/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan man straffes ?
Fra : refi
Vist : 804 gange
100 point
Dato : 12-05-09 19:14

Udgangspunkt:

En knallert 45
EEN ejer - erhvervet som NY
100% som da den forlod forhandleren (bortset fra nedenstående)
Har ved sidste serviceeftersyn fået monteret NY CDI (fejl i den gamle)
Kører efter speedometer 45 - DOG kan den kravle op på 55 ned af bakke...
Aner IKKE om der er fejlvisning (hvordan skulle jeg dog vide det )

Nu kommer så problemet...
Kan politiet give bøde for det ?
Hvis ansvar er det når der IKKE er lavet konstruktive ændringer ? (vi kan jo ikke alle være teknikere)

Årsag:
Nyhederne, hvor det hedder sig at "fælden" klapper hvis den på rullefelt viser mere end 43...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-09 19:19

Nej, en knallert 45 må godt kunne køre mere end 45 km7t...hvis bare du ikke gør det

Hvorimod en 30er knallert skal være konstrueret så den max er i stand til at køre 30 km/t

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-09 19:23

Da du jo har et kørekort for at kunne føre en 45 knallert, ved du også hvem der er ansvarlig for hvor hurtigt du kører. .................................nemlig dig selv.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-09 19:29

Jeg hørte det også i TV2 nyhederne og undrede mig meget over de 43 km/t

Men forklaringen står her

Citat
Hvis det to gange i løbet af tre år viser sig, at knallerten kan køre væsentligt hurtigere end tilladt, bliver den konfiskeret. Det vil for en lille knallerts vedkommende sige 43 km/t og derover. En stor knallerts grænse er 64 km/t og derover.

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/knallert_11052009.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-09 19:30

Citat
Da du jo har et kørekort for at kunne føre en 45 knallert, ved du også hvem der er ansvarlig for hvor hurtigt du kører

jeps...og der gælder nemlig det samme for en 45 knallert som for en bil m.h.t. hastighed... den kan jo også køre hurtigere end de op til max 130 fartgrænsen er i DK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-09 19:35

Citat
Det vil for en lille knallerts vedkommende sige 43 km/t og derover. En stor knallerts grænse er 64 km/t og derover.

Så er jeg mere rolig - 64 når den IKKE - historien om de 43 sagde nemlig IKKE noget om at det var en 30er

Den forklaring ER købt...

Eyvind
Citat
ved du også hvem der er ansvarlig for hvor hurtigt du kører

Spørgsmålet havde INTET med kørekortet at gøre Så ville ALLE biler jo blive konfiskeret - de kan ALLE køre mere end de må...
Jeg overskrider IKKE hastighedsgrænsen - det var scooteren der måske "kunne" det.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-09 19:37

Min datter havde en PGO comet.... en 30 knallert, den kunne køre 50 t - UDEN DER VAR PILLET VED DEN...........og det er helt sikkert at der ikke var ændret noget!!!!

Hun var forsigtigheden selv, så hun kørte aldrig over 30 t, men jeg skulle køre den til rep. efter hun havde været ude for et trafikuheld, derfor opdagede jeg det

Hvad politiet ville havde sagt, ved jeg ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-09 19:39

Dog ville jeg STADIG sætte spørgsmåltegn ved om politiet ville kunne konfiskere den ved de 64 på "rullefelt - HVIS scooteren IKKE er konstruktivt ændret - men der findes nok ingen precedens for det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-09 19:41

Citat
Hvad politiet ville havde sagt, ved jeg ikke

Det kunne ellers være interessant at vide

Problemet er nok at hovedparten af dem der kører FOR stærkt - er "pillet" - og de der ikke er bliver IKKE omtalt....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 12-05-09 19:45

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-09 19:54

Selv tak