/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netværksopsætning prob. vista
Fra : Jonn87
Vist : 1039 gange
400 point
Dato : 16-05-09 20:00

Hej..
Jeg er ved at prøve at få vores tre computere til at kommunikere sammen til formål for at spille og dele filer på tværs..
Jeg har bredbånd og køre gennem router 'belkin'
Vi er alle koblet trådløst op på routeren med internet.
Alle computerene er forholdvis nye med Vista installeret.

Alle computerene er sat op på følgende måde,
Netværks- og delingescenter:
Privat Netværk
Netværksregistrering, TIL
Fildeling, TIL
Mappen delte filer, TIL
Udskriftdeling, FRA
Adgangsbeskyttet deling, FRA
Mediedeling, TIL
...

Under netværk, kan ingen af hinanden finde hinanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 20:12

Har netværket samme navn på alle computere ? En faldgrube jeg selv pluppede i du skal også slå adgangskode beskyttet deling til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 20:37

Du skal under Netværks og delingcenter klikke på Tilpas ud for netværkets navn, dit netværk skal være privat og så kan du klikke på Vis alle computere på netværket.
Eller du kan søge på computere på netværket, åben Computer og i adresse linjen skriver du \\192.168.0.(nummeret på computeren) den ser du ved at højre klikke på Detaljer under Status for trådløs forbindelse

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-09 21:14

o.v.n. >>

Hvis du tænker på arbejdsgruppen, så har de samme navn på alle computerne??!

Jeg har prøvet af slå adgangskodebeskyttet deling, TIL og genstartet begge computere, hjalp ikke..
hvorfor skal adgangskodebeskyttet deling slåes til?? jeg ville mene at den skulle slåes fra for at have adgang til hinandes filer uden at bruge kode??

Netværket er sat til privat på alle computerne..

Ved at søge efter hinandes computer findes intet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 21:34

Nå ja det er vel ikke strengt nødvendig at have adgangskode beskyttet deling slået til, dit problem er ikke der, når du er inde under Tilpas og har konstanteret at der er prik ved Privat, så klikker du på Næste og klikker igen på Vis alle computere på netværket, vupti så er de der alle, eller har netværket ikke samme navn på alle computere.
Den med at søge efter computere på netværket er ret sikker, skriv den aden computers ip adresse efter \\ og klik på Enter, så skulle den komme, har kan jeg komme ind på Vista - XP og Linux Ubuntu på den måde, eksempel jeg har D-Link og de har alle 192.168.0.1, XP computeren komer jeg så ind på ved at skrive \\192.168.0.101 og trykke på Enter, der går lige nogle sekunder før den er der vil jeg i kontakt med Vista fra XP så skriver jeg \\192.168.0.103 du finder computerens ip adresse og skriver den efter \\ så vises de delte ampper

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 21:36

Jeg har adgangskode beskyttet deling slået til, ellers kan Vista ikke dele filer med Linux, dine er alle Vista computere og ikke så sikrede som Linux, så du behøver vist ikke den funktion

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 21:37

Citat
så vises de delte ampper
det er MAPPER jeg mener

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-09 22:03

o.v.n. >>

computerne står begge på privat..

Jeg har også forsøgt at søge efter ip, og åbnet mappen, netværk, jeg kan kun se mig selv..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 22:05

Har du i Netværks og delingscenter klikket på Tilpas ud for netværkets navn ? Og klikket på Næste og der klikket på Vis alle computere ? Det virker hos mig

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-09 22:20

jeps det har jeg prøvet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 22:28

Så er det vist en OMer, et nyt netværk og denne gang være 110% sikker på at alle hedder WORKGROUP

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-05-09 22:57

også prøvet, når vi kobler begge computere til routeren via kabel, kan de se hinanden, kan de derfor være routeren der er problemet??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-09 23:15

Måske, men det burde det ikke være hvis alle kan komme på internettet, desværre ved jeg for lidt til at kunne hjælpe med mere mon ikke der kommer en netværks ekspert forbi dit spørgsmål, der er en fejl og jeg gætter stadig på at netværkket ikke hedder det samme, ellers skal det kunne lade sig gøre at komme ind på en af de andre, ved at skrive ipadressen efter \\ , du kunne også skrive computer navnet (det navn som du gav computeren da du oprette netværket efter \\ , eksempel:
\\john87 laptop hvis der er en af computerne som hedder det, det er også ret vigtig at ingen af computerne hedder det samme, den ene kunne hedde: john87 laptop - den næste: john87 desktop - den tredie: john87 comp, ingen af dem må have samme navn på netværket

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-05-09 23:54

Du skal lige ind og rette en indstilling i din router.
Der er en beskyttelse der skal slås fra på det trådløse netværk, det er eden der forhindrer dig i at forbinde til andre trådløse computere

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-05-09 23:58

Nåe ja, jeg vil også lige anbefale dette her program, det er suverent når man leger med netværk
http://www.softperfect.com/products/networkscanner
det scanner dit netværk of finder alle computere og er i stand til at vise delte mapper (angiver også om de er skrivebeskyttede)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-05-09 00:01

@ o.v.n:
Citat
Så er det vist en OMer, et nyt netværk og denne gang være 110% sikker på at alle hedder WORKGROUP

Det er ligemeget om maskinerne er i samme arbejdsgruppe, det er lige nemt (eller svært om du vil) at forbinde til hinanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-09 00:43

Citat
Det er ligemeget om maskinerne er i samme arbejdsgruppe
nej det er bestemt ikke ligemeget, du kan bakse til næste årtusinde hvis ikke computerne er netværks forbundet i samme arbejdsgruppe

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-05-09 00:51

@ o.v.n: sludder og vrøvl, det er en gammel myte.
så længe du har enten navn eller ip så kan du forbinde uanset hvad du har kaldt arbejdsgruppen. (og så skal de jo også helst være på samme subnet)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-09 00:58

Hvorfor kan spørgeren så ikke forbinde, hverken med ip eller navn

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-05-09 01:03

som sagt, så er der nogen ap'ere der blokerer for trafik mellem trådløse enheder, det kan deaktiveres.

der er s.følgelig også den mulighed at der er en firewall der blokerer på maskinerne, som norton/kaspersky/fsecure....... internet security eller en dedikerert firewall

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 17-05-09 02:39

o.v.n. >> Tak for hjælpen her til!..

EXTERMINATOR >> I min router var der følgende indstilling:
Wireless > Wireless funktionality (ENABLE x)

så den burde være iorden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-09 02:49

Så må du vist ind i firewallen og se efter, hvis Exterminator har ret, Bullguard på Vista og Online Armor på XP computeren har ingen spærringer på mit netværk

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 17-05-09 02:49

vi har alle standard vista firewall installeret og avg antivirus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-09 02:51

Er der sammenfald af navne på computerne som skal dele netværket ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-09 02:59

Vista firewallen spærrer ikke for hjemmenetværk, medmindre du har været inde og ændre noget

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 19-05-09 20:24

Alle computerne hedder forskellige navne..

Hvis ingen af pc'erne kan se 'hinanden'.. men godt når kablet bliver sluttet til routeren , burde det så ikke logisk være routeren tænker jeg ?!

Tvivler på alle vores vista firewalls er sat op 'forkert' til at blokere for hinanden?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-05-09 00:51

Citat
Wireless > Wireless funktionality (ENABLE x)

Er det ikke kun om det trådløse netkort skal være tændt eller slukket? mener ikke det var sådan det hed i den belkin jeg husker det fra.

Hvilken model er det du har, det er jo lidt nemmere at vejlede når vi kan se i manualen