/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brødopskrift (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 785 gange
200 point
Dato : 07-04-03 16:52

Jeg har her en brødopskrift som jeg ville se om nogen ville oversætte for mig.

Mvh
Per

1 (¼-ounce/7 grams) package (2¼ teaspoons) active dry yeast
1½ cups warm water (105 to 115 degrees)
1 teaspoon granulated sugar
2 teaspoons table salt or 1 tablespoon kosher salt
1 to 3 tablespoons olive or vegetable oil (optional)
About 4 cups (20 ounces/560 grams) unbleached all-purpose flour
Olive oil for brushing
About ¼ cup za'atar (spice mixture) for sprinkling

Dissolve the yeast in ¼ cup water. Stir in the sugar and let stand until foamy (5 to 10 minutes). Add the remaining water, salt, if desired, oil, and 2 cups flour. Gradually add enough of the remaining flour until the mixture holds together.
2. On a lightly floured surface, knead the dough until smooth and elastic (10 to 15 minutes). Place in a greased bowl, turning to coat. Cover loosely with plastic wrap or a towel and let rise until doubled in bulk (about 2 hours).
3. Punch down the dough, knead briefly, cover, and let rest for about 15 minutes. Divide into 3 or 4 equal pieces. Roll each piece into a thin round about 9-inches in diameter. Sprinkle ungreased baking sheets with cornmeal or flour, place the dough rounds on top, cover, and let stand until puffy (about 30 minutes).
4. Preheat the oven to 425 degrees (220 C).
5. Brush the tops of the dough rounds with a little oil and sprinkle with the za'atar. Bake until lightly browned (10 to 15 minutes). Serve warm or at room temperature.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 210 point
Dato : 07-04-03 17:12

1 pakke (7 g) tørret gær
1 ½ kop lunkent vand
1 tsk sukker
2 tsk salt
1 til 3 spsk oliven eller anden olie (kan udelades)
ca 560 g groft hvedemel
olivenolie til pensling
omkring ¼ kop zatar til at drysse over (jeg aner ikke, hvad det er)

Opløs gæren i ¼ kop vand. Rør sukkeret i og lad det stå og hvile til gæren er smeltet (5-10 minutter) (mit råd: rør kraftigt)
Tilsæt resten af vandet, salt, olie ( hvis du vil) og halvdelen af melet Tilsæt lidt efter lidt resten af melet til dejen samler sig.
2. Ælt dejen sammen på en meldrysset overflade til den er blød og elastisk (ca. 10-15 min).
Læg dejen i en smurt skål, og vend dejen så fedtstoffet dækker hele overfladen. Dæk løst til med en plastik-hætte eller et viskestykke (mit råd: et opvredet viskestykke sørger for, at dejen ikke tørrer ud) i ca 2 timer til dejen er dobbelt så høj.
3. Slå dejen ned, ælt et øjeblik, dæk til og lad den stå endnu 15 min. Del dejen i 3 eller 4 lige store boller. Rul hver bolle ud til en ”pandekage” ca.20 cm. i diameter. Drys hvede- eller majsmel på en ikke-smurt bageplade og læg ”pandekagerne” derpå. Dæk til og lade dem hvile til de hæver (ca 30 min.)
4. Forvarm ovnen til 220 grader.
5. Pensl brødene med lidt olie og drys med zatar. Bag dem til de er lysebrune (10 til 15 min).
Serveres lune eller stuetemperatur.

Mit råd: i stedet for zatar kan du drysse med tørrede krydderurter som rosmarin, det smager veldig godt på brød.
Velbekomme
Frieda

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-04-03 17:12

1 pakke (7 g) tørret gær
1 ½ kop lunkent vand
1 tsk sukker
2 tsk salt
1 til 3 spsk oliven eller anden olie (kan udelades)
ca 560 g groft hvedemel
olivenolie til pensling
omkring ¼ kop zatar til at drysse over (jeg aner ikke, hvad det er)

Opløs gæren i ¼ kop vand. Rør sukkeret i og lad det stå og hvile til gæren er smeltet (5-10 minutter) (mit råd: rør kraftigt)
Tilsæt resten af vandet, salt, olie ( hvis du vil) og halvdelen af melet Tilsæt lidt efter lidt resten af melet til dejen samler sig.
2. Ælt dejen sammen på en meldrysset overflade til den er blød og elastisk (ca. 10-15 min).
Læg dejen i en smurt skål, og vend dejen så fedtstoffet dækker hele overfladen. Dæk løst til med en plastik-hætte eller et viskestykke (mit råd: et opvredet viskestykke sørger for, at dejen ikke tørrer ud) i ca 2 timer til dejen er dobbelt så høj.
3. Slå dejen ned, ælt et øjeblik, dæk til og lad den stå endnu 15 min. Del dejen i 3 eller 4 lige store boller. Rul hver bolle ud til en ”pandekage” ca.20 cm. i diameter. Drys hvede- eller majsmel på en ikke-smurt bageplade og læg ”pandekagerne” derpå. Dæk til og lade dem hvile til de hæver (ca 30 min.)
4. Forvarm ovnen til 220 grader.
5. Pensl brødene med lidt olie og drys med zatar. Bag dem til de er lysebrune (10 til 15 min).
Serveres lune eller stuetemperatur.

Mit råd: i stedet for zatar kan du drysse med tørrede krydderurter som rosmarin, det smager veldig godt på brød.
Velbekomme
Frieda

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 07-04-03 17:36

1 (7 gram) pakke tørgær
1½ kop varmt vand (40-46 grader)
1 teske krystalmelis
2 teskeer bordsalt eller en 1 spiseske koshersalt
1-3 spiseskeer olivenolie eller vegetabilsk olie (valgfrit)
Ca. 4 kopper (560 gram) ubleget mel
Olivenolie til pensling
Ca. 1/4 kop za'ater (krydderi) som drys

Opløs gæren i 1/4 kop vand. Rør sukkeret i og lad det stå indtil det skummer (5 til 10 minutter). Tilføj resten af vandet, salt, hvis ønsket, olie, og 2 kopper mel. Tilføj resten af melet indtil blandingen hænger sammen. (er blevet til en dej, må det være).

På en let melet overflade æltes dejen indtil den er elastisk (10 til 15 minutter). Placer dejen i en smurt skål, og dæk den til med et løst håndklæde eller plastik-folie og lad den hæve indtil den er fordoblet (omkring 2 timer).

Slå dejen ned, ælt den kort, dæk den til og lad den hvile for omkring 15 minutter. Del dejen op i tre eller fire lige store stykker. Rul hvert stykke ind til en tynd, rund pølse med en diameter på omkring 3 cm. Spræd u-olieret bagepapir med majsmel eller mel, og placer dej-ringe ovenpå, og lad den stå indtil den er luftig (omkring 30 minutter).

Forvarm ovn til 220 grader.

Pensel toppene af dej-ringene med en lille smule olie og drys za'tar på. Bag indtil dejen er gyldenbrun (10-15 minutter). Serveres varmt eller ved stue-temperatur.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 07-04-03 17:39

Øvda... så ikk at der allerede var postet et svar

Nå, men det er der ikke noget at gøre ved... Så har du da svar nok, per

MVH Ostemanden

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-04-03 17:51

ostemanden,
Du har misforstået formen på brødene!
Roll each piece into a thin round about 9-inches in diameter
betyder at rulle ud til en rund form
og 9 inches er nøjagtigt 22,5 cm
For nu at være rigtig kontrær.
frieda

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-04-03 19:03

hmmmm... I er uenige om vandets temperatur... der står grader i det oprindelige indlæg... skulle det mon have været fahrenheit?

Man kan sagtens bruge rigtigt gær... "over there" har de bare ikke sådan noget avanceret noget på lager..

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 07-04-03 20:09

Ja, skingur. Det er F. Tørgær skal opløses i varmere vand end almindeligt gær. Så hvis du bruger almindeligt gær istedet må væsken ikke være varmere end 35 grader C.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-04-03 23:11

za'atar er et mellemøstligt blandingskrydderi, som man måske kan finde hos den lokale tyrkiske grønthandler.

En opskrift jeg har set lyder på 1 del sumak (igen skal man vist til den etniske grønthandler, men vist helst en libaneser [den eneste sumak jeg kender kaldes poison ivy på amerikansk eller gift-sumak herhjemme, så det er nok ikke den]), 2 dele ristede sesamfrø, 4 dele merian og 8 dele timian, evt. blandet med ganske lidt olivenolie.

Så det er måske nemmere at drysse med rosmarin!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 08-04-03 07:24

Frieda,
ja du har nok ret... mit speciale er heller ikke opskrifter

Og mht. temperaturen, så ER det fahrenheit-grader... Og måden man regner fra fahrenheit til celsius er:

(x - 32) / 1,8
Hvis man vil gå fra celsius til fahrenheit, er det:
(x * 1,8) + 32
Og hvis der lige er nogen er jer der undrer jer over hvilket system fahrenheit kører på, ja så er det efter den menneskelige kropstemperatur. Dvs. 100 grader fahrenheit = menneskets kropstemperatur = 37,78 grader celsius.

Så fik vi da det på plads

MVH Ostemanden

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 08-04-03 20:49

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-04-03 22:19

Jeg forstår ikke stjerne-systemet (jeg er ny).
Hvorfor har min brilliante oversættelse med nyttige råd,ikke fået alle fem mulige stjerner?
Hvem bedømmer?
Frieda