/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
monterer en afbryder
Fra : Ursus9
Vist : 651 gange
20 point
Dato : 18-05-09 18:11

Hej
Jeg skal udskifte en afbryder til loftlampen, nu ser den nye anderledes ud end den jeg har afmonteret.
Der stikker en orange ledning og 2 brune ledninger ud af vægen. den ene brune er der støm på og den anden brune uden strøm sad i samme hul, (den gar nok videre til stikkdåsen neden under)
Den nye afbryder ser ud som den nederste på denne side http://www.pblteknik.dk/PBLTeknik/Elinstallationer/GDS/GDSEstikk.htm#Stikkontakter
Jeg går ud fra at den orange ledning skal bag den røde klemme. men hvordan skal jeg fordele de to brune ledninger?
Håber en kan hjælpe selvom der er kun 20 point på højkant, har desværre ikke flere.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 18-05-09 18:40

De to brune ledninger skal bag den sorte klemme, og den orange ledning skal bag den røde
Der plejer at være plads til 2 ledninger i hver klemme.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 30 point
Dato : 18-05-09 18:41

Begge de brune skal i den røde klemme.
Den orange ledning skal i den sorte klemme.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-05-09 18:46

Nu skal du ikke høre efter hvad 15063637 skriver !!!

Rent teoretisk er det ligegyldigt, men rent fagmæssigt er det forkert.

Den røde klemme er til fasen.
Den sorte klemme er til tændledningen.

I dit tilfælde er den brune fasen (meget normalt) og tændledningen er orange (også meget normalt)
Det omvendte er højst usædvanligt !!!!

MVH

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 18-05-09 18:56

Ja helt rigtig.

Kommentar
Fra : Ursus9

Dato : 18-05-09 19:24

tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Ursus9

Dato : 18-05-09 19:25

Tak for svaret viskinge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-09 19:26

Det er fuldstændigt ligegyldigt med farverne og fagligt lavbenet at tro å dem.

du kan bruge svaret fra 15063637 såvel som det fra viskinge.

Der er dog en lille mulighed for at ledningerne ikke er som du de tror . Den ene brune , kan være tændledningen ( mellemlederen) og de to andre dem der skal forbindes sammen.

Hvis kontakten var en del af et korrospondance system, skal det være på en helt tredie måde.

I øvrigt tager du fejl. Der er ikke strøm i en ledning, når den ikke er forbundet. Men der kan være spænding på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-09 20:27

transor..................der er ikke spænding på en ledning - men måske mellen to ledninger.