/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
´Vores gulv gynger
Fra : stumbi
Vist : 4653 gange
100 point
Dato : 16-05-09 21:46

Hej

Vi har et gammelt hus fra 1937, nu skal vi have nye gulve i stueetagen. Der er fuld kælder under og der er 100 cm mellem de bjælker som vores gulvbræder(35mm) ligger på.Gulvet gynger
hvis man laver et lille hop, dog ikke hvis man bare går stille og roligt

Kan man, når man nu har gulvbrædderne oppe, afstive de bjælker
der ligger under. Er det bare at skrue nogle bjælker imellem de eksisterende, vinkelret eller
måske diagonalt. eller skal der andet til.

Pfh tak

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-05-09 22:13

læg en ekstra bjælke ind så afstanden kun er 50 cm, det vil hjælpe en del

Kommentar
Fra : stumbi

Dato : 16-05-09 22:18

Hvis jeg skal lægge en ekstra bjælke ind skal den vel ud og have fat i den bærende mur.
Kan jeg ikke afstive gjulvet ved at forbinde de eksisterende bjælker. Så vil belastningen jo fordeles
på disse? Vil helst ikke ud i noget med at banke huller i murene...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-09 22:25

Du mangler stivhed i gulvet.
sædvanlige brædder er for eftergivende til at spænde så langt, som en meter mellem understøtningerne.

du skal bate bruge dobbelt så tykke gulvbrædder. Så bliver de stivere.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-05-09 22:29

hmmmmmmm
Citat
forbinde de eksisterende bjælker

de er jo allerede forbundet, selve gulvet hviler jo på dem

hvis det er en murstensmur er det jo en super nem operation at tage et par sten ud og lægge en ekstra bjælke ind

men der er da andre mulighedder, du kan f.eks forstærke de eksisterende bjælker, eller sætte stolper under dem på midten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-09 22:34

I stedet for at lave hul i muren ude i siderne, kan du lave en udveksling.

Altså en bjælke i hver ende mellem 2 eksisterende bjælker og så en lang mellem de udveksklinger.
Der findes rigtig gode beslag til formålet.

Nu har du så en bjælke mellem 2 eksisterende bjælker som medbærende af gulvet.

Pas på med at tage samtlige gulvbrædder af på een gang - der skal lige være lidt til at styre bjælkerne, så de forbliver på plads.

Kommentar
Fra : stumbi

Dato : 16-05-09 22:50

Citat
I stedet for at lave hul i muren ude i siderne, kan du lave en udveksling.

Altså en bjælke i hver ende mellem 2 eksisterende bjælker og så en lang mellem de udveksklinger.
Der findes rigtig gode beslag til formålet.

Nu har du så en bjælke mellem 2 eksisterende bjælker som medbærende af gulvet.

Pas på med at tage samtlige gulvbrædder af på een gang - der skal lige være lidt til at styre bjælkerne, så de forbliver på plads.

Se det lyder jo som noget jeg kunne finde ud af, når du kalder det en udveksling så lyder det meget teknisk. Er det det, eller er det ganske enkelt. Hvilke beslag skal jeg kigge efter?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-05-09 23:22

Stumbis ide er god.
Du behøver ikke at bruge beslag.
Du laver udvækslingen to tommestok breder længere end afstanden imellem bjælkerne.
Så skære du bjælken halvt igennem i begge ender d.v.s at bjælken der hvor du har skåret har samme længde som afstanden imellem bjælkerne.
Regnestykket se således ud ,afstand imellem bjælkern, plus to tommestok breder, minus to tommestokbrede = med afstanden imellem bjælkerne.
Du lægger vækslen på pålads og streger for enden af bjælken.
Derefter stemmer du halvt igennem bjælken og du kan lægge vækslen på plads.
På sammme måde lægger du den nye bjælke ned i midten af vækslen.
Du spare en masse penge til beslag, og det bliver meget stærkere.

Bjørn

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-05-09 09:28

det vil være fint med en ekstra bjælke imellem de eksisterende. samtidig bør du skrue en 45 mm regle på hver side af de eksisterende bjælker for at stive dem af. de koster under 20 kr pr meter, så det bør du ikke spare væk.
på den måde kan du også få rettet hele gulvet op.
og brug rigeligt med skruer. pr 30 cm og skruerne skal være mindst dobbelt så lange som reglernes tymmelse, altså 90-100 mm
og det nye gulv bør du skrue fast med montaflexskruer, 4,2 x 75 mm.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-05-09 09:45

I nattens løb har jeg fundet ud af at du for hver ny bjælke du lægger i skal bruge 6 sømbeslag, det bliver en hulens masse penge, så lav det rigtigt, på den måde man har lavet det i generationer, og spar en mindre formue.
Hvis min forklaring ikke er til at forstå vil jeg gerne prøve at forklare det på en anden måde.
I samlingerne skal der et søm på skrå, i gamle dage brugte man spidsklammer.

Bjørn

Kommentar
Fra : stumbi

Dato : 17-05-09 10:42

BjornJ-

Det forstår jeg ikke helt. Tror du du kunne lave en hurtig tegning så jeg kan
få en fornemmelse af hvad det er du mener. Send den evt til den_vassa-eggen@webspeed.dk

Jeg forstår det sådan at jeg skal stemme ud i de eksisterende bjælker, men det vil vel gøre dem
svagere???

Trimare46- Tak for indput, mine bjælker er rundet så det kan blive et problem med ekstra regler.
Men tak for info med skruerne.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-05-09 11:19

Jeg vil prøve om jeg kan finde et link.
Det er rigtigt at du skal fjerne noget at den eksisterede bjælke, men det er så lidt og så tæt på enden at det ikke betyder noget.
Jeg kan godt lave en tegning hvis jeg ikke finder et link, men hvordan sender jeg den?

Du skriver til Trimara46 at bjælken er rundet, det er det man kalder bumkanter. Efter gammel standart må der kun være bumkant på 2/3 af længden.
I den ende hvor der er bumkant kan du udnytte den, så du istedet for det hak jeg har beskrevet skære vækslen så den passer til bumkanten.

Jeg går igang med at finde et link!
Du må gerne skrive hvordan jeg sender en tegning

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-05-09 11:36

Nu har jeg fundet et link.
Du skriver i Google " Tømmersamling" på side 1 går du ned til "Woodweb" når du åbner finder du afsnittet "Bjælkelag" derefter finder du "Bjælkelag med udveksling" ( her stavet med e) Jeg kan ikke åbne tegningen, men måske kan du.
Jeg søger videre.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-05-09 11:54

Beskrivelse af en udveksling.

Bjælke, der ved at spænde mellem gennemgående spær understøtter spær eller bjælker, hvis fulde forløb er forhindret af fx skorsten, vindue eller trappe. Også vekselbjælke, tværbjælke, travers
vekselbjælke

Bjørn

PS Der er svært at finde en tegning, så jeg laver en, så må vi finde ud af hvordan jeg kan dende den.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-05-09 12:21

Kan du Ikke lige skrive din Mail adresse igen? Jeg har prøvet at sende tegningen , men har fået den retur.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-05-09 13:31

Nu har jeg fundet nogle foto.
I Google skriv: "Bjælkelag" gå til side 3 find "Bjælkelag, nyt bjælkelag omkring trappe hul" Der en billedserie. 4. billede i højre række viser en velsel.

Bjørn

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-05-09 15:53

ikke for noget, men hvis det er en murstensvæg bjælkerne ligger i så er det altså både nemmere og hurtigere også at lægge de nye bjælker ind i vægen
Det er noget andet hvis det er beton

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-05-09 16:48

Til EKSTERMINA TOR

Det har du da ret i, men i mine svar går jeg ud fra stumpis ønsker.

Bjørn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-09 17:22

Tja - det med en bjælke på tværs i hver ende og en langsgående mellem de tværgående er en udveksling eller bare navnet for en forstækning / hjælpebjælke.
Og ja du skal bruge 6 stk. beslag som ligner et U med udvendige vinger på siden.

For BjørnJ er det nok rimelig nemt med at fælde bjælkerne ind i hinanden........................men ikke for en amatør - som bedre kan styre monteringen med beslag.

En lille fidus med beslag:
Spænd et brædt oven på tværbjælken i hver side og nu hænger bjælken på plads.
Ligeså med den lange.
Beslaget holdes på plads på bjælken med en skruetvinge og så startes med at skrue ind i eksisterende bjælke.

Tværbjælkerne behøver ikke at ligge "klistret" op ad murene.

Kommentar
Fra : stumbi

Dato : 17-05-09 21:05

BjørnJ

Sikke en opgave jeg har fået sat dig på. Tusind tak for din ihærdighed, du kan prøveat sende din tegning til mig på stenstumbi@gmail.com måske det går bedre

Hvis du skal åbne den tegning du ikke kunne skal du indstalere et program der hedder adope reader
det er et gratis program der kan hentes mange steder.

Imponerende arbejde på de fotos, det er virkelig håndværk der vil noget. Jeg er ikke sikker på jeg har mod på at begynde at stemme i bjælkerne, jeg mener går det galt så er der ingen vej tilbage.
Jeg er lidt mere tryg med skruer og beslag, jeg har nemmelig en skruemaskine der kan køre begge veje hvis du forstår, og jeg har indtil videre ikke set et stemmejern der har samme feature, desværre.

Men jeg vil meget gerne se din tegning.

Eyvind-

Tak for dine gode tips