/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
sprøde rundstykker
Fra : jensalexander
Vist : 11821 gange
200 point
Dato : 09-05-09 06:54

Jeg bor i Norge og har lyst på sprøde rundstykker. men når jeg laver dem bliver de Norske (bløde og kedelige) jeg ved man kan købe frosne som kan gøres sprøde og de smager dejlige. Jeg vil lave dem selv, og jeg ved de må have en dush med vand mens de bages men når og hvor meget vand skal de have ? evnt. en go opskrift om nogen har en.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-05-09 08:42

Det med en dusch ved bagningen har jeg aldrig hørt, rent bortset fra at man kan plaske lidt vand på brødet inden bagningen hvis man ikke pensler med æg.

Jeg tror at der menes en let fugtning inden at de opvarmes.....fra optøet tilstand.
De skal ikke bruses over da de så suger for meget, man skyller blot hænderne med vand og kører let hen over rundstykket eller bollen inden den kommer ind i den forvarmede ovn, herved bliver skorpen lidt sprød og de smager mere nybagte.

Gaaaaaaammelt husråd

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 09-05-09 10:40

Prøv lige at se her, dem bager vi selv de bliver sprøde:http://food4u.dk/opskrifter/496/Rundstykker/

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 09-05-09 14:08

tak swarn
jeg ser at de bliver bedst med en tur i fryser først,. og jeg har ikke plads i fryser Jeg kunne tænke mig, at bage dem som bageren gør alså slå dejen op, og bage dem sprøde med en gang.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-05-09 22:11

Her er opskriften på dejlige sprøde rundstykker, som forberedes om aftenen, stilles køligt og bages så næste morgen

Nanna Simonsens Rundstykker

Evt. fordej
5 gr gær
2,5 dl lunkent vand
1 dl kærnemælk eller let yoghurt naturel
1 1/2 tsk salt
1 lille tsk sukker
300 gr italiensk hvedemel (00)
200 gr hvedemel
birkes

Det hele røres med håndmixeren og æltes derefter på køkkenbordet til man ikke orker længere – har man røremaskine, da røres 6 – 10 min., æltning ikke nødvendig. Rulles ud i lang pølse. Skæres i 10-15 stykker. Tag et stykke fra til fordej.
Tril rundstykker og vend dem i birkes. Sæt på bagepapir, dæk med fugtigt viskestykke og et stykke plastik ovenpå. Står køligt til næste morgen. Efterhæver mens ovnen varmes til 225 gr. Sprøjtes med vand, bages ca. 10 minutter. Husk at sprøjte en ekstra gang mens rundstykkerne er i ovnen.
Kan fryses. Sæt direkte fra fryseren i 225 gr varm ovn i 3-4 min. Står derefter på bagerist i 10 minutter. Og tro mig, de smager næsten bedre end hjemmekøbte.

http://tilvaerelsen.wordpress.com/2009/02/14/morgener-med-birkes-pa/#more-572

Det er italiensk mel af denne type, der anvendes:
http://215306.buildyourownshop.com/product.asp?product=100

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 09-05-09 23:48

Du skal kun bruge vand og så lidt fedtstof som muligt

Kommentar
Fra : edith1968

Dato : 11-05-09 13:42

hej, Ja har også prøvet mig frem i flere år, men det hjælp da jeg startede med at lave boller med en hvede surdej....

du finder de meste opskrifter på hvedesurdej på nettet.

Men jeg tror også at det kan have noget at gøre med melet.
sørg for en mel med meget proteine.

de har en anden slags mel i alle lander, det påvirker bagning altså meget, jeg taler ud fra erfaring,,,
held og lykke...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-06-09 19:23

Hvordan går det med rundstykkerne

Kommentar
Fra : Benedicte77

Dato : 11-06-09 21:23

Ja, HelleBirgittes opskrift skal du helt sikkert prøve. Hæve i køleskab natten over giver en meget lækre og luftige rundstykker, og høj varme i ovnen giver sprødheden. Sådan bager jeg også rundstykker. God fornøjelse, det kan være du kan lære nordmændene hvordan rundstykker skal smage, hi-hi

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 06-07-09 23:10

Dejen til rundstykker er som dej til et franskbrød, det skal æltes MEGET.
Så meget, at du har svært ved at trække en klump fra, derefter er det vigtigt, at du lader hvedemelets æggehvidestof modne ( også kaldet for gluten ) det gøres ved, at du lægger din dej ud på bordet, og lader det ligge en 10 - 15 min.
Derefter pakker du den sammen til en kugle, og lader den igen ligge en 10 min tid.
Herefter ruller du din dej ud som en pølse, og skærer den ud i XX antal stykker, sørg for, at de har samme størrelse, for ellers bager de ikke ens.
Når de er, som det hedder i fagsproget ( slået op ) så skal du sørge for, at oversiden holdes fugtigt, JEG SKREV FUGTIGT ikke våd, du kan med fordel bruge en gang æggestrygelse ( 1 helt æg blandet med vand og salt ) det giver brødet en meget flot farve.
Når bageren så sætter rundstykkerne i ovnen, så tilfører han DAMP, det har du ingen mulighed for, men her må du huske at stryge brødet igen, alså en gang ekstra stryges, og så kan du nu også komme nogle birkes på.

Hej