/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Vinduessokler
Fra : sissebruel
Vist : 3101 gange
180 point
Dato : 20-05-09 10:25

Hejsa, vi skal til at skifte vinduer i vores murmestervilla fra 1899. De nuværende vinduessokler består af ca. 12 mm tykke fliser "på langs" - vist nok meget typsik for 60'erne og 70'erne..

Vi vil gerne føre huset tilbage til stilen omkring århundredeskiftet, og sætter derfor dannebrogsvinduer med 2x2 sprosser i øverste vindue i. Over vinduet er der lagt rullesten (så jeg går ud fra at der ikke er yderligere understøttet med fx jernbjælke). Vi har bestilt vinduer der er 7-8 cm mindre end vindueshullet (i højden) og vil bruge noget af den ekstra højde til visuelt at forstærke rullestens-buen (den er nemlig ikke særlig tydelig). Resten af overskuddet i højden murer vi til.

Spsm 1: Forslag til at forstærke rullestensbuen visuelt? Måske kan man bøje en plade jern under den eksisterende bue, og så fylde op med mørtel? Det drejer sig om at buen bliver 3-4 cm højere end den er nu (altså i siderne.

Spsm 2: Forslag til at fylde de sidste 3-4 cm ud mellem vinduet og rullestensbuen? Der er jo ikke plads nok til en mursten...

Spsm 3 (jeg vil jo have noget for pengene : Hvordan monterer man en vinduessokkel? Vi har tænkt på at bygge en skabelon, lave en "negativ-form" i træ og støbe nogle.... men de bliver jo ret tunge at arbejde med... Jeg går ud fra at vinduessoklen monteres efter at viduet er sat i...

Glæder mig til at høre fra jer!

Mvh Sisse

Kommentar
Fra : sissebruel

Dato : 20-05-09 10:32

Nå altså: Hvis der er nogle murere iblandt jer, så snakker jeg om RULLESKIFT over vinduerne og SÅLBÆNKE under vinduerne

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 20-05-09 12:37

hej sissebruel
lav dig selv en ny "" buet "" rulleskift overlægger med stål i
pil de gamle. rulle skift sten helt ned,
lav dig så et underlag som har den bue i vinduets bredde, med den bue grad som du ønsker,
derefter laver du dig en borre skabalon med f. eks. 3 huller fordelt på murstenen.
så borre du 10mm huller i stenen og bruger så Ø, 8mm tender stål
fordeler så stenene på den buede underlag du har lavet i forvejen og fuger så op
kom lidt ekstra mørtelklæber i din fuge blanding, du skal lade dem tørre godt op inden du begynder at arbejde med dem, et gl. ord siger 29 dage, og ikke 28 dage,
ved selv at lave disse, spare du så meget, at du kan få guld vandhaner på toiletet,
god arbejds lyst
mvh
vic2000

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-05-09 13:13

Her er et link, som også murerne benytter, der er videosekvenser til mange af spørgsmålene, så surf rundt på siden, og du vil kunne finde svar på dine spørgsmål

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=22

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 20-05-09 13:34

hej sissebruel
Citat
Jeg går ud fra at vinduessoklen monteres efter at viduet er sat i...

det vil være meget - meget nemmere at lave sålbænken inden du sætter vinduet i,

jeg spørger!!
hvorfor ikke også lave et rulle skift sålbænk, ??
det vil se lige så flot ud som oven over vinduet.
men her behøver man ikke at komme stål , eller forstærkning i
e, v. t. hele vejen rundt om vinduet, det ser man også mange steder, på huse som har haft,
2-3 gange sølv -- guld bryllup
mvh
vic2000

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-05-09 08:13

Stop en halv.
Jeg syntes du skal vente med at bestille vinduer til du har afklaret dine spørgsmål.

"Vi vil gerne føre huset tilbage til stilen omkring århundredeskiftet, og sætter derfor dannebrogsvinduer med 2x2 sprosser i øverste vindue i. Over vinduet er der lagt rullesten (så jeg går ud fra at der ikke er yderligere understøttet med fx jernbjælke). Vi har bestilt vinduer der er 7-8 cm mindre end vindueshullet (i højden) og vil bruge noget af den ekstra højde til visuelt at forstærke rullestens-buen (den er nemlig ikke særlig tydelig). Resten af overskuddet i højden murer vi til."
Skriver du! Så skal du ikke lave ekstra overligger og bestille vinduer der er 7-8 cm lavere, det kan ses.
I min komune kan hos Teknisk forvalning hente publikationer om alt inden for byggeri. Det er Planstyrelsen der laver dem.
Der en der hedder "Udskiftning af vinduer.
Få fat i den.
Jeg vil prøve at finde nogle link.
Undskyld jeg siger det, men du er igang med at bruge en masse penge på at ødelægge et bevaringsværdigt hus.

BJørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-05-09 08:31

Den først henvisning til råd og vejledning, Jeg søger vidre efter morgenkaffen

Bjørn

Vi elsker at bygge huset om, men vi ender måske med at ødelægge det. For tusindvis af danskere ved ikke, at deres hus faktisk er en kulturperle. I dag bor mange danskere i et hus, der er bygget i henhold til ét af de mest succesrige initiativer i Danmark: Bedre Byggeskik. Send et billede af dit hus til info@bygningskultur.dk, og få svar på om dit hus er Bedre Byggeskik.

Du kan også kontakte vores eksperter og få gratis telefonrådgivning om vedligeholdelse og istandsættelse af dit Bedre Byggeskik-hus. Ring hver mandag fra kl. 13-16 på telefon: 21 63 37 31. Læs mere om Bedre Byggeskik.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 21-05-09 10:10

Bjorn j har hel tret. At begynde at digte fortidigt design er en absolut nødløsning. Du bør kunne finde billeder af hvo rdan huset har set ud i f. eks. lokalhistorisk arkiv. Hvis du ikke kan finde dit eget hus, så kan du sikkert finde et, der har lignet. Kan du ikke lægge et billede af huset ud på siden her?

Vær opmærksom på at termovinduer har nogle ulemper i sammenligning med koblede rammer, især hvis der er sposser i ruderne eller ruderne er små. Og det er de. Ulemperne går både på lysindfald og varmetab og æstetikken. Jeg anbefaler folderen"Bliv varm på dit vindue" udgivet i 2001 adf Nordsjællands miljø- og energikontor. Eller søren Vadstrups "huse med sjæl" eller klassikeren: "Byhuset". Alle fås gennem biblioteket.

Nu vi er ved det. Ændrer du rulleskiftet bliver du nød til at pudse op. Puds IKKE dit hus. Hvis du kan få det til at stå i blank mur slipper du for det evige bøvl med at reparere puds og male. Du kan i reglen finde gamle sten til reparetioner og i længden er det billigere art fræse fuger ud.

Kommentar
Fra : sissebruel

Dato : 25-05-09 08:41

Kære Bjorn1:

Citat
"Undskyld jeg siger det, men du er igang med at bruge en masse penge på at ødelægge et bevaringsværdigt hus."
. Du er ikke ked af det, hva? Nu er det således at de forrige ejere har sat store termovinduer (der ikke kan åbnes) i huset, og vi er derfor ved at bringe det TILBAGE TIL DEN OPRINDELIGE STILART - blandt andet ved at se på nabohusene - det er nemlig den samme murmester der har bugget de fleste af dem. Nå!

Jeg leder - stadig - efter en der kan fortælle mig noget om at støbe sine egne sålbænke, gerne en der har prøvet det selv. Ellers siger jeg tak for linket Nordsted1 - der er mange gode tind på den hjemmeside :)

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-05-09 15:20

Kære sissebruel

Det ikke for at fornærme dig, men man ser så mange over restaureringer.
Det er da en god ide at se på nobo husene, vel at mærke hvis de har de originale vinduer.
Det jeg i første omgang reagerede på, hvar at du ville lave vinduerne lavere.
Selv on det kun er 6-7 cm vil det kunne ses og det vil se underligt ud med udmuring foroven.
Jeg syntes du skal følge Klements literatur henvisninger.
Hvorfor vil du lave det lavere?
Hvis de er stikket over vinduet du er bange for ikke vil holde så få det lavet om.
Men det er jo dit hus så du bestemmer.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-05-09 18:39

Til sissebruel

Nu får du som kompensation for min fornærmelse en anvisning på hvordan du støber en solbænk:

Man laver en kasse med den facon som solbænken skal have udvendig. Kassen sskal være lukket, nedad, fremad og i siderne.
En solbænk ska have en vandnæse. d.v.s. at den yderst skal have en kandt som få vandet der rammer solbænken til at dryppe i stedet for at løbe ind under solbænken g ind i muren.
Vandnæsen kan laves på mange måder, her vil jeg beskrive to.

1) Du tager et brædt der er længere endvinduet er bredt. Det skære eller høvler du i smig.
Vis bræddet f.eks. er 30 mm tykt skal det være 8 -10 mm lavere i den ene side.
Dette brædt sømmer du på muren under vinduet så den høje kandt sidder indest og flugter med overkandten af det øverste skifte i brøstningen.
Uden på dette brædt sømmer du et andet brædt, forskudt opad. Overkandten af dette brædt bestemmer tykelsen på solbænken. der skal også ender i, det vil være passende at sætte dem ca. 5 uden for vinduets brede.
Solbænken skal væe skrå foroven og skråningen skal gå ind under vinduet der sikkert også har vandnæse.
E.eks. Hvis vinduet er trukke 5 cm tilbage (hvilket er meget almindeligt) skal skråningen gå 1½ -2 cm længere ind.
Du støber med en blanding 1 il 3.
2)
I stedet for det skråt høvlede brædt kan du bruge et høvlet og pløjet brædt, hvor du vender feren opad.
Resten er lige som i 1)
Bjørn

Annuller spørgsmålet
Fra : sissebruel