/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tilbageleveringsret ?
Fra : tofle
Vist : 1020 gange
500 point
Dato : 19-05-09 18:58

Hvis firma A får besøg af firma B´s repræsentent, som demonstrerer værktøj, skriver under at købe X antal værktøj på en ordreseddel, men alligevel ikke ønsker værktøjet, når det senere kommer med posten.

Har firma A så ikke ret til at tilbagelevere dette?

Firma A gør firma B obmærksom på at de ønsker at levere tilbage, indenfor 8 dage.

Firma B vil ikke tage retur, da det er firma - og firma imellem.

Hvordan står firma A så nu ?

( grunden til firma A ikke ønsker værktøjet alligevel, er at firma B tager overpris i forhold til andre på markedet, med samme produkt - stor overpris )

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-09 19:09

En aftale er en aftale i forretning.

Eneste undtagelse er hvis man kan påvise en mangel ved produktet.

Det kunne være at sælgeren påstod at det var en billig pris hvilket så viser sig ikke at passe.

Men det er et lidt tyndt argument.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-05-09 19:16

- hvis firma A føler sig snydt prismæssigt, eller på anden måde ført "bag lyset", kan handelen altid annuleres. A kan bede B om at hente deres varer og så er den potte ude...

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 19-05-09 19:23

A har forsøgt at annullere handlen (inden 8 dage ) da prisen hos flere konkurrenter til B er meget under den pris B tager.

Men B nægter at tage værktøjet tilbage ( ikke brugt ikke udpakket )

B var selv på messe i denne md. Hvor de solgte samme værktøj mange tusinde kr.billigere, end den pris A skulle give.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-05-09 19:28

Desværre bordet fanger...
Her kan du læse om reglerne for fortrydelse,ophævelse, ombytning osv.
http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206173327.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-09 19:29

Hvor har du den viden fa Stouenberg.

Jeg tror det igen er et af de rent gætte og fantasisvar, som der er så mange af her i kandu.

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 19-05-09 19:37

HelleBirgitte

Dit link gælder alm. handel. Kan det være anderledes firma og firma imellem ?

Men falder alligevel over denne:
Når du handler på postordre, på internettet, på salgsdemonstrationer, homeparties o.l., gælder der andre regler. Her har du som hovedregel 14 dages fortrydelsesret.

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 19-05-09 19:40

en messe er det ikke en salgsdemonstration hvis- så står der følgende fra det link HelleBirgitte satte ind :

Når du handler på postordre, på internettet, på salgsdemonstrationer, homeparties o.l., gælder der andre regler. Her har du som hovedregel 14 dages fortrydelsesret

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 19-05-09 19:41

havde ikke set dit indlæg tofle

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-05-09 19:46

14 dages fortrydelsesret gælder ikke, når det er handel firma til firma.
Kun hvis det aftalt ved indgåelse af handelen.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 510 point
Dato : 19-05-09 19:48

Desværre Tofle - erhvervsdrivende har ikke nogen lovbestemt fortrydelsesret - det er kun forbrugere.

Det forhold, at varerne er købt alt for dyrt, gør ingen forskel. Firma A kunne jo bare lade være med at købe varerne inden man havde undersøgt markedet - det kan sælgeren ikke lastes for.

Hvis man kunne fortryde en aftale, bare fordi køberen kunne finde varen billigere et andet sted, så vil en sælger jo aldrig kunne vide sig sikker på sit salg.

Så firma A må desværre se dette som dyre lærepenge og tage dem på tabskontoen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-05-09 20:29

Sender A varer retur nu, nægter B at modtage varer og de ryger retur til A.

Så mange bliver dog enige om en eller anden % godtgørelse, og kan sende vare retur.

Citat
Returvarer
Der er normalt ingen fortrydelsesret for erhvervskunder. I enkelte særlige tilfælde tages retur/ombyttes efter forudgående aftale og altid kun i intakt stand i original emballage. Omkostninger i forbindelse med returnering, samt allerede opkrævet fragtgebyr refunderes ikke. Endvidere forbeholder vi os ret til at påligne et returgebyr på 10 % af varens salgspris.

Eksempel er sakset herfra
http://tele-online.dk/info.asp?text=5

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-05-09 21:39

Citat
HelleBirgitte

Dit link gælder alm. handel. Kan det være anderledes firma og firma imellem ?

Nej desværre ikke

Samme svar giver advokaten
Citat
erhvervsdrivende har ikke nogen lovbestemt fortrydelsesret

Så desværre.........

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-09 22:42

Lidt uden for emnet

RyeJensen er jurist, så jeg ville stole på hans besvarelse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-09 03:51

I erhvervshandel fanger bordet i det øjeblik der er kvitteret for modtagelsen.

I varemodtagelsen på mit job har jeg oplevet et par gange at få besked på at nægte modtagelse af varer fra xx firma, hvad der så sker bag kulisserne ved jeg ikke, men jeg ser ikke varerne igen.

Godkendelse af svar
Fra : tofle

Dato : 20-05-09 05:32

Tak for svaret RyeJensen