/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund, der graver i haven
Fra : MSSBJ
Vist : 1663 gange
50 point
Dato : 18-05-09 10:21

Hej

Vi har en lille cairn Terrier hvalp på 4 mdr., der graver meget i haven - gode, store huller : - )

Er der nogen måde, at stoppe ham på, eller ligger det bare for dybt i hans natur, til at man kan stoppe det ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-05-09 10:31

Du skal ikke regne med, at du uden videre kan stoppe det.
Hvis du f.eks. som jeg, har muldvarpe og markmus, der boltrer sig i haven, vil det være svært at undertrykke.
Du kan prøve at aflede hans opmærksomhed med andre aktiviteter, når du opdager gravetendenser.
Det kræver lidt overvågning.

Men se lyst på det - din hund skræmmer muldvarpene væk

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-05-09 10:34

du skal bruge tiden i haven med øvelser, den skal ikke gå alene for så keder den sig og tager sig af
alt nedgravet, det kan være dyr af enhver art
og indtil den er blevet voksen skal irettesættes eller nermere forhindres ved at i leger med den.
Så hver gang den kommer i tanke om det, så kast et stykke legetøj og leg med den eller sæt jer ned og snak med den og tag den så med ind igen når i ikke er der.
Det kan gå hen og blive en steriotyp vane at gave huller, men det kan forhindres ved ihærdighed og opmærksomhed.
stil kurven ud i godt vejr og lær den at slappe af ind imellem.
jeg har selv en graver så jeg ved hvad der kræves.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-09 14:17

Selvfølgelig kan du da stoppe ham. Hvad er problemet?
Han er kun 4 måneder, og sidste gang jeg kikkede, så var en cairn-terrier en ret lille hund.
En hvalp laver da en masse ting, den ikke må: Den er ikke renlig. Den springer op. Den bider i ting. Den trækker i snoren når man går tur. Den vil ikke have klippet negle eller børstet tænder. Den tigger. Den gøer i utide. Den kommer ikke når man kalder. osv.osv.

Det er ejerens opgave at lære hvalpen hvad den må og hvad den ikke må.

Du kan måske stoppe ham ved at skræmme ham eller skælde ham ud hver gang han gør noget uønsket. En cairn-terrier er ikke nogen nervøs hund, så han kan sikkert godt tåle at du skælder ud. Det er bare ikke sikkert, at han er så nem at skræmme..

Men du kan også gøre det, jeg selv foretrækker: Du kan tage dig af ham.
Det er næsten altid sådan, at hvis en hund ikke får et job, så finder den selv på noget at lave. Og skælder du ham ud for at grave, så finder han nok på noget ANDET at lave.....

Så du og din hundehvalp skal hellere gå i gang med noget uddannelse, der kan give ham et job senere i livet.
Det er rigtig godt at gå til hundertæning. Der kan bare godt være ventetid på optagelse på et hold, så I nok ikke kommer i gang før til august. Men der er altså masser af hjemmesider, der omhandler træning og opdragelse af en hvalp.
Seher, En side om cairn-opdragelse:
http://lachleen.dk/2003/omcairn.htm#Opdragelsen

---Der er mange af den slags..

Kommentar
Fra : Chabo

Dato : 18-05-09 18:33

Jeg har haft samme problem med mine lejeres hunde.

Jeg satte en lille elektrisk tråd op med stød til små dyr 6 V, det hjalp , de kom ikke ind i dette område mere , efter en måned fjernede jeg tråden og problemet var stoppet. hunden havde fundet et andet område som den nu mente var bedre at grave i uden for min have.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-05-09 22:00

Hvis mine hunde får færten af noget, så kan de finde på at grave, men det er sjældent, for de har lært at de ikke må. Men til gengæld fanger de så også en mulvarp eller mus indimellem, så får de ros
Men ja, hvis de får fært af noget, så er det svært at få dem til at holde op. For mig er det dog en god ting, da jeg praktisk talt aldrig har mulvarpe i haven mere, efter jeg fik hund.

Irettesæt hunden i en alvorlig tone når den gør noget den ikke må, så får det en ende.
Men som nævnt, leg med hunden, kast en pind eller bold, så har den jo andet at tænke på.
Det er også godt at hunden får noget den ved den må bide i engang imellem, så får den afløb på den måde også. Mine hunde har næsten altid nogle okseben ude, det kan de få meget tid til at gå med og det holder tandsten væk
Hunden skal have noget at foretage sig, en hund i den alder ligger jo nok aldrig stille i haven

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-09 21:55

Et gammelt fif er at smide deres efterladenskaber i hullerne og dække dem til. Det stopper den i hvert fald det aktuelle sted.
Eller konstater, at hunde graver i haven, og at man ikke kan have en præmiehave med hund. Du kan også begrænse hundens adgang i de områder du er lidt øm over. Gå tur med hunden i stedet for at overlade haven til den. Der er en del mulige løsninger på dit problem.
Tillykke med vose og rigtig god fornøjelse
mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : MSSBJ

Dato : 26-05-09 13:20

Tak for svaret qfha.