/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hjemmeside
Fra : hmic
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 06-04-03 21:50

Hejsa til alle.

Er der en som kan hjælpe ??

Jeg vil gerne lave/ha' min egen hjemmeside - men ved ikke hvordan jeg skal starte - slutte m.m. Det skal lige tilføjes, at jeg ikke er den helt store EDB-expert !!!!

Skal jeg ha' et program til at lave siden - hvordan skaffes det og skal jeg købe en hjemmeside et sted eller m.m.m.m.m.
Tak for hjælpen !!!!!

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 06-04-03 22:05

Du behøver såmænd ikke den store viden for at komme igang....

gratis hostning, altså det at få sin hjemmeside lagt gratis på nettet kan du få flere forskellige steder....

Selv bruger jeg :

yff.dk/cgi-bin/genesis/index.pl

Den er nem og ligetil. Der er skabeloner så du kan komme igang og hjælpen er altid i nærheden....

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 22:09

Hey hmic

Til at starte med, skal du lige finde et GRATIS webhotel, som helst understøtter FTP (file transfer protokol). FTP går i al sin enkelhed ud på, at du "bare" flytter dine hjemmesidefiler, fra din mappe, til en "mappe" hos webhotellet. Du skal dog bruge en del oplysninger fre webhotellet, for at kunne det, men dem skulle du gerne få når du opretter en bruger derinde. Brug dog ikke friserverplads.dk, da de altid går ned, når man skal bruge dem, og så har de ikke FTP. Så der skal du uploade hver enkelt fil, manuelt.
Du kan jo finde gratis programmer på www.download.dk, eller hente et fy-fy program fra kazaa.

og her til sidst. Du bør næsten have fået stillet en ledig hjemmeside til rådighed fra din netudbyder (TDK, tele2adsl, Orange etc).
Tag hensyn til evt. stavefejl, da jeg er lidt træt

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 22:12

og du kan jo så tilmelde dig .tk servicen, hvor du med et www.(dit valgte navn).tk, linker til din side, hvilket er smart, da gratis sider altid hedder noget mmeeeggeeett langt

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 06-04-03 22:13

hvis du har microsoft office pakken har du nok allerede et hjemmeside program der hedder frontpage. det er ret brugervenligt og derfor et godt program for en begynder. du kan enten vælge at købe et domæne f.eks www.hmic.dk :) eller du kan få en gratis hjemmeside fra f.eks msn eller geocities.com. Det sidste vil jeg anbefale, ihvertfald indtil du har fået styr på det hele....flere af de gratis steder hjælper de dig også igang og der er chance for at du slet ikke får brug for et hjemmesideprogram i første omgang..

hyg dig med det :)

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 110 point
Dato : 06-04-03 22:14

Hej med dig --- først vil JEG anbefale dig at købe IDG hæfter og læse lidt om hjemmesider, derefter skal du vælge en editor ( program til at lave hjemmesider i ) Frontpage f.eks - og så skal du have et ORDENTLIG sted på internettet at lægge din hjemmeside, men det varer jo lidt inden du når til det - først skal du ud i den store "lav din egen side" - verden som er ganske spændende.

Kandu har et udemærket begynder kursus her : http://www.kandu.dk/dk/kurser/html/htmlkursus.asp

Deudover kan du finde en masse om html koder ( det er det der skal bruges for at lave en side ) på nettet.

Anbefaler dig helt klart når du når dertil at lægge din side op hos professionelle udbydere, den hansandersen22 nævner, er "bare" noget en privatmand roder lidt med.
( kender den nemlig ) beklager hansandersen *trækker på skulderne*

Jeg anbefaler dig til den tid - www.jepponet.dk
der ligger mine sider og de er flinke og meget, meget hjælpsomme.

Karina

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 06-04-03 22:15

Hej hmic

Jeg har to gratis hjemmesider, den ene laver jeg i frontpage mens jeg er offline og oploader dem til min hjemmeside via et ftp-program ............ men jeg må indrømme det driller mig lidt engang imellem fordi der er så mange ting at huske på med store og små bogstaver osv.

Den anden er oprettet hos Geocities og hvis du kan blot en smule engelsk, vil jeg nok anbefale dig den.
Jeg gør det, at jeg skriver den enkelte side med det udseende jeg kan lide i et worddokument og gemmer det i en mappe på min egen computer. - Dernæst logger jeg mig på Geocities og vælger filemanager og nu kan jeg oploade siden nøjagtig som jeg lavede den.
Du skal blot huske at billeder og animationer skal oploades enkeltvis

Første gang jeg var på Geocities syntes jeg det virkede meget forvirrende fordi jeg ikke kan ret meget engelsk ........... men jeg tror det er en af de enkleste måder at lave en hjemmeside på hvis man ikke er ferm til HTML.

God fornøjelse (hvis du vil se den hjemmeside, så hedder den http://www.fapstorstroem.subs.dk )

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 22:24

hey, igen.

Frontpage er da et brugervenligt program, men det kan ikke det helt store. Jeg bruger selv Namo Webedditor3.0, som er et rigtig godt program. Jeg faldt over det, da "Komputer for alle" reklamerede med et tilbud, hvor man fik det, og en guide til programmet med, plus et blad sæ'fø'li'. Se om du måske kan støve dette blad + programe, op hos en ven eller noget, da det er sk... godt. det er blad nr 16 år 2002

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 06-04-03 22:27

Hvis det kommer dertil kan jeg jo se at jepponet er rasende dyr....100 kroner om måneden for noget som andre tager 40 kroner for ??

Der er flere brugere af kandu.dk, som har deres domæne hosted på den tidligere omtalte link.

Og hvorfor give penge for noget, når du kan afprøve det gratis og se om det fungerer efter hensigten ??

Alt andet lige er man da godt dum, hvis man smider penge efter en udbyder når man lige er begyndt at lave hjemmeside....

Og hvad med alle de ting man skal bruge til at komme igang.... ??

gæstebog :
http://yff.dk/cgi-bin/host/host.cgi

tæller :
http://yff.dk/counter/

søgemaskine ;
http://yff.dk/wsnlinks/

topliste :
http://yff.dk/top/topliste.html

hostning :
http://yff.dk/cgi-bin/genesis/index.pl

Billigt domæne (kun køb ikke hostning):
http://www.gratisdns.dk

din egen webring master :
http://yff.dk/ringlink/

Alt er gratis og behøves IKKE at koste 100 kroner eller mere om måneden....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 22:38

det gør det altså heller ikk, Fister hansandersen22 alias ...... - det koster 35 kr. om måneden for 10 mb ( det har de færreste brug for til en lille privat side med billede af konen, hunden, missen osv - eller til den lokale fodboldklub ) 2 Mb koster 25 kr. om måneden.

Hvor meget plads har yff.dk ?? - hvor stor er yff.dk`s webserver hvordan er det med backup ( den kender jeg vist godt svaret på )

Hvem står bag yff.dk ( hvem ringer man til for support osv ) ?????
denne er jeg spændt på at se dit svar på !

drop lige den med de 100 kr. om måneden - det koster 25 kr. eller 35 hvis man går ud fra hvad en nybegynders behov kunne tænkes at være. ( det dækker helt klart de flestes behov )

Karina

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 22:43

man kan også se en masse på denne hp, som er godt og effektivt. Men mange af de ting der er, kræver at du bliver medlem af den der udbyder tingene, hvilket i stortset alle tilfældene er helt gratis. Har selv brugt bl.a. afstemning, og gæstebog, som jeg fandt et link til, her på siden.

http://www.altergratis.dk/aeg2/

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 22:46

så lige på ZeroXP`s gode link - at der på den side henvises til http://html.dk/ - det er osse en "pretty nice" side, at kigge lidt nærmere på når man gerne vil lære at lave sine egne sider.

Karina

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 22:46

syns stadig han skulle starte med at spørge sin netudbyder, om der ikke fulgte en hjemeside med i prisen. Det gør der somregel, hvis man har ADSL. Jeg har tele2adsl og de gør.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 22:50

Tror lige vi skal huske på - at dette spørgsmål IKKE kun omhandle hosting og udbyder -men omhandler hvoran man helt fra bunden lærer at lave sine egne sider - det med hosting er jo da ikke lige om hjørnet, når og hvis man aldrig har lavet en side før - det varer trods alt lidt inden man får det lært. Bevares det hører med, så afgjort....

Karina

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 22:54

sorry, lod mig bare rive med.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 22:57

Jammen sådan var det nu ikke ment ZeroXP *GG - jeg lagde jo selv ud med at anbefale udbydere og guderne ved hvad

- men læste lige spørgsmålet een gang mere og tænkte " Nååååå, ok - lad os lige starte fra begyndelsen"

Karina

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 23:03

Han kunne også gå hen til sit lokale bibliotek, og låne bladet, lav din egen hjemmeside. Jeg garanterer for at det er der. prøv også at søge på de støører pcblades hjemmesider.

Bl.a. som jeg har nævnt før, så er "Komputer for alle" et godt blad for begyndere, og der har da også en hp www.komputer.dk

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 23:13

men lige for at blive ved hosting, så kan man også finde link til gratis webhoteller på http://www.altergratis.dk/aeg2/ så man kan jo faktisk en hel masse på den side....Genialt!

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 23:25

har lige læst på deres side om en udbyder, citat:

PI-Web
Endnu en af de danske udbydere. Men denne gang tilbydes der kun 300 kb, og ingen CGI. Du skal placere deres banner på din index side, og man kan ikke ligefrem påstå at det er et flot banner, men plads, det tager det.. Din URL vil på denne side være: http://www.dit-navn.person.dk/
Siden er bedømt som værende " Dårlig ". Hvad siger du? Bedøm siden.

citat slut.
Her for man jo næsten plads til et helt billede!!!!! (ffs, det da lame)

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 23:26

Ja det er faktisk en ganske god side du fandt der - der er alt hvad en nybegynder får brug for

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 23:37

Ja, det var eddermanme ikk´meget plads 300 kb *GG.....
men smart med sådan en side der "anmelder" kvaliteten af de mange udbydere der er .... nogen helt klart bedre end andre ( ingen nævnt ingen glemt )

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 23:39

her http://hjem.tele2adsl.dk/brunk/projekt/index.htm er en lille del af min side, som er et projekt fra mit HTX. Her kan man se hvad name kan lave, men det kan skam meget mere end lige det.

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 23:40

name = namo (namo webedditor3.0)

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 23:43

har skrevet en lille kommentar i din gæstebog - fin side du har der

Karina

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 23:46

jeg takker på fineste vis, og jeg har læst din besked, takker

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 23:56

nå men go'nat fnullertøs (fnollerpige ), håber han eller hun, kunne bruge dette til noget, selvom der ikke er kommet noget svar fra personen endnu.

Over and out

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 06:21
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 07:28

Hej

Der er noget her http://home.worldonline.dk/mafaeste

Manse9933

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 07-04-03 09:30

Hej alle

Nu skal vi huske at hele denne historie startede med
Citat
Hejsa til alle.

Er der en som kan hjælpe ??

Jeg vil gerne lave/ha' min egen hjemmeside - men ved ikke hvordan jeg skal starte - slutte m.m. Det skal lige tilføjes, at jeg ikke er den helt store EDB-expert !!!!

Skal jeg ha' et program til at lave siden - hvordan skaffes det og skal jeg købe en hjemmeside et sted eller m.m.m.m.m.
Tak for hjælpen !!!!!

Jeg vil foreslå at hmic "fusker" lidt med et eller andet program først (det kan sagtens være Frontpage, men der findes mange andre - og FP giver folk en tilbøjelighed til at ville arbejde med rammer (frames), hvilket for mange nybegyndere giver utrolig meget besvær, med forældreløse sider og så videre. Incl. det at undersiderne indxseres af søgemaskinerne, og åbnes direkte.

Jeg vil foreslå at du i første omgang kigger op et program som Namo, Stones Webwriter eller Webmaster (gratis fra http://www.html-helper.com ) Det sidste program er faktisk ganske udmærket, da man har en "kodeliste" som man kan "vælge" fra. Desværre er det ikke WYSIWYG.

Når legeperioden er ovre (gerne ved brug af bøger) og masser af sund fornuft, så skulle det være tiden for at få laves sine sider, og få dem lagt online.

Det at købe et domænenavn vil jeg klart anbefale. Billigt, personligt, OG DIT, og ikke noget med kilometer vis af adresse med flere "/" for at komme ind på din side. Og ja, dot-tk (.tk) er da en løsning.

Det vigtigste er jo i sidste ende at lave en side der indeholder noget ANDRE gider se/læse.

Gør dine sider små, uden for lange tekster, med korte klare meldinger. Lidt lige som avisoverskrifter.

Du kan få hosting til små priser mange steder - b-one (http://www.b-one.nu) giver 100MB, ubegrænset antal e-mail, PHP, ASP med mere for kr. 9,-/md. Og deres kundeservice / support vender faktisk tilbage med svar, når man kontakter dem. - Også inden for de 24 timer som de lover.

Jeg har selv haft hostet 4 sites ved AZERO.DK hvor prisen er meget højere - her har jeg oplevet svartider på support på op til 14 dage.

b-one kan gennemføre købet af domæne for dig, som e fleste andre hosting firmaer. Nogle firmaer tager sig bare ekstra betalt for at gøre dette. Der er stadig nogle der vil have over 500,- kr. for denne service. Urimeligt.

Rent designmæssigt vil jeg anbefale en løsning med at lave en template via tabeller. Du kan evt. finde nogle gratis templates på internettet, så er det kun indholdet du skal "putte i". Du kan finde templates her: http://www.freewebtemplates.com

Et andet godt råd... Lad være med at fylde din side med grafik, animationer og lignende, med mindre det er det din side skal handle om.

Animationer i særdeleshed, har det med at STJÆLE opmærksomheden fra den tekst der er på siden - og dermed bliver din tekst overset.

Der er masser af eksempler på dårlige sider på nettet. Kig på dem. Når du ser noget du ikke bryder dig om, noget der irritere dig (banner-reklamer, pop-up's, grafik... lys) så skal du undgå det på din egen side...

Du er velkommen til at kontakte mig på : web-help@FJERN_DET_MED_STORTe-posten.dk så kan vi snakke om de "små" problemer du løber ind i under vejs.

BenKvist

ps. en rigtig god bog, både for nybegyndere og for øvede er: "Webdesign - illustreret håndbog" af Jørgen Farum Jensen udgivet på Globe. Selvom JFJ som tid udtrykker sig i lange florumvundne vendinger, så tages der fat på alle aspekter af design af hjemmesider. Jeg ved ikke om den er kommet på bibliotekerne endnu, men ellers besøg JFJ's hjemmeside: http://www.webdesign101.dk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 11:53

Hej
Her er der et tag's lær HTML

http://www.dimle.dk

Manse9933

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 07-04-03 15:04

Manse9933

Kunne du ikke skrive hvad det drejede sig om så man ikke skal bruge tid på at rode flere forskellige links igennem ??

Bare som en hjælp til dem som læser dine indlæg ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 15:38

Kan du ikke selv læse siderne og se om der noget du kan bruge,hvis du læser spørsmålet må du da kunne se logigen i det der bliver henvist til,prøv og læs.

Manse9933

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 07-04-03 15:44

Jeg skal ingenting læse, det var mere for at andre kunne få mest muligt ud af det du skriver, men det må du jo selv om....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 16:01

Tak,kan det bruges så er det ok kan det ikke bruges så er det også ok,man behøver ikke altid bruge lange forklaringer når altsammen står på siderne
man henviser til,det kan forvirrer mere end det forklarrer,det er min menning.
Forsat god dag.

Venlig Hilsen:Manse9933

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-04-03 16:09

Stakkels Hmic

jeg kan hverken finde hoved og hale i alle de indlæg der er her

så hvordan skal en nybegynder så ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 16:13

Fra bunden

Manse9933

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 07-04-03 16:39

Jeg snakker ikke om 30 kilometer forklaring... bare sådan her :

The HTML Editor 2.0 - godt værktøj til at lave hjemmesider i :
http://www.tucows.com/preview/306087.html

Det er absolut IKKE overflødig tekst tværtimod.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 16:42

Jeg tror ikke der nogen der vil modsige dig,i hvertildfælde ikke mig.

Manse9933

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 07-04-03 17:06

jeg tor at det vil være klogest at bruge en af de kendte hjemmesidedesignere, som der er mange andre der har brugt, og som man så kan få noget support i, bl.a. her på kandu.dk. Det ville klart være det bedste, og nemmeste. Det er ikke så klogt for en nybegynder at bruge et program som måske ikke så mange har erfaring med, og som er en demo på 30 dage. Så når man er blevet fortrolig med programmet, er det bare surt, hvis man ikke lige vil købe programmet for 30$ (ca. 200kr.). Men jeg dk ret i, at hvores "tavleorden" ikke ligefrem er til ug.

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 07-04-03 17:09

og dette er IKKE for at modsige hansandersen22, det er en god ide med nogle små, men nyttige indlæg, med mindre man har boget rigtig godt at fortælle i et måske større indlæg

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 17:18

ug tavleorden så alvorlig er verden heller ikke,det håber jeg da
ikke,men jeg kan tage fejl men selvfølig er det op til hver enkel hvor
alvorligt man vil tage den.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-04-03 17:20

Nu er jeg igen.

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 07-04-03 23:29

mon han snart svarer på vores indlæg, eller er det mon bare en "død fisk"

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-04-03 23:36

Ja, et godt svar ville jo være " Så nu har jeg lært det - kom og se min fine side!!" - men det varer nok lidt

- håber spørgeren fik mod på at gå igang ..... og imellem alle de mange gode råd fandt en masse brugbart.

God fornøjelse til dig ....

Hilsen Karina

Kommentar
Fra : dimle

Dato : 08-04-03 19:16

Ja, der er mange gode, men www.Dimle.dk er jo nok den bedste!! ;)

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 09-04-03 11:12

Hej hmic

Hvornår mon du synes du har fået svar på dit spørgsmål

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 10-04-03 21:37

Dimle er den bedst fordi den koster penge at benytte ??

Kommentar
Fra : dimle

Dato : 11-04-03 17:06

Nej, Dimle koster da ingen penge.... Det er gratis!!!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-03 17:27

Dem som ingen penge har går til dimle de er altid klar ha ha

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-03 17:29

Den var flad

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-04-03 19:16

Det skal man være forberedt på, hansandersen22 slynger vildt om sig med bemærkninger, og gider såmænd dårligt undersøge facts inden han udtaler sig ..... det er ganske som det plejer fra den front.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-03 19:23

Hver sin fornøjelse vi har allesammen vores sider,det gør det hele lidt mere
farverigt.

Manse9933

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-04-03 19:27

Ja bestemt Manse9933, det er jeg nødt til at give dig ret i - men nogle "farver" bedre end andre - fortsat god weekend

Karina

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-03 19:30

av ja det kan også se sort ud.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-03 19:33

Tak og i lige måde.

Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : hmic

Dato : 15-04-03 13:36

Tak for svaret Fnollerpige.
OG UNDSKYLD den laaaange svartid !!!!

Hjemmesiden kommer snart..........

Tak til ALLE !!!!!!!!!!!!!

Henrik

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-04-03 14:33

Hej Henrik - det glæder jeg mig til at se - husk nu at lægge adressen til den her .... God Påske

Hilsen Karina

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 27-04-03 22:19

Nu dampen ikke er gået af gryden ?