/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hjælp win98
Fra : nielsbif
Vist : 645 gange
260 point
Dato : 07-04-03 12:07

når jeg starter min pc, og windovs billedet kommer frem, så stopper den. altså kører ikke vidre. når der så er gået et stykke tid, går skærmen i sort og der står "inogerer fil,.........., afslut program.
og hvis man trykker a, slukker pc'en.
Hvordan for jeg startet min pc?????????????????

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 07-04-03 12:50

kan du komme til at starte din computer i safe-mode (eller hvad det nu hedder) ? så kan du højst tænkelig komme ind.
kan du huske hvad du lavede på computeren sidste gang du havde den tændt? installerede, downloadede du noget?

Kommentar
Fra : krael_113

Dato : 07-04-03 12:54

Det er tilsyneladende en hardwarefejl, siden al hardware i din maskine bliver autoriseret, når du åbner windows.

Autoriseret vil sige den checker og kører drivers til windows osv.

Har du eventuelt sat nogle nye ram i? - Nyt grafikkort? - Kommer til at installere 2 forskellige drivere til det samme stykke hardware?

Ellers er der som beskrevet ovenfor det der kaldes 'safe-mode'

Det slår du til ved, når du har startet computeren og den har talt ram osv, og du kommer ud og ser windows98 billedet for første gang, ved lynhurtigt at trykke f8, og vælge fejlsikker tilstand.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 07-04-03 13:07

Du kan inden du laver en masse, prøve flg. 2 kommandoer i dos: Fix eller Restore. Jeg kan forklare hvordan jeg har gjort mange gange når jeg har "pillet" i windows 98se:
Genstart og hold Ctrl-tasten nede til du får en sort skærm med 6 pkt. Du vælger 5 "Kun kommandoprompt" og nu har du en prompt der ser sådan ud C:\> Ud for denne, skriver du scanreg/fix og taster Enter. Følg vejledningen. Hvis dette ikke har hjulpet, kan du med samme fremgangsmåde lave en backup fra før du problem opstod. Nu skriver du istedet ud for prompten scanreg/restore - Enter - vælg en dato fra før din fejl opstod - Enter. Til slut genstarter du.

Med venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-03 13:20

Hvad hedder den fil den ignorerer og programmet den afslutter?

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 07-04-03 21:53

ga
genindstaller windows.
N.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 07-04-03 21:53

ga
genindstaller windows.
N.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 07-04-03 21:54

ga
genindstaller windows.
N.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 07-04-03 23:25

ga
det var som f..., jeg sendte den bare en gang.
sri
Nilsen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-03 00:07

Man behøver altså ikke at geninstallere windows hvergang det kokser! Men fejlmeddelser er vigtige. Det er ikke nok at skrive "Lort nu går den i sort!" Hvis der kommer fejlmeddelelser så skriv dem op og medsend i spørgsmålet! Det er nu engang lettere at f.eks. slette en fil eller redigere en ini fil end at geninstallere bare fordi man har et problem. Desuden kan det jo osse være en hardwarefejl og så hjælper det altså ikke at geninstallere windows. Så før man svarer på spørgsmål ved at sige formaterer og geninstaller, så tænk lige på at allle ens emails, programmer, indstillinger kan blive ødelagt hvis man genindstallerer. Det er da at gøre spørgsmålsstilleren en bjørnetjeneste!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-04-03 17:48

hej !
så hvit jeg ved ,kan du boot fra win98 cdrom eller start disk,og indstallere oveni din ødelagte win98,
UDEN AT DEN SLETTER NOGET - ret hvis jeg tager fejl (tak)
den tilbyder endda at gæmme den gamle windows der nu bliver overskridet...
Men som tedd siger skulle der helst ikke gøres en bjørnetjerneste - så hvis du har mulighed for det tag
backup i en anden computer (med din harddisk isat i denne)før du evt prøver....

Kommentar
Fra : nielsbif

Dato : 10-04-03 10:08

okay!
Nu har jeg prøvet at sætte den fejlsikret tilstand (safe-mode?). så kommer windows billedet frem, der går lidt tid. så går skærmen i sort og der står øverst: Under installiseringen af enheden V_

Jeg har også prøvet at skrive scanreg/fix i kommandopromt. Så kommer den frem og siger: der er ikke indlæst nogen driver til udvidet hukommelse (XMS) i din computer. nedenunder står der en masse, hvor bl.a. filen Himem.sys bliver nævnt, og at den skal installeres.

Tilsidst prøvede jeg at skrive scanreg/restore i kommandoprommt. så kommer der en blå skærm, hvor der nederst står:
sikkerhedskopier systemfiler. men det gør den altså i laang tid, efter en halv time slukkede jeg.
en lille deltalje er måske at næsten lige når den starter sikkerhedskopien, står der C:\> oppe i øverste venstre hjørne.
og man kan godt skrive "i" den.

Jeg håber at disse oplysninger kan hjælpe jer til at finde en løsning.
Ps. pointene bliver sat op :)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-04-03 10:21

kan du ikke tage noget hardware ud af den,hvis der f.eks er en defekt hardware der
skaber problemmer...lyder lidt sådan med den 1. forklaring med v

Kommentar
Fra : cad

Dato : 10-04-03 16:27

Du kan evt. først prøve dette:
Genstart computeren med en Windows 98-startdiskette, der indeholder filen Sys.com (denne fil medfølger som standard).
Skriv sys c: ud for kommandoprompten. Denne kommando genskriver Windows 98-startkoden med de korrekte BPB-oplysninger.
Du kan også prøve dette, hvis alt andet fejler. Kør scandisk. Installer en ny windows98 direkte og oven på den gamle. det hjælper tit for mig, og du beholder den gamle mappestruktur i behold.

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 260 point
Dato : 11-04-03 00:22

xou du har ret, der sker ingen skade ved at installere windows oven i. Har prøvet det en del gange.

nilsbief da vi har samme OS, forstår jeg ikke du får helt andre ting at se, når du afprøver det jeg skrev 07-04-03 13:07
Hvis du har en promt der ser sådan ud C:\>scanreg/fix skulle du gerne have flg.:
[citat]
Microsoft kontrolprogram til Registreringsdatabasen

Reparerer C:\WINDOWS\SYSTEM.DAT
* Der ledes efter gyldige nøgler i Systemregistreringsdatabasen
* Kontrollerer strukturer af Systemregistreringsdatabasen
* Systemregistreringsdatabasen genbygges

Dette tager 5-10 min. og med beskeden Windows har repareret Systemregistreringsdatabasen
OK
[/code]

Den anden ser sådan ud C:\>scanreg/restore:
[citat]
Microsoft kontrolprogram til Registreringsdatabasen
______________________________________
| 10/4 Startet r6000.cab |
| 9/4 Startet r6000.cab |
|....osv. |
| |
| Gendan Annuller |
|_____________________________________|
[/code]

Ved at vælge en dato før dit problem, kan du installæere en fejlfri backup, som måske kunne løse dit problem.

mvh
summer

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 11-04-03 07:14

gd
Undertegnede skrev den 7.04., genindstaller windows, det fikk jeg en reprimande for.
Nå har I holdt på i 4 dager med all verdens forslag, uden å komme videre. En genindstallering tar 30-60 minutter, man mister ingenting, programmer- e.mails etc er som tidligere, og man får konstantert at det er reg.databasen det er koks i. Hvis det fortsatt ikke fungerer, er det en hardwarefejl. Hvorfor ikke forsøge det enkle først?
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 11-04-03 10:37

rsnilsen vi skulle jo først have læst alle dine indlæg
Der er skam ikke uenighed om at det ikke skader noget at installere windows oven i. Det har jeg selv gjort mange gange, men kunne han klare problemet med en scanreg/restore, var det immervæk meget hurtigere. Da han åbenbart ikke kan det - af uforklarlige årsager - ville jeg også prøve med en reinstall af windows

En god og varm dag til alle, nogle mere varmt end andre
summer

Godkendelse af svar
Fra : nielsbif

Dato : 20-02-04 13:11

Tak for svaret summer.