/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Snydt ved køb på internettet
Fra : ara
Vist : 1659 gange
100 point
Dato : 11-05-09 16:53

Hej.

Håber det er det rigtige sted at spørge.

Jeg har købt en vare på DBA til 350 kr.
Varen er aldrig kommet, og jeg kan ikke
få fat på sælgeren pr telefon. Jeg kan
ikke slå nummeret op så har desværre ikke
navnet på ham.

Jeg har overført pengene til hans konto.
Min bank vil ikke trække pengene retur.

Kan man virkelig ikke gøre noget?

mvh

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-05-09 17:02

Ved pengeoverførsel kan du ikke gøre noget. Du er blevet snydt! Brug betalingskort, så kan du få pengene hjem igen via din bank. Kan du ikke betale med kort, så find et andet sted at handle!

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 11-05-09 17:10

Nej du kan ikke rigtige gøre noget andet end at melde det til politiet. Du er blevet udsat for bedrageri og det er strafbart. Får de fat fat i manden kan du få ham dømt til at betale dig de kr. 350 og så kan du forfølge ham med dommen....

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 11-05-09 17:20

Der er vist ikke noget at gøre, men jeg ville da prøve at kontakte DBA og høre hvad der siger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-05-09 17:20

http://www.dba.dk/asp/support/main.asp

I rulleboksen kan man vælge "Svindel" ved en henvendelse, jeg ved ikke hvad der derefter sker.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-05-09 17:33

Du er blevet klogere, tag det som en lærestreg - sorry...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-09 17:33

Næ, som nævnt er der ikke meget at gøre, og forsøg på at få pengene krævet ind fra sælger, vil være betydeligt dyrere, end at afskrive de 350 ,-

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-05-09 17:42

Jeg har selv prøvet det samme, dog ved en qxl auktion. Jeg har aldrig set skyggen af mine penge... Men hans bruger er forsvundet, heldigvis for andre.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-05-09 17:43

Af skade bliver man klog.
Lad dog vær med at handle via nette og betale forud.
Der er kommet så mange advarsler gennem de sidste mange år, men folk blive åbenbafrt ikke klogere.
Det er bare ærgeligt.

hawaii7

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-05-09 17:48

Jeg har handlet over 100 gange via nettet, jeg er kun blevet snydt EN gang!

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-05-09 17:55

Hvad er et betalingskort?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-05-09 19:08

Hej Ara.............Et betalingskort er feks Visa-Dankort m m
Jeg synes at det er frækt at "snyde" folk sådan -men i denne internetverden er det desværre blevet dagligdags. Du kan nok ikke gøre så meget i dette tilfælde,men "glæd" dig over at det ikke var 10000 kr du blev snydt for.
Jeg plejer at checke telf nr på www.krak.dk for at se om der er en person og addressen.
Jeg betaler ikke på forskud til privatpersoner men foreslår efterkrav. Det bliver måske nok lidt dyrere men ..........

Mvh sverola

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-05-09 19:20

Jeg nægter at sende med efterkrav, simpelthen for mange dårlige oplevelser med folk der har fortrudt købet.
Men ja, ikke ved qxl, der checker jeg karakter, men at kontrollere tlf.nr. er en god ting som jeg også benytter mig af, helt enig

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-05-09 19:27

Til taunusanden:

Husk du kan anmelde en handel (svindel) på QXL, og få erstattet en del af beløbet (jeg mener det 90%)

MVH

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-05-09 19:42

Man kan vidst heller ikke sende pr. efterkrav mere

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-05-09 20:05

Nej den sikreste måde er at handle via Privatbetaling, se mere her
http://www.privatbetaling.dk/

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 100 point
Dato : 11-05-09 20:17

Nu er du blevet snydt for kr. 350. Der er måske andre der også er blevet snydt. Hvis ingen af jer gør noget ved så kan manden fortsætte med at snyde og bedrage. Meld det dog til politiet. De kan nemt finde ham ved at slå hans telefonnummer op eller ved at få hans bank til at oplyse og navn og adresse. Sætter du politiet på sagen og manden bliver dømt kan du evt. få pengene retur via rettens vej. Jeg er selv blevet snydt et par gange ved handel via interrnet. En fyr i Østrig solgte en vare via Ebay og jeg fik den aldrig. Jeg kunne se at han var igang med at snyde andre så jeg sendte emails til Ebay. Ebay var langsom til at reagere...men til sidst blev hans konto suspenderet. Ebay dækkede noget af tabet...men jeg tabte stadig penge. Jeg anmeldte ham da til politiet i Østrig. Snyder man mig så får det konsekvenser. Der er også en i Kina der har snydt mig. Jeg har undersøgt hvad jeg kunne gøre ved det og hvis man skal melde nogen til politiet så skal man personligt aflevere en en anmeldelse og så skal den være på kinesisk. Her har jeg ikke gjort noget da jeg ikke kan kinesisk og ikke lige skal til Kina. Du sidder i Danmark og skal bare skrive til dit lokale politi. Det koster ikke noget. Lad det få konsekvenser for manden. Puds politiet på ham. Det
kan godt at være at det "kun" er 350 kr....men som de skriver rundt om i butikkerne "enhvert butikstyveri anmeldes!" og hvorfor skulle du ikke anmelde et bedrageri på kr. 350

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 11-05-09 22:01

Tak for svaret wacher.

Melder "svinet" imorgen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-05-09 12:25

De gange jeg har forsøgt at anmelde tyveri/færdselsuheld/voldstrusler til politiet er jeg blevet afvist. Jeg håber du har bedre held med det end jeg har haft gennem tiden.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-06-09 10:16

Jeg har afledt af dit spørgsmål her, lavet denne blog:

http://netauktioner.blogspot.com/