/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
motormania speedy 50
Fra : david_dollas
Vist : 806 gange
40 point
Dato : 19-05-09 08:15

Så blev den gamle skiftet ud med en ny. Den nye er en

MotorMania Speedy 50 - 50cc scooter , 4 takts.

Har lige nogle spørgsmål, som den "groteske" forhandler ikke kan/vil svare på.

1. Når jeg giver fuldgas klikker den meget. Jeg er med på at det er de ventiler der er i en 4 takts, men er dette normalt?

2. Speedometeret på denne køre ud over kanten, så speedometerarmen kommer 10 cm ud over 60 km/t, men ifølge kørsel af bil ved siden af, GPS, og hertil morgen politiets rullebræt ( ja de er på jagt efter skolebørn på køgevej ) så køre den 43. Er det normalt at et speedometer kan tage så meget fejl?

3.
Optræket på denne er fantastisk langsomt. Kan man gøre noget ved det?

4.
Hvad er begrænsninge på denne model. Har ikke kunne finde det nogle steder.

5.
Jeg har kunne læse om dæktrykket i manualen, men det står ikke som BAR som jeg kender det fra mine tidligere scootere, og biler...

6.
Er der andre der har sådan en her, og har noget "bad/good" info? Jeg syntes ikke jeg kan læse om det nogle steder.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-05-09 14:57

1. nej - så meget skal de heller ikke klikke. Få kontrolleret om de er stillet rigtigt. En bil klikker jo heller ikke bare fordi der er ventiler i.

2. Nej, det er ikke normalt. Højst 10% fejlvisning bør der være. Er hjulet original størrelse? Hvis hjulet er mindre end original, så tager det flere omdrejninger ved en given hastighed, og viser dermed for høj hastighed. Alternativt er det et forkert speedometer der er gearet til an anden størrelse hjul, men det lyder underligt. Kontroller begge dele!

3. Der er meget man kan gøre, men igen hvis den kan køre 43, så skal optrækker ikke være fantastisk langsomt hvis motoren ellers kører nogenlunde ordentligt. Til gengæld kan det være at den er gearet på tænder eller rem på en eller anden måde, hvilket giver højere topfart men rignere optræk, selvom det er samme motorkraft. Kontroller hjuldiameter og vario for hvor meget der er pillet ved tingene.

4. De er vist grundlæggende en baotian; den samme som T.Hansen har. Begrænsingerne er ret standard, men primært CDI og vario. Jeg kender ikke så meget til scootere - kan bedre lide knallerter.

5. Hvad angives dæktrykket så i? PSI? Der er masser af omrejningssider på nettet. Prøv at google bar psi converter eller sådan noget.

6. Som sagt er det vist nok en Baotian, men jeg kan ikke lige huske modelnavnet. prøv evt. at google lidt.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-05-09 12:34

1 : Hvis den klikker meget så kan det muligvis være fordi der er for stor anstand ved ventilerne.
Går klikne væk når du har kørt noget tid og motoren er blevet varm ?
Men få stillet ventilerne rigtigt så skulle det da gerne gå væk.
Hvis der ikke står noget om ventil tolerance i din manual så er det normalt gerne mellem 0,05 mm og 0,08 mm.

2 : Jeg mener også at have læst at speedometeret kan tage 10% fejl men at den ryger 10cm ud over skalaen lyder forkert med mindre der er lavet om på den så den kører hurtigere. Men der lyder jo som om den måler 100% for meget så det ville jeg da sige de skulle rette hvor du købte med mindre du har lavet den ulovlig så garantien ikke dækker mere.

3 : Det er normalt at en 4 takt scooter er langsommere i optrækket end en tilsvarende 2 takt scooter så det er sikkert helt normalt.

4 : Du kan læse generelt om begrænsningen her : http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/begrensninger.html
Det er ofte de samme begrænsninger der er i de forskellige scootere.

5 : Du kan bruge "Dæktryk omregner" som er ud til højre på denne side: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/rodekassen.html