/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formattere og boote...
Fra : beje
Vist : 429 gange
20 point
Dato : 06-04-03 20:24

Hej!

Jeg er helt ny her men håber at der er nogen der vil hjælpe mig!

Jeg er XP Pro bruger og vil gerne formattere min HD og geninstallere... Men jeg kan ikke få det til at virke

Jeg har 2 partioner - den ene kan jeg uden problemer formattere inde fra Windows, men det går jo ikke med den anden hvor XP ligger i forvejen. Men hvad gør jeg så? Jeg går ud fra at jeg skal ligge XP cd'en i og genstarte PC'en og så vil jeg få mulighed for at formattere og geninstallere - korrekt?

Men nej... jeg kan ikke få computeren til at starte fra cd rom drevet... den vil ikke boote. Jeg har været inde i BIOS og kigge - og rækkefølgen er ellers 1. cd rom 2. diskettedrev 3. harddisk.

Så hvorfor starter Windows op helt almindeligt selv om XP cd'en ligger i? (Og det er lige meget om den ligger i brænderen eller det almindelige cd-rom drev - der sker intet!)

Håber at der er nogen der kan hjælpe!

Tak!

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 06-04-03 20:36

Prøv i bios at sætte nr. 1 til cdrom og lad de andre være deaktiveret
hilsen
Anders

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-04-03 21:10

hej !
prøv at tage din fra og se om den i det hele taget vil boote fra cdrom,hvis ikke så hent disse 6 disk til boot af xp cdrom,blot skal du vide om din xp cdrom er med service pack 1 eller ikke.
www.bootdisk.com
altså 6 disk skal først laves men programmer formatere selv disk på disk og indstallere...osv

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 06-04-03 22:25

Det kan ikke være mere simpelt end at boote op med en win98 bootdiskette. En hver pc-nørd eller for den sags syld, normal pcbjruger burde have en liggende. Det er GULD værd at have. Derfra kan du så gå ind og formatere din hardisk. Hvis du er i tvivl om at den blever foranteret korrekt, så er der muligheden for at du bare kan slette dine partioner og lave nogle nye. Så vil jeg garantere at det er væk. Held og lykke

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 06-04-03 23:19

gd
En bootdisk finner du også her, spesiell til ditt formål.
http://www.drd.dyndns.org/index2.html
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-03 02:00

Hvad med at kopiere winXP CDen over på det andet harddrev og så lave en fuld installation derfra? >> En win98 bootdisk er ganske rigtig god men jeg er ikke sikker på den kan se en ntsf partition Misteryman!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-03 02:02

Sorry jeg mente partition ikke harddrev

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 07-04-03 02:17

sikkert ikke, det var også derfor han skulle smadre partitionen, så er den med garanti væk. Meeeeeen, man skal vel være liiiidt underlig, hvis man indstallere i ntsf, hva

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-03 02:24

Det ved jeg nu ikke Misteryman Der er mange fordele ved ntsf, såsom bedre sikkerhed, din harddisk bliver ikke så let defragmenteret og langt bedre harddiskstyring af store harddiske, men nu nævner beje desværre ikke noget om hvorvidt han har ntsf eller fat!

Kommentar
Fra : beje

Dato : 07-04-03 15:30

Hej igen!

Først - tak for svarene... men jeg kan stadig ikke finde ud af det

Det med at ændre BIOS - det kan jeg ikke finde ud af... Jeg kan ændre på rækkefølgen, men jeg kan ikke komme til at deaktivere...

Xou - jeg forstår ikke hvad du mener... sorry - jeg er slet ikke vant til sådan noget her...

Det med Win98 bootdiskette - det har jeg prøvet og det lod også til at virke. Jeg formatterede c drevet - troede jeg - og da jeg så startede computeren igen var der alligevel ikke sket en skid

Ang. filsystem - så vidt jeg kan se er mit c drev ntfs og d er fat32...

Det med at kopiere cd'en over på d og så installere derfra - fint nok - men jeg kan stadig ikke få lov at formattere c...

Jeg har prøvet at installere xp på d-drevet - og så starte op i det for at formattere c - men jeg kan stadig ikke få lov at formattere det (altså c)...

Nu er jeg ved at give op!!! Grrr.... Hvis bare jeg ku' få computeren til at boote på cd'en - så må jeg da også ku' få lov at formattere... men nej nej... ondsvage computer!!!!

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 07-04-03 21:46

ga
Jeg regner med at du kan starte opp wxp.
Etter oppstart legg cd-skiven med wxp i dit cd-drev, du får da opp forskjellige muligheder, bl.a. indstallere wxp, under vejs får du også anledning til å formatere og deretter genindstallere xp.
Hvis du ikke kan bruge dette download så partion magic 8.0 fra
http://www.powerquest.com/partitionmagic/
Med dette program kan du gøre næsten alt med dine hard-diske.
mvh
Nilsen
ps
jeg har gått ud fra at du vil genindstallere xp, hvis du vil skifte til w98 igen, kan det også enkelt gøres med p.magic.
ds

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 20 point
Dato : 08-04-03 17:58

hvis den ikke vil boote fra xp cdrom , kan du downloade et program (hente ved at klikke på det der skal hentes - følg nøje vejledningen)
det program laver 6 3½ diske som du kan bruge til at starte din ja kun din xpcdrom op ,hvis din cd eller xp
ikke understøtter boot.
win98 start disk kan ikke her få fat i xp cdrom....
men prøv dig frem
sp1 = service pack 1
se på din xp cdrom hvilken version det er xp pro sp1 eller blot xp pro....
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm når du klikker på linket bringer din dig vidre til
microsoft side med disk at hente og vejledning....eller klik her >>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=55820EDB-5039-4955-BCB7-4FED408EA73F
eller her >> (med sp1 )
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=83F53BE9-28FA-40E8-8EC2-631504EF5E26
håber det lykkes....

Kommentar
Fra : twil

Dato : 25-04-03 00:30

Din bios kunne også være en af dem der kræver at du dasker lidt på mellemrumstasten, for at CD-boot fuldføres,
yderligere ville jeg nok slette partitionen med FDISK (W98 bootdisk) lave den igen, og derefter formattere (hvilker XP selv kan finde ud af under installationen.)

MVH
Knud-Erik

Godkendelse af svar
Fra : beje

Dato : 02-05-03 02:29

Tak for svaret xou.