/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
19 L akvarium
Fra : zebra_fisk
Vist : 1803 gange
50 point
Dato : 11-05-09 19:09

Hej...
JEg har lige købt et lille 19 liters akvarium og jg havde regnet med at have nogle kampfisk i det men er ikke så meget inde i hvor mange fisk til x liter vand og om der evt. kunne komme andet i sammen med dem eller om det bliver for mange og hvilke planter der ville være gode og hvor mange.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-09 21:33

I et 19 liters akvarium, kan der efter min mening kun være 3 kampfisk, en han og to hunner og ikke andre fisk blandet sammen med.

Du kan absolut ikke sætte to kampfiskhanner i samme akvarium, uanset størrelse på det, for de vil slå hinanden ihjel

Med hensyn til planter, så ikke for mange. Men gerne så fiskene både har plads at svømme frit, og så nogen planter som de kan svømme rundt og gemme sig i.

Kommentar
Fra : zebra_fisk

Dato : 11-05-09 21:37

Ok vidste godt det med at to hanner ikke kan gå sammen tak for dit bidrag men venter lige og ser hvad der ellers kommer op før jeg lukker tråden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-05-09 23:12

Nu er et 19 l akvarie ikke ret stort så du kan ikke have ret mange fisk i det. Hvis du vil have kampfisk så vil jeg foreslå et par. 2 fisk og ikke flere. Fisk har også krav på ordnede forhold.

Kommentar
Fra : Chabo

Dato : 12-05-09 05:52

Indsæt din tekst her Jeg bor i Phuket og her findes den oprindelige art vildtlevende i små vandhuller i den nordlige del af øen. Min Svejtsiske ven har haft dem med hjem i plastposer og de lever nu fint i hans 1000 l akvarium , han har mange som lever sammen og de har tilpasset sig klimaer og miljøet i Svejs og avler til venner også.

Temperaturen i vandet er ret høj ca 25 grader og mange vandplanter som de har i deres naturlige miljø. Arten her fra Phuket er den oprindelige og den er meget lidt aggressiv men også ikke så farve rig så hanner kan gå sammen. De sidste to punkter er fremavlet af kinesiske kampfiske avlere gennem de sidste 1000 år, men hvis man går tilbage til grundstammen er de ikke særlig aggressive

Min ven fangede dem i små lavvandede søer med et lille net og et stykke pap som skygge jagede dem mod hans lille net, de kan ånde via overfladen hvis vandet er iltfattigt. Jeg tabte faktisk en flaske rødvin da jeg sagde at han ikke kunne fange dem med bare hænder.
Desværre er fisken ved at forsvinde da alle vandhuller fyldes op og der bygges hoteller eller golfbaner i områderne, så denne sjældne fisk vil måske kun kunne eksistere i akvarier i fremtiden.

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 18-05-09 22:26

Uha 19L det er ikke stort..

Det er jo en uskreven regel der siger 2cm fisk per. 1L vand og så skal du jo huske at trække grus, planter, huler osv. fra. Så er der jo ikke meget tilbage, hvis vi sige en 12-14L.

Jeg kunne prøve med at sige "Det er alt for lille til fisk" Der er plads til en eller to rejer, med der er jo ingen der gider have rejer

Så, hvis du vil have fisk, og det vil du, vil jeg forslå en kampfisk da den trækker ilt fra overfladen, skal du heller ikke bruge så mange planter. Jeg ville ikke komme hunner ned til den, da der ikke er plads nok, og de med 99% sikkerhed vil bide i hannen.

Der er mere...
Hvis du vælger at sætte en kampfisk, der skal gå alene, kommer der nok til at kede sig samt andet.
Du kan bruge dette link, til at lære lide om kampfisk.

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Kampfisk_for_begyndere

Godkendelse af svar
Fra : zebra_fisk

Dato : 23-05-09 22:18

Tak for svaret dova.