/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Dobbeltmoral...
Fra : centerpoint
Vist : 1269 gange
50 point
Dato : 09-05-09 13:55

Har vi et forbud mod at skyde med blyhagl i haglpatroner???
Nej, åbenbart ikke.
Hvad mener i om denne undersøgelse hvor der konstateret at der er bly i Bismuth
Hvad med at kalde patronen for Blysmuth
Citat
Frost-Kanstrup undersøgelsen.

I den forgangne jagtsæson har vildthandler Bjarne Frost sammen med Dansk Jagtakademi ved Niels Kanstrup, Danmarks Tekniske Universitet og Fødevareregion Nord undersøgt blyindholdet i fugle nedlagt på danske jagter. Det er Bjarne Frost Vildt og Foreningen af danske Herregårdsjægere som har været opdragsgivere til denne undersøgelse.
Formålet var, at afdække om det danske jagtvildt indeholder bly og om det i givet fald er i mængder som må anses for at være sundhedsskadelige, og derfor diskvalificerer vildtkødet som basis for fødevareproduktion.

Formanden for de danske herregårdsjægere, Kristian Stenkjær udtaler i den forbindelse: ”Det er selvfølgelig en udfordring at få stoppet den ulovlige anvendelse af blyhagl, som vi har hørt så mange rygter om, men som vi her har reel dokumentation for. Det anser jeg for at være en myndighedsopgave. Forekomsten af bly i bismuthhagl kommer nok som en overraskelse for de fleste. Og her er det vigtigt, at vi ikke går i panik, men får fundet ud af, hvad der er lovligt og ikke lovligt og forsvarligt og ikke forsvarligt. På dette område har undersøgelsen rejst en række spørgsmål, som vi må løse sammen med myndighederne og patronindustrien.
Kristian Stenkjær opfordrer i øvrigt alle til at bevare overblikket, ” Vi har ikke et akut forgiftningsproblem i forhold til folk, der spiser vildtkød. Men det er klart, at hvis vi på sigt vil være leverandører til det danske folk, så må vi stille garantier for, at det ikke er forbundet med sundhedsfare at spise vildt.”

Sakset fra Hunters Magasine

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 09-05-09 16:12

Jeg kan ikke forstå der skulle være bly i en bismuth patron. På kasserne plejer der at stå 94 % bismush og 6 % tin, det gør der i hvert fald på de to kasser jeg har af mærket eley. Både tin og bismuth er et grundstof, jeg kan derfor ikke se hvor blyet skulle kunne komme fra, jeg glæder mig til at se en lidt mere videnskabelig artikel.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-09 19:38

Bismut indeholder bly. Ny undersøgelse viser, at ulovlig anvendelse af blyhagl også er forklaring på, at dansk opdrættet vildt har et forhøjet indhold af bly.

Af: Michael Sand

En ny dugfrisk undersøgelse angiver, at anvendelse af blyholdig ammunition, er den væsentligste forklaring på, at der findes forhøjede værdier af bly i danske fasaner. Og hvad sikkert kommer som et chok for mange jægere, så er det anvendelse af bismuthagl, som er den helt store synder.

Mange havde måske forventet, at indholdet af bly kunne henføres til fasanernes optagelse af materiale i naturen. Men på baggrund af bl.a. undersøgelsen af 1.434 fuglekråser fra forskellige arter, hævder rapporten, at der er ” flere forhold, der tyder på, at kilden til de målte overskridelser af grænseværdierne for blyindhold ikke er at finde i fuglenes foder, naturlige føde eller i det omgivende miljø.”

Årsagen skal findes i de hagl, som fuglene nedlægges med. Især de nævnte bismuthhagl. Undersøgelsen vurderer, at forureningskilden – indskudte blyholdige bismuthagl – medfører, at cirka 16% af de nedlagte fugle har forhøjede blyværdier i kødet.

Bismuth blev for alvor populære, da det i 1996 blev forbudt at anvende blyhagl til jagt i Danmark. Især under jagt i skovområder er bismut blevet et alternativ til stålhagl, da bismuth ikke giver problemer med industriens forarbejdning af træ med indskudte hagl. Men nu viser det sig, at vildt(fasaner) nedlagt med disse ”ikke giftige” alternativer til blyhagl, alligevel medfører et forhøjet indhold af bly i vildtkødet.

Men bismuth er ikke den eneste synder i problemet med foruret vildtkød. Det mere end tyder på, at der stadig anvendes blyhagl under jagt i Danmark:

Til trods for, at dette har været ulovligt i 13 år.

Undersøgelsen anslår, at 5% af fuglene, har forhøjet indhold af bly i kødet, eftersom de er nedlagt med blyhagl. Samtidig anslås det, at min. 15 % af fuglene er nedlagt med blyhagl.

Kun dansk opdrættede fasaner, nedlagt eller indfanget på en række danske godser, indgår i undersøgelsen. Der indgår med andre ord ikke importerede fugle fra lande, som f.eks. Storbritannien, hvor det stadig er lovligt at nedlægge vildt med blyhagl.

Baggrunden for undersøgelsen er, at der i en årrække har været konstateret forhøjet blyindhold i dansk spisevildt. Dette ville Fødevarestyrelsen gerne have belyst og i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet og Fødevareregion Nord blev Dansk Jagtakademi projektleder på undersøgelsen, som blev indledt i efteråret 2008.

Den omfattende undersøgelse, beskrevet på cirka 23 sider, tager ikke stilling til de sundhedsmæssige risici forbundet med indtagelse af fasankød forurenet med bly.

Vildthandler

- Det, der er vigtigt at forstå, og som fødevaremyndighederne også lægger vægt på, er at blyet tilsyneladende ikke er i miljøet og i vildtkødet som sådan, men kommer fra en forurening af indskudte hagl.

- Effekten mangedobles ved, at haglene under præpareringen blendes sammen med kødet. Blyværdierne er således langt fra udtryk for den reelle risiko for, at konsumenten indtager bly ved at spise vildt, understreger Bjarne Frost.

Også formanden for herregårdsjægerne Kristian Stenkjær har en helt åbenlys interesse i at for reduceret indholdet af bly i dansk opdrættet spisevildt. Han siger:

- Det er selvfølgelig en udfordring at få stoppet den ulovlige anvendelse af blyhagl, som vi her har reel dokumentation for. Det anser jeg for at være en myndighedsopgave.

- Mht. forekomsten af bly i bismuthhagl er der det vigtigt, at vi ikke går i panik, men får fundet ud af, hvad der er lovligt og ikke lovligt og forsvarligt og ikke forsvarligt. På dette område har undersøgelsen rejst en række spørgsmål, som vi må løse sammen med myndighederne og patronindustrien.

- Jeg opfordrer alle til at bevare overblikket. Vi har ikke et akut forgiftningsproblem i forhold til folk, der spiser vildtkød. Men det er klart, at hvis vi på sigt vil være leverandører til det danske folk, så må vi stille garantier for, at det ikke er forbundet med sundhedsfare at spise vildt, slutter altså herregårdsjægernes formand.

Rapporten om bly i dansk opdrættet vildt kan læses på:

http://www.danskjagtakademi.dk

Bjarne Frost, der har været opdragsgiver på undersøgelsen er glad for, at der nu er kommet en bedre forståelse for og dokumentation for de forhøjede blyværdier.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 09-05-09 20:19

Tonganeseren Bismuth er et grundstof(nr. 83) og derfor indeholder bismuth jo kun bismuth og intet andet. Hvis der findes bly i bismuth patroner må det derfor være tilsat, men det kan jeg bare ikke forstå efter som der står på æskerne at pratronerne kun indeholder tin og bismuth.

Jeg har læst det meste af raporten og det står ikke uddybet noget sted.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-05-09 21:17

Nu nøjedes jeg med at kopiere artiklen - fordi jeg i bund og grund ikke ved tilstrækkeligt til selv at konkludere noget.
Jeg plejer ikke, uden videre, at læne mig op af andres meninger, men på et ller andet tidspunkt må man, i mangel af bedre, forholde sig til de "kloges" udmeldinger. Men, som lige nævnt, så ved jeg ikke tilstrækkeligt om emnet. Jeg glæder mig dog til at lære noget nyt.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 09-05-09 22:59

Hej simon.

Citat
Jeg kan ikke forstå der skulle være bly i en bismuth patron. På kasserne plejer der at stå 94 % bismush og 6 % tin, det gør der i hvert fald på de to kasser jeg har af mærket eley. Både tin og bismuth er et grundstof, jeg kan derfor ikke se hvor blyet skulle kunne komme fra, jeg glæder mig til at se en lidt mere videnskabelig artikel
Nu er det desværre set, ikke en eller 2 gange, men mange gange, at varedeklarationen på en given vare er misvisende - og deklarationen er åbenbart også misvisende i dette her tilfælde.
Hvis og såfremt det er sandt, og det formoder jeg, da jeg nægter at tro at Kanstrup, skulle afgive urigtige oplysninger, har patronfabrikken et stort forklaringsproblem omkring lovligheden i at anvende Bismuth.

Nu er det ikke for at piske en blypatronsdebat op igen, men jeg har tit og ofte stillet mig selv spørgsmålet; Var det ikke på et forkert grundlag at blypatronen blev forbudt?
For nu ikke der skal være nogen tvivl, så anvender jeg ikke - og kunne heller ikke drømme om at anvende bly hagleren sålænge blypatroner er forbudt. Men blev de tilladt igen - altså hvis - ville jeg som første kunde i våbenshoppen købe flere æsker blypatroner og anvende patronerne med største glæde.

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 10-05-09 09:06

Tak for svaret Tonganeseren.