/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er muffloner svømmedyr?
Fra : Tonganeseren
Vist : 2148 gange
100 point
Dato : 11-05-09 01:44

Det ser ud til, at storvildtjægeren Bent Ballegaard forsøger at vaske den grimme tavle ren, ved at påstå, at muffloner lever frit i den danske fauna.
Indtil videre ser det ud til, at muffloner kun trives på de danske øer, hvor de nok ikke selv er svømmet til. På Vejerø ligner det jo et ferieparadis for jægere med hang til kontrollerede aflivninger af importerede dyr-
Men lad os høre (læse). Kan muffloner andet end svømme eller tage imod kugler fra "jægere" der ikke uden gangstativ kan komme rundt i faunaen??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 01:51

Dansk landrace er oftest hvid, men kan være sort eller gråbrun

Tamfåret stammer fra mufflon-fåret

Her et lille klip fra "nettet". Bare for at hjælpe.
Et nyklippet får (ikke bent Ballehyler)

Dansk landfår kaldes også for klitfåret

Tamfåret blev udbredt i Danmark i Yngre Stenalder.

Fåret blev tæmmet i Asien og Mellemøsten for mere end 10.000 år siden og hører til de første af menneskets husdyr. Sandsynligvis er det vilde får, mufflonen, stamfaderen til vores tamme får. I dag lever der vilde bestande af muffloner i Forasien og på middelhavsøerne Sardinien og Korsika.

Her er lidt mere:
Fra vildfår til tamfår

Man ved, at fåret blev tæmmet for mellem 9.000 og 11.000 år siden, men man er ikke sikker på, hvilket vildt får det nedstammer fra.

Fåret findes i dag over det meste af verden, hvor det særligt er udbredt på de jorder, som er for magre til køer. I Danmark har vi også mange får, men det er langt fra så populært et husdyr som grisen og koen. På verdensplan er fåret dog et af de vigtigste husdyr – både økonomisk og kulturelt.

Fåret blev tæmmet i Mellemøsten og det centrale Asien for mellem 9000 og 11.000 år siden. Derimod ved man ikke med sikkerhed, hvilket vildt får det tamme nedstammer fra. Nyere undersøgelser af fårets DNA, det vil sige dets gener, og fund i arkæologiske udgravninger tyder dog på, at det tamme får nedstammer fra mufflonen.

Mufflonen findes i dag kun i Forasien og på øerne Korsika og Sardinien. Her lever den i tørre bjergegne. Mufflonen ligner en langbenet udgave af et tamfår, men den uldne pels er hos mufflonen forbeholdt lammene – de voksne muffloner har en glat pels.

Og lidt mere - he, he . . .

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å 123...

Mufflon

Også kaldet et lille vildfår. Skifter imellem sommer- og vinterdragt, hvor sommerdragten er rødbrun og vinterdragten er mere grålig. Den voksne vædder vejer ca. 30 kg, det voksne får ca. 25 kg i opbrækket tilstand. I Danmark findes disse kun i offentlig tilgængelige dyrehaver.
Energi: Pr. portion / 100 g
kcal kj
g Protein %
g Fedt %
g Kulhydrat %
g Alkohol %

Hvad Satan da . . . er Bent Ballehyler begyndt at gå på rov i dyrehaver. Uhadada . . . .

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 01:56

Bent Gededræber Ballehyler må jo tro at vi alle er dummere end han selv.

Bent likviderede en mufflon på Djursland - i en indhegning på 70 hektar - altså en kende mindre end de revirer som Safari-Jensen benytter sig af i Afrika.

Og det var lige her . . . bimsaldimsala . . dum.

Fodring.
Den magiske løsning er foder, i store mængder, kombineret med en konsekvent forvaltning og afskydning som ikke blot den enkelte skovejer efterlever, men som følges af langt de fleste naboer. Derved har råvildtet og de store hjortes rudler et sammenhængende stykke natur, hvor de har mulighed for at udvikle deres naturlige levevis og samtidig være aktive i døgnets lyse timer.
Mange andre steder kikser tiltag af denne art på grund af naboers begær og skydelyst, men oppe på Djursland nedlægger de kun trofæbærende hjorte i medaljeklassen, og Erik W. Pedersen fortæller i Jagtmagasinet hvordan han er nået så vidt.
De jagtlige udfordringer udspiller sig i skovens 70 hektar store indhegning hvor der nedlægges såvel mufflon som vildsvin.

Tillykke Bent Ballehyler - med endnu et skud i skoen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 01:59

70 hektar store indhegning

Hallo - din tumpe. I N D H E G N I N G . . . og så findes der ikke V I L D T L E V E N D E muffloner i DK.

Capice - Bent Gededræber Ballehyler fra Bottrup.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-05-09 06:22

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 13:08

-
Bendt Gedekiller har fået sin kammersjuk, Robert Bæ, til at lægge nogle billeder ind på Jagtformidlingsdebatten. Teksten kommer her: Tjek det lige - før vi fortsætter.

-------------------------------------------------------------------------------
Ja det gør der sandelig også i de store midt Jydske skove og på Djursland.

http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthread.php?forum_id=34&thread_id=2650

Så hylerne er endnu engang BUSTED.

Muflon findes frit levende i Danmark - hvorfor der da også er jagt tid på den !!!

Ved man noget er man klogere end andre. Tror man at man ved noget eller viderebringer man kun rygter. Hvad er man så - rigtig: mindre klog....

HYL. Hyl. Hyl eller som den gæve Heidi-ho ville sige Viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-n

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 13:13

Man kunne passende kalde billederne : Aftenstemning fra Velling Koller.

Bortsetv fra det, så er det jo tale om en minidyrehave, og hvis Robert Bæ kader billederne "den fri jagtbane", så er ZOO i København også blevet den fri jagtbane.

Hvor er I to ynkelige.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 13:28

NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHH - sådan skal det forstås.

Bent Gededræber fra Bottrup ser således på sagen:

Hvis en elefant antræffes i Danmark, er den fritlevende.

Jamen dog. Hvordan kunne jeg overse den vinkel på sagen??? tsk, tsk.

Det betyder herefter, at hvis en eller anden hjerneforstyrret bonderøv fra midtjylland lukker et par muffloner ud i naturen, så er de herefter at betragte som fritlevende - til stor forundring for de zoologer, som ellers har en helt anden mening end kloge Bæ og vennen Bent Ballehyler. Men nu må man også tænke på, at Robert er Kjøwenhavner af opvækst, og for sådanne er alt vest for Valby Bakke den vilde uberørte natur.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-05-09 14:01

hvam skriver Tonganeseren egentlig med, er det et velkendt dobbeltprofil ell hva !!!

per

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 14:24

Næh, men da jeg er udelukket af Bb1 i hans tråd, så laver vi lige en smart kobling mellem de 2 tråde. Darum.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-05-09 18:57

Hej Tonganeseren.

Jeg har på bb1'ses tråd stillet dig et spørgmål (jeg anede ikke du var blacklistet - slemme dreng)
Så må du svare her i din egen tråd.

Men det har du åbenbart heller ingen problemer med

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 20:59

Slemme dreng - skriver du, Heidi-Ho. Næh du, jeg er skam ikke nogen slem dreng.
Men til dit sprøgsmål:

Hvis muflonen ikke var hæmmet i dens bevægelsesfrihed, altså af hegn, så var det helt ok med mig, hvis nogen syntes de ville snuppe gedens horn som trofæ. Men når muflonerne holdes i hegn, det være sig af ståltråd eller på småøer, så overskrider man min opfattelse af etik -på samme måde som når man massakrerer en bestand dådyr under hegn for at tilfredsstille hungrende ganer. Man sælger disse husdyr til jægere, som får et kick ud af at myrde løs på disse sagesløse dyr. Vidste du f.eks. at man ofte bruger salonrifler til aflivningen??? For ikke at ødelægge for meget kød. Det er jo bestialsk.
Når man nedværdiger sig til at plaffe løs på en muflon under hegn, så overskrider man nogle uskrevne etiske regler, som bl.a. undertegnede gør mig til talsmand for. Den stakkels ged kan jo ikke undvige. I Bents tilfælde blev muflonen aflivet på et areal på maks. 140 tdr. land. Det er jo kun den jord den følger med en mindre bondegård. Mern OK, er man afhængig af gangstativ er der jo grænser for de fysiske udfoldelser.

Derfor kan jeg ikke lege med på din opstillede liste over hvor stor/lille en ø skal være, for at man med føje kan betragte bestanden af mufloner som fritlevende på "jagtbanen". Jeg bruger nemlig helt andre kriterier.
Men når det kommer til stykket, så findes der ikke en eneste fritlevende muflon i hele Jylland. Det kan du ved selvsyn konstatere ved at søge på Google - under "Mufloner i Danmark". Det sker, at en forvildet ged bliver lukket ud af indhegningen - hvorefter egnens "jægere" stæser rundt for at nedlægge det sagesløse dyr.
Mange "jægere" så gerne vildsvin, bisonokser, yakokser, bjørne og ulve blive sluppet ud i den danske fauna. Så kunne egoet pudses af, når man kom hjem med en brunbjørn hængende på bilens køler -som i DeerHunter..
Nå, fik du svar på spørgsmålet??

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-05-09 21:11

Narh...Det ved jeg egentlig ikke om jeg gjorde.......Men jeg fik dine synspunkter ridset op - og det er fint nok.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-05-09 22:04

Jeg synes det er perverteret at hegne dyr inde - for senere at nedskyde dem - for morskabs skyld. Det samme gælder medlemmer af lavadelen og vore velhavende håndværkermestre, når de køber en ø for derefter at slæbe revl og krat til øen - med samme formål. Er det moderne menneske virkeligt sunket så dybt, at man gør den slags?
Jagt er regulering, og hvis man skraber en masse dyr sammen under hegn, vel vidende at de formerer sig, så har man sat sig udenfor jagtens formål - nemlig reguleringen.

Det er squ uhyggeligt - det her. Og for god ordens skyld, så har enhver jagt under hegn aldeles ikke min sympati - om den foregår i DK eller Sydafrika. Heller ikke under påberåbelse af at overskuddet går til Fattige Børns Fodbeklædning eller til diverse humanitære projekter.

Jagt er regulering, hvor man ikke høster mere end man kan bære.

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-09 18:24

Meget fine synspunkter, må man sige.

Jeg går så udfra, at du er imod udsætninger af fasaner og ænder.?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-05-09 22:08

Heidi-Ho altså. Man kan da ikke sammenligne de to ting: Mufloner under hegn og så fasaner, der kan flyve derhen, hvor peberet gror, hvis de ønsker det.

En tidligere betragtning fra "Bæredygtig jagt":
" Min kone plejer altid at sige, at "man skal lade "det" falde som ikke selv kan stå", og oversat til dagens emne, må det vel betyde, at vil man om 100 år stadig se fasaner i den danske fauna, så skal der udsættes fugle. Det samme gælder agerhønsene, som snart er en sjælden fugl mange steder i Danmark.
Hvis der skulle være den fornødne alvor i projektet, så burde jagten på udsatte fugle reguleres efter revirets størrelse og efter antallet af udsatte fugle. Udsættes der f.eks. x- antal fugle i 2010, så må der kun afskydes x:10 individer - altså en tiendedel.
Og bemærk venligst: Jeg har kun udtalt mig om fasanen og agerhønen.

Derudover:
Men selv kunne jeg ikke drømme om at udsætte noget som helst. Jeg tager af overskudet - og hvis antallet af forskelligt vildt ikke lever op til mine forventninger - så freder jeg dem.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-05-09 13:11

Her er sidste opbræk fra Bent Ballehyler Gededræber fra Bottrup:
Robert Bæ har været en tur i Zoo og har taget biller (ikke just den høje kvalitet) af nogle dyr under hegn.
Men Bent Gededræber skriver altså:
RH`s fine billeder og beskrivelse beviser, at Muflon er fritlevende i Danmark også andre steder end på Ørene. Sjælland er også en Ø og Jylland er en halv Ø.

Herrens veje er uransagelige, og det er aktivitterne i Bents hjerne også (svagstrøm).

Men det Bent mener er altså, at bare en ged kan trække vejret - så er den fritlevende. Nuvel, vi andre stiller faktisk større krav til tilværelsen - bette Bent.

Med vildtlevende menes der i almindelighed, at vi og de firbenede kan bevæge os frit - lige så langt vi vil.

Men - Bette Bent. Du er squ en løjerlig figur. Du bruger vagtler til hundetræningen, noget som er forbudt, og så er du gået i krig med sagesløse dyr under hegn. Kan det bliver lavere?

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-05-09 00:54

Tak for svaret Heidi-Ho.