/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
2 Dynamiske IP'er på en router?
Fra : DeZZa
Vist : 440 gange
50 point
Dato : 07-04-03 14:13

Jeg har 2 dynamiske IP'er på min 256/128 forbindelse med TDC ADSL...

Jeg har en D-Link (DI-604) router og jeg vil gerne have dem begge i brug! Jeg vil så have den ene delt mellem alle andre brugere af routeren og en anden computer til at bruge den anden dynamiske IP så ingen anden computer bruger denne dynamiske IP...

Jeg kan heller ikke køre FTP på den! Den kan ikke connecte til den selvom jeg bruger en bestemt port, som jeg har lukket op for men det virker med alle andre programmer, som f.eks. spil, osv men bare ikke på FTP server programmer...

Hvordan får jeg det fixed? Hjælp mig tak på forhånd!

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 07-04-03 14:57

Jeg tror du har misforstået lidt angående brugen af router og IP-adresser. Jeg har selv kørt med en DI-604 og TDC ADSL med 2 dynamiske IP-adresser.

Routeren kan sættes op til at modtage en dynamisk IP på WAN siden. Den får kun én IP-adresse på WAN siden.
Hvis du vil have en seperat PC til at bruge den anden dynamiske IP, så skal du forbinde denne parallelt med routeren v.h.a. en hub/switch (ikke den interne switch i routeren). Så kan du sætte alle andre PC'ere i routeren og de kører så på samme WAN adresse.
Du skal lige være opmærksom på at du ikke opnår nogen speciel fordeling af båndbredden ved at gøre det på den måde. Altså ikke noget med 128kbit gennem router og 128kbit til den seperate PC.

Med hensyn til FTP, så skal du i routerens advanced tab angive hvilken PC (IP-adresse) på LAN siden, der kører som FTP-server. Dette har jeg også prøvet uden problemer. Jeg mener faktisk at der er 2 porte der skal enables, 21 og en anden, som jeg ikke lige kan huske.

En lille ulempe du får ved de dynamiske IP-adresser er, at hvis PC eller router er slukket i mere end 2 timer, så frigiver TDC IP-adressen, så du ikke kan være sikker på at få den samme når du tænder udstyret igen. Det er selvfølgelig ikke noget problem hvis routeren er tændt hele tiden.

Håber ikke dette er for kryptisk

mvh/HJP

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 07-04-03 15:53

Det var det jeg tænkte! Jeg spurgte også om det var en mulighed for at man kunne gøre det...

Hvis jeg har sat FTP programmet til at være en anden Port så skal den da ikke bruge Port 21? :S

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 07-04-03 16:42

Det har du ret i

Hvordan har du testet om FTP´en virker? Med 2 maskiner der hænger på routeren eller med en maskine som hænger på nettet uden om routeren?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 07-04-03 16:43

Med en maskine som er tilkoblet routeren.. Ikke nogen udenfor...

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 07-04-03 16:50

Hvis du tester med 2 maskiner som begge hænger efter routeren (LAN siden), så behøver du ikke enable nogen porte i routeren. Så kan du jo prøve at connecte direkte til FTP serveren via LAN IP-adressen.
DI-604 tildeler default DHCP adresser som hedder 192.168.0.xxx, hvor routeren selv er xxx=1. Din FTP server vil hedde et eller andet i stil med 192.168.0.yyy (yyy kan findes ved at skrive ipconfig i en DOS-prompt) og derfor burde du kunne connecte til denne ved at skrive dens IP-adresse direkte i f.eks. Internet explorer: ftp://192.168.0.yyy

Hvis dette ikke virker, så behøver du ikke rode routeren ind i problemet endnu

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 07-04-03 16:57

hmm, jeg mener ikke at det virkede! Men jeg kan godt prøve.. Hæng på :) / Stay Tuned :)

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 07-04-03 17:30

Ok det hjalp en smule.. Men nu gidder den ikke logge på med det brugernavn som der bliver angivet, som jeg ved er rigtigt og jeg har prøvet flere gange nu!

PS. Dette har jeg prøvet før da jeg ville sætte FTP op...

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 07-04-03 17:52

Hvad er det for et FTP server program du bruger?

Det lyder som om vi lige skal have den til at virke før vi kører videre med routeren

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 07-04-03 18:08

Jeg bruger GuildFTPd ! Det virker helt fint hos alle mine andre kammerater med deres comp og sådan... Og jeg har ikke lavet nogle ændringer i mit! Undtagen porten, som er sat til 2121 og er åbnet på routeren selvføgelig...

Jeg vil lige prøve at åbne 21 og se om det virker men den burde jo virke selvom 21 ikke var åben når FTP programmet var sat til 21...

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 07-04-03 19:33

Det var pudsigt. Jeg bruger også GuildFTP, ver. 0.999.

Jeg prøvede lige at teste på min egen PC. Det virker fint med at teste på samme maskine, som kører serveren. Du skal glemme routeren i første omgang.

Kan du få forbindelse når du skriver ftp://192.168.0.yyy:21 eller 2121? Husk at erstatte yyy med din IP.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 07-04-03 19:50

Jeg bruger GuildFTPd version 0.999.8 ...

Jeg har sat porten til 2121 nu hvilket burde virke...

Men den står fast i connecting... Jeg bruger FlashFXP, som client og tro mig jeg har haft alting til at virke før...

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 07-04-03 19:59

Glem det der FlashFXP og start en Internet Explorer. Skriv den adresse jeg gav dig tidligere.

Hvad er din IP på den maskine du bruger?
Hvilket login navn bruger du?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 07-04-03 20:35

Det er underligt det virker på min server... Som står hos en ven med port 21...

Jeg vil lige prøve at lege lidt med det så kommer jeg igen!

Internet Explorer sux men det har jeg også prøvet en del...

Jeg vender tilbage senere...