/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
spør ang lakring
Fra : olhund
Vist : 756 gange
100 point
Dato : 09-05-09 20:51

Hej
jeg har få til opgave af min mester at laker en motorhjelm til en traktor og jeg har også give den grund og laker hjelm med den grøn farve som den skulle have,men jeg kan se at der lige som at der ligt appelsin hud i laken på toppen af hjelm.Hvad kan jeg gør ved der

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-05-09 21:03

slib den let, og giv den så sprøjtespartel, slib plant og laker.

per

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-05-09 21:05

Nedslibning og omlakering!
Lakering skal forgå i en passende temperatur og i et støvfrit rum.
Men det ved du sikkert godt!

Kommentar
Fra : olhund

Dato : 09-05-09 21:49

att severino
jo jeg er klar over det med støv fri og varmen,jeg har lige vær over kigge jeg kan ikke mærke at den er rug men man kan se det og jeg ville høre om man evt kun vand slipe det eller skal jeg slip ned igen med en fin sandpapir og ås omlaker.

Kommentar
Fra : olhund

Dato : 09-05-09 21:50

att bibsamie
hvor fint skal sandpapir vær eller kan man vand slipe

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-05-09 01:04

Hvor længe har den hærdet?
Når du kun kan se og ikke mærke at den er ru, skal du bruge vandsandpapir korn 800-1200 og rigeligt med koldt vand

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-05-09 01:05

glemte at skrive med LET hånd

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-05-09 01:49

Når du sprøjter så ikke læg så tykt på og hold ikke sprøjten for nær.
alimak

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-05-09 09:58

Problemet med for meget varme, kan give udtryk i en struktureret overflade, da overfladen tørre for hurtigt i forhold til den underliggende maling. Derfor er ALIMAK inde på det rigtige, med at påføre malingen i tynde lag, og af flere gange.
Jeg kender godt det med at man gerne vil være færdig i en fart, men tænk på det gamle ordsprog med:
"Hastværk er lastværk"

Kommentar
Fra : olhund

Dato : 10-05-09 10:37

hej
den er bliv laket i går ved kl 16 og jeg har lige vær over og mærke den og den føles ikke rug men nogle sted på toppen er den rigtid blank og ander sted kan man se at den ikke er,og jeg kan først få sandpapir i morgen i korn 800 til 1200.

p.s
det skal lige siges at min mester har først grund malet den med en rød grund i et tyk lag og først gang jeg gav den fent grøn bliv den grim.

Vis jeg kan ring til en af jer må i gerne sms til mig på 20369636

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 10-05-09 17:48

det er ikke sådan at det er silicone der driller det giver også ujævn overflade
tykkemand

Kommentar
Fra : olhund

Dato : 10-05-09 18:02

att tykkemand
da mester laker den første gang have en af lærning spary med silicone i nær hed af hjelm og det viste vi ikke han,mester have dog også giv den en godt lag af gunde maling af den type man beug til stål spær

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 10-05-09 19:37

Kan være grunderen der giver problemer. du kan matslibe den med korn P320 og give den en surfacer/isolergrunder, MEN det røde/grå sprøjt som alle amatører og hobbymekanikere kommer på
er ligeså dårligt som den gamle termoplast, og fagfolk vasker det af når de møder det.

Hvis malingen sætter sig i sandpapiret, er det tegn på dårlig bund.

Kom salmiakspiritus i vandet når du vandsliber(tager silicone)

Kommentar
Fra : olhund

Dato : 10-05-09 20:09

att rocoolsen
jeg have tænk på om jeg evt skulle slipe top ned igen og jeg er selv maget ud tilfret med toppen.Kan man evt læg et foto ind her så kan i nemmer at se det

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 11-05-09 12:38

Evt foto til: kenzo5757@yahoo.com

Accepteret svar
Fra : rocoolsen

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-09 19:35

Hej Michael
Du har gennemslag fra dårlig bund( er nok din mesters grunder) og så er den tørsprøjtet, men er Ok da ellers det hele ville have kogt op.

1. Jeg ville slibe det mat med P320 alm.papir. Derefter give det et lag klarlak og efter afhærdning starte forfra, med 2 flydene lag (det første kun minimal glans og min, 15 min sætte-tid) Men flydene lag hvergang, ikke tørsprøjt.

2. Den har fået meget maling, hvor bunden ikke har hærdet igennem, og derfor opløser du de gamle lag, og får derfor en mat /appelsinagtig overflade.

3. Ellers flot arbejde af en nybegynder. Dog ville jeg gerne vide hvad maling samt blandingsforhold, du har brugt.

Startede selv med en gammel pram hvor det hele løb første gang, Nu Harley-David til Bella
Så bare derudad

Kommentar
Fra : olhund

Dato : 13-05-09 22:54

att rocoolsen
mange tak for ros og hjælpen jeg skal lige skriv en mail til dig morgen hvad for en type lak jeg har brug

Godkendelse af svar
Fra : olhund

Dato : 13-05-09 22:55

Tak for svaret rocoolsen.