/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Click gulv!
Fra : kpm10
Vist : 4268 gange
100 point
Dato : 06-04-03 21:00

Hej

Vi skal til at lægge et nyt gulv i vores nye overetage snart.

Jeg har lige et par spørgsmål i den forbindelse:

Hvordan ligger man sådan et click gulv. er der nogen der har en trin for trin guide?

Er der nogen særligt vi skal være opmærksomme på?

Hvad betyder fer/not egentlig?

Håber i kan hjælpe!

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 06-04-03 21:14

Prøv og kigge lidt på dette, måske kan det hjælpe dig http://www.moland-skive.dk/produkterne/tragulve/behandling/lak/lak.htm

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 110 point
Dato : 06-04-03 21:14

Hvis du køber gulvet i fx silvan, følger der en omhyggelig vejledning med...ellers kan du leje en video. Det, du skal være mest opmærksom på, er at hvis du lægger det "løst" på, atså ikke sømmer det fast i det existerende gulv, kalder man det et "svømmende" gulv, og så SKAL der være mindst 2 centimer ud til vægge mv. ALLE steder. Har du aldrig besøgt nogen, hvor der ligesom er en "bule" på gulvet, hvor brædderne hæver sig? Det er fordi deres gulv "svømmer" ovenpå så at sige...

Fer og not er de steder du klikker brædderne ind i hinanden. Det clickgulv, du taler om, fungerer sandsynligvis sådan. Nogle af dem har yderlige et "klick-bøjle" system, hvor brædderne udover at hænge sammen i fer og not også holdes sammen af bøjlerne (junkers fx)

Jeg ser lige, hvad jeg kan finde på nettwet!
Christina, gør-det-selv kvinde!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-04-03 21:19

Hvis I ikke ved hvad fer/not er, vil jeg på det kraftigste fraråde jer med selv at gøre det, og søge en proffesionel person til at komme og hjælpe jer.

MVH

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 21:26

Her er lige et par links:

Tarkett Sommers Presseservice
... Læg selv dit trægulv. Nyt trægulv fra Tarkett Sommer A/S gør det let og problemfrit for gør-det-selv folk at lægge deres eget gulv ...
www.kkas.dk/tarkett/viva.htm

Garant - Woodloc
Fakta om trægulve Gulvmaterialer Underlag Træsorter Lamelparket Massiv gulv Laminat gulve Gør det selv Not og fjeder Woodloc Massiv gulv Lægning med Woodloc® -sammenføjning. Lægningssystemet med Woodloc® erstatter den traditionelle ... Tryk det næste gulvbræt mod det første i en vinkel, og læg det samtidig ned mod gulvet. ...
www.garant-gulve.dk/sw3313.asp

Og til dit sidste spørgsmål:

not: fuge i et bræt hvori et fremspring (fer eller fjeder, har også hørt nogen kalde det fjer) af et andet bræt føjes ind.

Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 21:27

nå nå viskinge.... du har ikke meget respekt for gør-det-selv folket??
Jeg tror sagtens, de selv kan lægge deres gulv, selvom de først nu ved, hvad fer og not er!!!
Christina

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-04-03 22:09

Hmm Christina du får et lille problem, hvis du lader 2 cm stå åbent hele vejen rundt...fodlisterne er kun ca. 1,8 cm tykke ..det ser sgu da dumt ud!! :-0
Fornøjelige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 22:11

bare ærgeligt sonnyboy!!! Ok, så 1,5 cm... men det står vel i brugsforvirringen!!!
Christina

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-04-03 22:33

Bare iorden min snut *GGG*
Mango

Kommentar
Fra : BYLDER

Dato : 06-04-03 23:27

bare for at gøre en ende på det det hedder 1 mm pr. løbende meter så er 20 meter fra væg til væg ja så er det 2 cm luft der skal være rundt.

Et klik gulv er altid flyende prøv ikke at sømme det.

skingurs svar er ellers gode

jesper

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 23:43

TRIN FOR TRIN GUIDE
1. spænd en snor ud fra hjørne til hjørne på langs af gulvet (i de nye brædders retning) Snoren er 5 cm fra den væg, du måler hen til. Så er det nemt at se forskelle...og de er der!

2. Fra snoren måler du hen til væggen. Målet er til at bedømme, hvor meget der skal tages af brædderne (der er jo dørtrin mv). Tág flere mål. Du vil opdage, at din stuevæg ikke er så lige, som du gik og troede!

3. Brædderne skæres til så de passer med den afstand der skal være hen til væggen (hvor du med andre ord har taget højde for dørtrin mv)( Det er vigtigst, at brædderne ligger lige i "se-retningen" end at de ligger lige helt inde ved væggen...der bliver de alligevel dækket af en liste, hvis der skulle være lidt luft...og det skal der jo være!)

4. Af det brædt, du har savet over til den første nedlægning, bruges den anden del til brædt nr. 2`s nedlægning (altså det ved siden af bræt 1, ikke det der ligger i forlængelse af bræt 19. På den måde vil samlingerne spredes regelmæssigt over hele gulvet og ikke ligge på samme sted hele tiden.

5. der skal minimum være 40 cm mellem hver samling i de brædder, der ligger i forlængelse af hinanden.

6. Det er sletikke så svært som det lyder!!!

7. God arbejdslyst... husk en sav (en elektrisk er rar... en fuksvans er ikke god!!!9)og en ks øller!

8. Det er 1. bræt, der tager længst tid!!! (laaaaang tid!!!)

Mvh Christina..lærerstuderende...de ved alt, you know!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 23:49

øh... mht pkt 4, skal der altså stå brædt 1 og ikke brædt 19!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 07-04-03 08:16

Tak for de gode svar allesammen, specielt til dig Christina, jeg er helt sikker på at vi har fået noget som vi kan bruge!