/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Efterløn
Fra : jesper.s
Vist : 379 gange
50 point
Dato : 11-05-09 06:02

Hej.

Hvis jeg flytter til Sverige og beholder mit arbejde i DK, kan jeg så bibeholde min efterlønsordning i DK, så jeg kan få efterløn når jeg bliver 62 år? Jeg vil forblive DK stasborger.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-05-09 06:38

Efterløn og pension
Du kan tage din efterløn med til Sverige. Dog anbefales det at kontakte sin a-kasse inden flytningen for at sikre, at alle formaliteter er i orden. Efterlønnen beskattes i Danmark. Som folkepensionist beskattes og udbetales pensionen fra Danmark, selv om du bor i Sverige.

Sakset her fra http://www.penge.dk/cm/1.1234?page=1

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-05-09 07:15

På efterløn i udlandet:

Hvad enten du er på 'den gamle efterlønsordning' eller på 'den fleksible efterlønsordning' kan du få din efterløn udbetalt, selv om du bor i et andet EØS-land i Grønland, Færøerne eller i Schweiz.

EØS-landene er EUs medlemslande, Norge, Island og Liechtenstein.

Du skal indsende en bopælsattest fra det land, du evt. vælger at bo i.

Normalt betaler du skat af din efterløn. Men hvis du skaffer dokumentation fra skattemyndighederne i Danmark på, at du er fritaget for skat i Danmark, kan du undgå dobbeltbeskatning.

HUSK: Hvis du flytter til udlandet, skal du give a-kassen besked, inden du rejser, og når du evt. vender tilbage til Danmark.

Hvis du arbejder som lønmodtager i et andet EØS-land, skal være medlem af en a-kasse i det pågældende land.

Du kan fortsat få efterløn, selv om du ikke er medlem af en dansk a-kasse, men din efterløn vil blive reduceret med, hvad der svarer til dit kontingent til a-kassen.

Ophold uden for EØS-området, Grønland, Færøerne og Schweiz
Hvis du tager ophold i lande uden for EØS-området, Grønland eller Færøerne, kan du få udbetalt efterløn i sammenlagt tre måneder inden for hvert kalenderår.

Du kan ikke få udbetalt efterløn, hvis du arbejder i et land uden for EØS-området, Grønland, Færøerne og Schweiz.

Hvis du har planer om at opholde dig i lande uden for EØS-området, Grønland, Færøerne eller i Schweiz i mere end tre måneder, skal du give Efterlønsafdelingen besked.

FORETAG ALDRIG EN HANDLING OMKRING EFTERLØN UDEN AT HAVE FÅET ET SKRIFTLIGT SVAR FRA DIN A-KASSE!!!

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 11-05-09 08:41

det burde der ikke være noget problem i - men som de andre skriver tag fat i din A-Kasse og sæt dem ind i sagen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-05-09 09:10

Jeg tvivler stærkt på at du kan spare op til efterløn hvis du ikke har bopæl i Danmark men spørg A-kassen og hvis de siger ja så bed om at få det skriftligt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-05-09 10:03

Som Thomas siger din opsparing stopper når du flytter.
Indbetaling til efterløn ophører dermed.