formaterer den da bare i NTFS....

http://support.microsoft.com/kb/307881

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-05-09 16:27

Gå i KØR: skriv convert c:/fs:ntft/ og tryk enter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-05-09 16:28

Gem filerne et andet sted (andet drev eller brænd dem på en CD)
Herefter formatere du drevet i NTFS formatet,og lægger filerne tilbage igen.
VIOLA
Så køre det bare!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-09 16:32

Citat
eksterne

Citat
c:/fs:ntft/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-05-09 16:35

convert DREVBOGSTAV: /fs:ntfs

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-05-09 16:36

Glemte dette:
Klik Start>Kør, skriv cmd, i den sorte boks der fremkommer skriver du:

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-05-09 16:47

Refi:
Jeg ser kun det er XP der rodes med i det link du sendte, og ikke
Vista 64, men jeg kigger videre.
Peet49.
Hvor ligger KØR henne? Jeg har spurgt efter kør i Vista, men får noget vås frem.

Severino.
Jo,men jeg har ikke begreb skabt om HVORDAN jeg formaterer den nye disk.

Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-05-09 16:49

Tryk Winlogotast+R, så skulle kør åbne

Eller skriv CMD i søgefelt, tryk så på CMD.exe som vises øverst

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-05-09 16:51

Kør boks i Startmenu

1. Højreklik på Start knappen
2. Venstreklik på Egenskaber
3. Klik på Tilpas knappen ved siden af Startmenu valg
4. Rul ned og marker boksen ud for Kør Kommando
5. Klik OK og OK

Nu skulle Kør boksen gerne komme frem i Hjælp og Support i Startmenuen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 510 point
Dato : 20-05-09 16:51

Om det er XP eller Vista er et fedt....

Det er samme kommando (bare husk at skrive RIGTIGT)

Citat
Jo,men jeg har ikke begreb skabt om HVORDAN jeg formaterer den nye disk.

Du højreklikker bare på drevet (f.eks. i stifinder) så kommer formater frem

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-05-09 18:18

Du kan også højreklikke på Denne Computer
Vælge administerer
Diskhåndtering

Så kan du højreklikke på den disk / partion du vil have formatret og vælge slet diskenhed

Her efter kan du via højreklik, formatere den med det filsystem du ønsker.
vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-09 18:43

Som Severino siger så læg lige filerne over på et andet drev/harddisk
Og så følg Benjamin.

Eller:

start > hjælp og support > skriv convertere fat 32 > klik på luppen > klik "konvertere en harddisk eller partition til NTFS"

Citat
Konvertere en harddisk eller partition til NTFS-format

Filsystemet NTFS giver bedre ydelse og datasikkerhed på harddiske, partitioner eller diskenheder end filsystemet FAT, der blev brugt i nogle af de tidligere versioner af Windows. Hvis du har en partition, der bruger det tidligere FAT16- eller FAT32-filsystem, kan du konvertere det til NTFS ved at bruge kommandoen convert. Det påvirker ikke data på partitionen, at du konverterer den til NTFS.

Bemærk!
Når du har konverteret en partition til NTFS, kan du ikke konvertere den tilbage igen. Hvis du vil bruge filsystemet FAT på partitionen igen, er du nødt til at omformatere partitionen. Det sletter samtidig alle data på den.

Nogle tidligere versioner af Windows kan ikke læse data på lokale NTFS-partitioner. Hvis du er nødt til at bruge en tidligere version af Windows for at få adgang til en partition på computeren, skal du ikke konvertere den.

Selvom der er minimal risiko for, at data bliver ødelagt eller går tabt under en konvertering, er det en god ide at sikkerhedskopiere alle data på partitionen, før du går i gang.

Luk alle åbne programmer, der kører på den partition eller det logiske drev, der skal konverteres.

Klik på knappen Start, klik på Programmer, klik på Tilbehør, højreklik på Kommandoprompt, og klik derefter på Kør som administrator. Hvis du bliver bedt om at angive en administratoradgangskode eller bekræftelse, skal du indtaste adgangskode eller bekræftelse.

I kommandopromptvinduet skal du skrive convertdrevbogstav: /fs:ntfs, hvor drevbogstav er drevbogstavet for det drev, som du vil konvertere, og derefter trykke på ENTER. convert E: /fs:ntfs konverterer f.eks. drev E til NTFS-format.

Skriv navnet på den enhed, du vil konvertere, og tryk derefter på ENTER. Du kan se de tilgængelige enheder ved at klikke på knappen Start og derefter klikke på Computer. Enhederne vises under Harddiskdrev.

Hvis den partition, du konverterer, indeholder systemfiler—hvilket vil være tilfældet, hvis du konverterer hele harddisken—er du nødt til at genstarte computeren, før konverteringen gennemføres. Hvis disken næsten er fuld, er det ikke sikkert, at konverteringen kan lykkes. Hvis der vises en fejlmeddelelse, kan du prøve at slette unødvendige filer eller sikkerhedskopiere filer til en anden placering, så der bliver mere diskplads.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-09 19:11

Citat
Som Severino siger så læg lige filerne over på et andet drev/harddisk

Det er ikke nødvendigt. Jeg har konverteret en hel del gamle pc-er med hele tjavsen,
det går udmærket.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-09 19:22

Jo jo - jeg har også kun tabt en enkelt convertering..................det var een for meget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-09 19:23

Citat
Jo jo - jeg har også kun tabt en enkelt convertering..................det var een for meget

Man må ikke nyse når der converteres

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-09 19:26

Det er måske også forkert af mig, når jeg både bruger livrem og seler sammen med min faldskærm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-09 20:13

Jeg har ikke haft tanken at det kunne gå galt med software
ved convertering.
Hovedet under armen og klik klik.

Heldet er med de tossede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-09 20:19

Teil - så kender du måske ikke ham her:
http://peecee.dk/upload/view/166994

Det gør jeg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-09 20:54

Jo og tilværelsen er ret spændende uden sele og livrem.

Som regel har man altid tid til at tænke medens huset brænder.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-05-09 22:31

Hej igen
Nu havde jeg ikke fået lagt de sidste nye atomvåbenfiler på den nye harddisk,
så det var kun et par film der var under 4Gb, som jeg slettede inden jeg formaterede den.
Det tog 5 1/2 time at formatere en Harddisk på 640Gb.

Jeg brugte Refis forslag:

" Du højreklikker bare på drevet (f.eks. i stifinder) så kommer formater frem "

Det tog lidt lang tid, men nu er disken formateret til NTFS

Tak til alle, for jeres deltagelse i spørgsmålet, selvom jeg har haft Computer(e) i mange år,
har ændring af formatet ikke været aktuelt.
Så rart med "Kandu", når det brænder på.
...............Hilsen......
............Keld...........

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 20-05-09 22:35

Tak for svaret refi.
Og brug nu pointene fornuftigt.

Hilsen Keldd.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-09 22:40

De ryger i sparebøssen

Men selv tak....