/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af ny harddisk!
Fra : Danavy
Vist : 473 gange
20 point
Dato : 06-04-03 20:46

Hej

Jeg har købt eny harddisk, som jeg har sat i min maskine, men hvordan formatere jeg den så jeg kan indlæse mit styresystem?

Hilsen

Danavy

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 06-04-03 20:59

hvis du kan se den i "min computer" kan du bare markere hd, højreklik og så formattér...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-04-03 21:05

det gør windows automatisk under indstallation proces
boot fra din windows cdrom
er der ikke andet i din maskine boote den osse automatisk fra cdrom

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 21:30

du ka jo under indstallationen, vælge om du vil formatere eller hurtigformatere. Jeg anbefaler det første da, den med hurtig formatering, bare overskriver de gamle data. Men nu siger du jo at den er helt ny, så her kan du jo godt hurtig formatere

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 06-04-03 21:46

hovsa...havde lige overset at der skulle installeres styresystem... :)

Kommentar
Fra : summer

Dato : 06-04-03 22:05

Med en bootdiskette F-disker du HDD'en, hvorefter du kan formatere den til dit styresystem. Spørg hvis du skal have flere enkeltheder.

Med venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 06-04-03 22:15

man kan jo også bare paticere den, under wininstallationen.

Accepteret svar
Fra : DK93

Modtaget 20 point
Dato : 06-04-03 22:19

En fabriksny Harddisk er normalt totalt tom og faktisk uanvendelig, hvis den ikke klargøres. Det gør du ved at putte en Startdiskette i dit drev og genstarter pc'en med din nye Harddisk monteret. Nu booter pc,en op og du bliver spurgt om du vil starte op med eller uden cd - her vælger du nej. Når processen er færdig, skriver du FDISK ud den prompt du har A:\>FDISK Dette lille program ligger på de fleste stardisketter. u kan læse alt om FDISK her: http://www.wintip.dk/guides/fdisk/ Efter FDISK kan du formatere og installere som du plejer.
Dette er det samme summer skriver i "forkortet" udgave.
dk93

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 06-04-03 23:04

som jeg også skrev i et andet indlæg, skal du have fat i en win98 startdiskette. Det er det bedste værktøj til den slags. Det er så nemt at man næsten ikke fatter det. Du booter op. skriver fdisk og laver en partion på disken. Fx et c - d og et e drev. Der efter genstarter du maskinen igen og booter endnu engang op på din win98 boot disk. Når det er gjort, formatere du dine drev ved at skrive:"

c:
format c:

og på samme måde med de andre drev. Derefter kan du begynde at installere dit styresystem

Kommentar
Fra : BYLDER

Dato : 07-04-03 00:10

du skriver ikke hvilket styresystem du vil have ind, hvis det er win95 98 eller me ja så er de andre svar rigtige.

er det win 2000 eller xp ligger det indbygget i install programmet, du læsser det bare ind, på et tidspunkt siger den at der skal laves partioner, det siger du ok til mit forslag er at du vælger ntsf, da det er det bedste system, efter at have sakgt ok 500000000 gange (microsoft og deres ekstreme sikkerhed) klarere windows resten dejligt nemt
jesper

Kommentar
Fra : summer

Dato : 07-04-03 10:01

Danavy når du ikke giver flere oplysninger end du gør, tolker jeg det sådan, at formatering, install. af OS, etc. har du tjek på ?? Hindringen for at komme igang med dette er den manglende FDISK af din nye HDD, som jeg skrev i går. Nu må du lige melde dig på banen, hvis du vil vide mere.

God dag til alle
summer

Kommentar
Fra : Danavy

Dato : 11-04-03 22:08

Hej alle

Det var lige de svar jeg skulle bruge, så tak for hjælpen.

Danavy

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 11-04-03 22:15

husk lige at give dine points til den du mener der har hjulpet dig bedst

Kommentar
Fra : BYLDER

Dato : 02-05-03 14:57

hvad med at lukke dette spørgsmål, når du nu har fået dit svar.
jesper

Godkendelse af svar
Fra : Danavy

Dato : 09-05-03 11:36

Tak for svaret DK93.

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 09-05-03 22:36

Velbekomme og held og lykke med dit nye isenkram.
mv
dk93