/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Afstand mellem strøer
Fra : jtlaursen
Vist : 8635 gange
130 point
Dato : 10-05-09 08:41

Jeg skal lave en træterrasse og har prøvet at finde en beregningsmetode til afstanden mellem strøerne, er der nogle der ved hvor den findes?

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-05-09 08:58

Prøv at gå på biblioteket.
SBI Statens byggeforsknings institut har lavet nogle publikationer omkring trækonstruktioner.
Jeg ved ikke hvor de kan købes men du kan jo søge på nettet efter f.eks. træ 28
Måske hos SBI
bare lige nogle hurtige råd.
Du kan også søge på bibliotekernes hylder på nettet

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-05-09 09:12

max 60 cm hvis det er gulv

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-05-09 09:34
Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 10-05-09 09:39

Citat
max 60 cm hvis det er gulv

Det kan du ikke bare sige, det afhænger helt af dimensionerne på plankerne!

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 10-05-09 09:43

EiHaBr > Ja det ser brugbart ud, spørgsmålet er bare om der findes noget på nettet med umiddelbar adgang til. Det er jo ikke en hel spærkonstruktion jeg skal lave, men bare en simpel terrasse.

stig54> Ja, jeg har set den side allerede. Det er rart med den slags folk, der vil dele dres erfaringer om dit og dat. Men ellers tak for linket.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-05-09 09:47

Jeg har selv bygget en træterasse med 32 mm. brædder, her brugte jeg 60 cm afstand og det er godt nok de bøjer ikke når jeg går på dem. er du nede i tyndere planker skal du også ned i strøafstand så besparelsen æder sig op.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-05-09 12:56

hejsa

en 40-60 cm er fint, men det vigtigeste er faktisk den understøtning du har under strøerne...du skal sørge for at strøerne ikke har kontakt med jord eller sand....så er strøernes indbyrdes afstand egentlig ikke så vigtig, men grundreglen siger max. 60 cm. jeg selv bruge altid 40 cm. når jeg lægger for andre...

god arbejdslyst

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 10-05-09 17:49

Jeg søger en beregningsmetode!

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 10-05-09 20:13

eller måske bare en oversigt over afstande til forskellige dimensioner af planker.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-05-09 21:58

Du kan jo prøve at lægge nogle stykker løs ud på strøer på jorden så kan du jo nemt mærke om du dur at gå længere op end de 60 cm.
Melande har ret noget murpap eller en flise eller liggnende under strøer så de ikke suger fugt er altid påkrævet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-05-09 07:31
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-05-09 22:10

man kan ikke bare sige max 60 cm men når man spørger gulvmande du bør ikke have over 60 imellem?

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 14-05-09 10:49

>>ROTW
Gulvmandens giver dig et standard svar til standard dimensioner.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 14-05-09 10:53

Tak for det gode link alka.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-05-09 11:14

Ellers skriv til Trimare46, han er tømrer og ved bare sådan en ting.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 65 point
Dato : 14-05-09 13:36

http://www.aaue.dk/bm/trae%20konstruktioner/Letion%204%20handouts.PDF
http://www.athena-dimension.dk/files/UserDir/Documents/Dimension/ramme3eks.pdf

eller her http://find.tdconline.dk/google.php?searching=yes&q=b%E6reevne+tr%E6+br%E6dder&c=s&searcharea=dk

vælg nummer 3 Lovgivning der er en tabel i

Strøafstand
Afstanden mellem strøerne afhænger af bræddernes tykkelse, jo tyk-kere brædderne er jo længere kan der være mellem strøerne. I TRÆ 41 eller i Gulvfakta er der et skema, som viser hvor store strøafstan-de der kan accepteres ved de forskellige bræddetykkelser. Skemaet er gengivet herunder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-05-09 13:43

jamen så kmmer jeg bare på banen. det er ikke noget man beregner en hel masse på. man lægger strøerne på max 60 cm afstand og opklodsningen af strøerne skal også være med 60 cm afstand.
brædderne bør ikke være under 22 mm i tykkelse. og der må gerne være en mindre fjedrende fornemmelse når man går på det. det er jo ikke et betondæk. og det er faktisk mest behageligt at gå på hvis det er en lille smule "blødt".
men vær meget omhyggelig med opklodsningen. den skal ligge ordentlig og der skal et stykke tagpap nederst i alle opklodsninger for at forhindre, at der suges fug op i klodserne.
læg brædderne med 6-8 mm afstand. de skal have plads til at arbejde lidt.
og slå kridtstreger for hver 3. brædt så du får dem til at ligge helt lige. det ser forfærdeligt ud hvis de bugter sig i længderetningen.
god arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 17-05-09 10:38

Tak for svaret rotw det var det der kom tættest på, godt arbejde.

60cm mig her og 60cm mig der, så siger i samtidig at der ikke er noget forskel på om det er 20mm fyrretræsplanker eller 80mm egetræsplanker, man skal ligge. Jeg er ret sikker på at sådan en beregningsmetode er obligatorisk pensum på tømreruddannelsen.