/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
14 år og "alene" på rejse ;o)
Fra : hellobal1
Vist : 988 gange
50 point
Dato : 12-05-09 17:23

Min store dreng på 14 år skal en uge til Normandiet og Paris her til sommer, han skal afsted med ungdoms-skolen og 98 andre unge.. og andre voksne, så helt alene bliver han ikke.. men mit spørgsmål går mere på om der er ting der er smadder smart han har med, udover selvfølgelig alm. oppakning ?
Måske er der nogle der har erfaringer med at sende unge afsted, dels første gang alene sååå længe uden mor og far, og dels alene med ansvar for sig selv, pas og penge... i et land man ikke kender... alle erfaringer modtages med kys-hånd...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-09 17:32

Med mindre han har HELT PRIVATE behov har skolen nok tjek på det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-09 18:49

Giv ham en håndfuld kondomer med.........................for lige at være sikker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-09 18:51

Mine unge, har altid haft deres penge i en lille pose om halsen, tror den hedder pengekat?

Mange har mavebælter med de mest nødvendige penge osv, men de er meget nemme at stjæle, men med sådan en lille pose om halsen, har mine aldrig mistet deres værdier

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-09 20:00

Og et lager af det "guf" som han synes bedst om

Men skal dette spørgsmål fortsætte med at stå åbent, så kandu kan annullere det efter 3 mdr.

Du har et spørgsmål, som kandu i løbet af et par dage vil annullere og du vil miste 5 ledige point.

Jeg håber, at din søn vil få en god ferie

Han vil sikkert nyde den

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-05-09 00:47

Det er da en god alder at starte med at rejse næsten alene. Det gjorde mine drenge også. Den ene var med klubben i Spanien og den anden i Joguslavien. De kom hjem med større selvtillid og i et super humør. Du må stole på at han kan klare sig med den opdragelse i har givet ham. For det kan han.
Og selvfølgelig har han styr på penge og pas, ellers er det tilladt at ringe til en pædagog der skal med og spørge om råd.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-05-09 01:50

Hehe det kan jeg godt huske.. Så skal der drikkes og hores.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-05-09 03:16

99 elever, noget af en flok at holde styr på.......

Husk at begrænse mobilsnak og sms noget, ikke bare hjem til DK, men også eleverne indbyrdes, regningen løber hurtigt op.

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 13-05-09 06:55

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-05-09 11:59

Kondomer, pas og visakort.
alimak

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-05-09 09:26

Jeg har 3 der har rejst fra de var ca 10 år gammel uden mor og far.

Pas
Sygesikringsbevis
Hævekort
Adresseliste med adresse samt tlf nr til mor og far (huske at skrive +45)
Kuverter der er adresseret til dem han vil skrive til.
Evt. medicin - Nævnes for de voksne
Kamera - enten digitalt eller en masse engangs.

Vi har altid lavet aftaler med de voksne, om at de laver en "bank", så de elever der havde brug for hjælp til at styre pengene, fik det halve i deres egen pung, og halvvejs inde i turen fik de resten fra den voksne "bankindehaver"
Køb de små rejseflasker med shampoo tandpasta osv. Lad dem smide de tomme /halvtomme flasker ud sammen med tandbørsten. Deres bagage fylder tit mere hjemad, end når de rejser ud - både pga indkøb, men også fordi de bare krøller tøjet sammen og smider det i tasken når de skal hjem.
Det var det jeg lige kunne komme i tanker om nu.

Men bare rolig - han får en rigtig god tur. En på 14 kan meget når forældrene ikke er med. De vokser med opgaven.

Den der med kondomer er måske ikke en dum idé :)
bare for at være sikker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-05-09 13:50

Når mine unge har været ude at rejse med skole, eller gymnasiet har de altid fået udleveret en

pakkeliste fra skole/gym, så mon ikke i også får sådan en?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-05-09 00:52

Når jeg pakker kuffert lægger jeg tøjet opdelt i flere tynde affaldsposer, samt nogle løse ved siden af til vasketøj
Sørg for at tøjet er tørt inden det bliver lagt i "vasketøjsafdelingen", da det ellers kan blive lidt af en hørmer at pakke ud samt påvirke det rene tøj under rejsen.

Hvis ungerne skal flyve så giv medfølgende voksne disse råd som skal effektueres i afgangshallen:

Tag ALT op af lommerne, også plastdele som kamme, og anbring det i håndbaggagen så det hele bliver scannet på een gang, så går det hurtigere ved sikkerhedskontrollen hvor man alligevel får besked på at tømme lommerne.
Vær også klar til at smide bælter/livremme samt overtøj.

Sluk også mobiltelefoner, IPods m.v. Det er muligt at det er tilladt at bruge afspiller i flyet under turen, men de kan sgu godt undvære dimserne den 1½ time det tager at flyve til Paris.

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 15-05-09 08:34

de skal køre bus !!

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 50 point
Dato : 15-05-09 10:28

Så skal han helt sikkert have noget underholdende med.

En bog, et spil kort, mp3 eller Ipod.
Vand lidt frugt - den der med slik er helt ærligt ikke sjov for de voksne, en bus fyldt med
sukker-overgearede pubertetsunger? Nej - ikke sjovt - slet ikke sjovt.

Det er vigtigere med noget de bliver mætte af, med mindre, de spiser på vejen derned.

Skal de have hygge med er chips tit bedre, da de fremkalder en naturlig tørst, så står du ikke med en flok dehydrede hysteriske unger på halvvejen.
:)

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 20-05-09 11:42

Tak for svaret jeb3.