/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Optagelse på video
Fra : Fynboerne
Vist : 522 gange
100 point
Dato : 20-05-09 08:42

Jeg har fået indlagt fibernet og har fået viasat box og kan ikke optage programmer på videoen. Er der nogen der ved, hvordan det skal sammenkobles?
Jeg har fra Viasatbox til video og fra video til TV og det virker ikke rigtig.
Kan det overhovedet lade sig gøre, når det er fibernet og jeg ikke har den allernyeste video og TV?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-09 09:21

Hvordan har du forbundet viasat til videoen ?
Hvad mener du med video. ? Video betyder noget med fjernsynsbilledsignal . Det kan være så meget

Beskriv omhyggeligt dine apparater , indgange og udgange . Så kan du få seriøs hjælp.

Det skal nok kunne lade sig gøre me gamle apparater.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-05-09 12:35

det der er vigtigt at forstå er at din boks er en tuner dvs at tv'et/videoens tuner bliver sat ud af spil. derfor er det vigtig at videon lige som tv'et har en INDGANG i form af hdmi scart eller phono

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 20-05-09 12:41

Jeg har en videooptager og afspiller til VHS bånd.
på lågen, hvor båndene sættes ind står der "6 Head Stereo Hi Fi" "Digital auto tracking"
Videoen bagpå har 2 skartudtag, et hvor der står AV1 (TV) AV"(decoder) Så er der et lille blankt stik, ariel. et gult og et rødt, hvor der står audio og autpot. Endnu et hvor der står FIF aut.
Viasat boxen har 1 skart udgang, 1 gul stik hvor der står Video, har også et større sort stik, hvor der står S-Video. Har et rødt stik, spdif, et gul L, et rødt R.
Jeg har også en DVD afspiller med 1 skartstik.
1 wii nentendospil med skartstik.
Jeg har en skartbox med 5 ekstrastik.

Er det hvad du skal bruge af oplysninger, ellers må du spørge igen.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 20-05-09 12:44

Til rotw.
Det er nogle tekniske oplysninger du kommer med, dem ved jeg ikke om jeg har forstand på at bruge *S*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-09 12:51

Din viasat boks skal i TV og ikke i video...

Videoen er forbundet FRA tvet til Videoen med scart

HUSK...

Du kan KUN optage det du ser i TV - ikke se et og optage noget andet....

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-09 13:57

Vist kan det lade sig gøre og din opstilling lyder nogenlunde rigtig, jeg har sat min video afspiller/optager til på samme måde: signalet skal ind gennem videoen og videre til tv apperatet, hvis du bruger scart kabler kan du se en kanal på tv og optage en anden på video.
Husk du skal søge kanaler med video maskinen også, når alle kanaler er lagt ind i video maskinen OG TVet, så kan du vælge om du vil se udsendelsen gennem video maskinen ELLER direkte tv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-09 13:59

Citat
Du kan KUN optage det du ser i TV - ikke se et og optage noget andet
det lyder naturligt hvis det er sat sammen som Refi skriver, de fleste jeg kender har indgangen til video og videre til tv, så kan man begge dele se et program og optage et andet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-09 14:13

Du vrøvler o.v.n.

Der ER kun EEN tuner - derfor kan du IKKE se forskellige signaler

Det du tænker på er hvis du har ANTENNE og gennem den optager et signal og ser et andet....

Det kan du IKKE på en box - der skal en TIL HVERT APPARAT....

Den kan ikke sende 2 signaler (kanaler) på en gang...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-09 14:14

PS...

Du kan godt sætte den i videoen - men det giver samme resultat OG FLERE LEDNINGER

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-09 14:18

PPS...

Det er iøvrigt det der kommer til at give problemer for mange med det nye signal....

Du skal have en mpeg4 tuner i ALLE apparater...

De fleste nye TV har det efterhånden - men optagere halter gevaldigt bagefter..... Du kan så stadig optage, men det er ikke via signalet du optager, men via fjernsynet....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-05-09 14:29

Citat
Der ER kun EEN tuner
jeg har tuner både i tv og video maskine, modtager signal fra almindelig tag antenne og satellit, begge antenner er sat til video maskinen først

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-09 14:38

Og du kan GARANTERET ikke optage et signal fra sattelit og se et andet fra SAMME sattelit

Det er jo den der bestemmer kanalen...

Men KLART du kan se det fra antennen samtidig - det kører jo med TVets/videoens EGEN tuner...

Det er disse tunere der nu bliver værdiløse med mindre man er på kabeltv...

Citat
Jeg har fået indlagt fibernet og har fået viasat box

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-05-09 17:44

en opsætning du skal prøve gul rød hvid fra boksen over til videoen og med scartstik fra video til tv

start med video og tv indstil tv av(1) eller den indgang du bruger på tvet. sæt en film på kan du så se filmen så går vi så videre sæt gul rød hvid stikket fra boksen og ind på videoen kan du nu se tvkanalen som boksen står på, på dit tv ?

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 25-05-09 12:56

Jeg har ikke den ledning med de små stik. Da jeg var i radioforretningen og ville købe dem, fraråede de mig det, da signalet ville blive for dårligt.
Jeg skal bare have indstillet min video på det rigtige, så skulle det lykkes.
Det er da besværligt med alt det teknik. Nu skal jeg prøve, at komme ind til menuen på videoen og se om jeg kan finde en kanal, så det virker.
Muligheden er også, at jeg betaler 400 kr. for at de kommer ud og indstiller det for mig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-09 13:56

Gør nu som allerede sagt....

Set den boks til TVet
Scart fra TV til video

Videoen skal herefter stå på de AV1 - AV2 (alt efter hvilken scartudgang du bruger på TVet)

Er der kun en giver det selv..

AL kanalskifte foregår på din boks (og du kan KUN optage det du ser - da samme kanal går på både TV og Video.

Og du er blevet rådet RIGTIGT...

Phonostik er IKKE løsningen til den slags.....

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 26-05-09 16:05

Jeg har nu sat skart stikket fra boxen og til videoen og fra videoen til TV.
Jeg har været inde at søge på TV og har fundet kanalen, hvor jeg nu kan se og optage gennem videoen.
Jeg kan også se TV uden at videoen er tændt, så nu kan jeg vel ikke forvente mere af det.
Ville ellers gerne kunne optage fra et program og se et andet samtidig, men kan jo bare købe en box mere til mit TV i soveværelset. *S* Det må være løsningen på det problem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-09 17:12

Jeg ved ikke hvorfor du vil i videoen først - det giver bare flere ledninger...

Men hovedsagen er det virker...

Og ja - du vil ALDRIG kunne se et og optage noget andet UDEN en boks på HVERT apparat....

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 28-05-09 08:09

Tak for svaret o.v.n..
Tak for hjælpen, det var den søgning der skulle til for at det virkede optimalt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 08:22

Selv tak, godt du fik det til at virke, kan se et program og optage et andet ? Jeg ved ikke hvordan signalet kommer ind hos dig, men her kan jeg godt se et program, samtidig med at jeg optager et andet