/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
is uden frost
Fra : hennooah
Vist : 628 gange
200 point
Dato : 14-05-09 19:42

I det tidlige forår hørte jeg i en vejrudsigt på tv 2, at forruden godt kan fryse på bilen uden det er frostvejr.....
Er der nogen der kan hjælpe med at dukumentere dette.
Mine arbejdskolegaer siger at det ikke kan lade sig gøre, da de mener det kræver -gr. for at fryse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-09 20:00

Jo, det kan godt lade sig gøre, på grund af udstråling fra rudens store overflade...

Den har jo næsten ingen masse og vil så hurtigt afkøles lokalt.

Det kræver dog at omgivelserne når ned på kun et par plus grader...

Der er jo også ofte is på græsset i det tidlige forår,
og inde i landet fryser det lettere i klare nætter.

Samme årsag, udstråling...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-05-09 20:40

Is kan opstå på flere måder. En pludselig trykforskel kan give en nedkøling.
Det er dette fænomen der f.eks.benyttes i et køle og fryseskab. Det kan også opleves i en bil, som kaburatoris.
En gasflaske der tappes konstant, vil hend ad vejen danne is udvendig på flasken.
Jeg har arbejdet med en vinkelsliber til trykluft. Den kan også danne is i udstødningsluften.
Og så den lidt mere specielle. Et campingkøleskab til gas, her benytter man en gasbrænder til at frembringe kulde i køleskabet.

Ja de fysiske kræfter opføre sig somme tider mærkeligt!

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 200 point
Dato : 14-05-09 21:08

http://isis.ku.dk/kurser/blob.aspx?feltid=210038

her er forklaring på vejrfænomener som du kan stikke dine kolleger

Citat
Rimtåge (FZFG) er tåge hvori tågedråberne er underafkølede (under 0 grader). Dråberne kan fryse til is, når de rammer eller rammes af noget hårdt fx træer og buske, huse eller flyvemaskiner.

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 14-05-09 22:50

Tak for svaret jomfruane.
Lige hvad jeg har brug for....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-05-09 06:37

Herligt